Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är trött på att bara använda mig av det sketna programmet "Sound studio". Orsaken till att jag använder mig av det är att jag aldrig lyckats få något annat att funka på min dator.

Min dator är en iMac, inköpt 2001. Gammal som ni förstår.

2003 köpte jag ett ljudkort som heter USB-Audiophile. Har aldrig lyckats begripa mig på vad jag ska göra med det.

När jag gör ljud så spelar jag in med minidisc och sen för jag över det till datorn och grejar med det i Sound Studio, som bara har EN kanal. :rolleyes:

Har Cubase SX på min dator men har aldrig förstått hur det funkar.

Äger ingen midiklaviatur.

Min fråga är nu: Vad kan jag göra med följande prylar: en iMac, ett Cubase sx program, ett usb-audiophile-ljudkort ? Ny dator skulle jag ju gärna skaffa men det finns ingen möjlighet till det. Däremot vill jag skaffa midiklaviatur.

Äger även ett Roland Chorus Echo (bandeko) samt en Behringer 10-kanalers mixer.

Jag skulle vilja göra lite "popmusik" 😉 samt ljudkompostioner av olika slag.

Nån som kan hjälpa mig att få fart på det tekniska?

Annons
Postat

Skriv en tråd (efter att ha sökt först, såklart) i Cubase-underforumet i den frågan. Det finns många kunniga här.

Som svar (eller förslag) i övrigt; skrota MDn, ladda ner Audacity (finns till OS X, vet ej om OS 9.x) och spela

in direkt från M-audiokortet. Om du får igång det programmet, har du raskt dubblerat antal kanaler...och kan lära

dig ljudkortet.

Postat

Tack för svar!

Ska kolla in Audacity. Är det ett gratisprogram?? Eller kan man ladda ner det på piratebay? Hm det är ju olagligt så man kanske inte får ställa olagliga frågor här, jag vet inte..

MD'n har jag huvudsakligen då jag spelar in ljud från t ex miljöer. Men skulle naturligtvis vilja lära mig hur man gör sånadärade samplingar som man sen kan ändra tonhöjd på, alltså så att man kan "spela" med ljuden (programmera keyboarden med egna ljud osv).

Jag är inte så teknisk så vissa av mina uttryck låter kanske lite löjliga! Förlåt för det i så fall! 😕

OK, ska gå in på Cubase-forumet också och kolla om nån där kan hjälpa mig.

/gillis

Skriv en tråd (efter att ha sökt först, såklart) i Cubase-underforumet i den frågan. Det finns många kunniga här.

Som svar (eller förslag) i övrigt; skrota MDn, ladda ner Audacity (finns till OS X, vet ej om OS 9.x) och spela

in direkt från M-audiokortet. Om du får igång det programmet, har du raskt dubblerat antal kanaler...och kan lära

dig ljudkortet.

Postat

Audacity är freeware, bara att ladda ner. Observera att det vara finns till OS X.

En mängd effekter finns med programmet, bland andra såna som förändrar tonhöjder och liknande.

Om du sitter på OS 9.x är ett tips att kolla efter Peak - det är det näst bästa programmet för redigering

(det bästa är WaveLab, tyvärr bara till PC). Nånstans kanske det finns en äldre version.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.