Jump to content
Annons

StudioProjects B1?


alexx (oregistrerad)

Recommended Posts

alexx (oregistrerad)

Vad har StudioProjects B1 för plugg? Kan man koppla in den direkt till datorn eller behöver man en extra device för att man ska kunna få ut något ljud överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns många ljudkort som har inbyggd mick-förstärkare inkl. fantommatning (M-Audio?). Kvalitén vet jag inget om men det är iaf ett ekonomiskt alternativ. Att spela in genom datorns ljudkort rekommenderar jag inte (jag gör det själv nämligen :rolleyes: Det låter inte bra). Jag har också hört att det är skadligt för ljudkortet att koppla in gitarrer och dyl. till det... Vet någon om det stämmer?

Om du vill slippa fantommatning så finns det ju alltid Studio Project B3 som kan drivas med batterier om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du minns fel... :rolleyes:

Det som huvudsakligen skiljer mellan B1 och B3, är att B3 har flera upptagningskarakteristiker att välja bland, medan B1 enbart är cardioid.

En micpreamp med fantommatning (exempelvis Studio Projects VTB-1, Joemeek ThreeQ eller liknande) är som sagt vad som krävs för att det ska fungera med den micen. Har man ett skräp-ljudkort, så är mikrofoningången ändå miserabelt dålig och gör alltså ingen glad, medan lineingångarna kan vara någorlunda användbara (man kopplar micpreampens utgång till en lineingång på ljudkortet).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
När ändå SP B1 är på tapeten, tycker ni de är bra? Jag tycker själv att de låter väldigt bra, men jag har bara mina gamla PLM att jämföra med, samt några dynamiska.

Jag tycker att B1 är bäst i sin prisklass, men du kan ju göra en egen bedömning genom att plocka hem smakprov på ett gäng olika micar från min testsite. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...