Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

håller på att kolla pris på patchbay, och hittar några olika typer som verkar bra. typ, neutrik 48håls patchbay (telepluggar) för en knapp tusing....

sen började jag kolla kablar, och slås av att det blir en jävla massa pengar på den fronten....

tar jag det billigaste jag hittar så blir det följande:

3x8 patchkablar (tele) på Jam = 810:- (270kr/8st)

Multikabel tele-tele (balanserad) 16 kontakter på vardera sida = 995:- (4sound)

(löskablar) XLR(Hane)-tele (balanserad): 10stx95:- = 950:- (4sound)

(löskablar) XLR(Hona)-tele (balanserad): 11stx85:- = 850:- (4sound)

totalt: 3605:-

så hela patchbayen med kablar brakar loss på ca: 4500:-

någon här inne som vet om det går att komma undan billigare vad gäller kablarna än dessa priser?

kollade på ELFA om man skulle köpa allt löst, och löda ihop själv, men all kabel och alla kontakter som krävs går ändå loss på drygt 3000:-.....och då ska man sitta och löda en jävla massa.

Annons
Postat
håller på att kolla pris på patchbay, och hittar några olika typer som verkar bra. typ, neutrik 48håls patchbay (telepluggar) för en knapp tusing....

sen började jag kolla kablar, och slås av att det blir en jävla massa pengar på den fronten....

tar jag det billigaste jag hittar så blir det följande:

3x8 patchkablar (tele) på Jam = 810:- (270kr/8st)

Multikabel tele-tele (balanserad) 16 kontakter på vardera sida = 995:- (4sound)

(löskablar) XLR(Hane)-tele (balanserad): 10stx95:- = 950:- (4sound)

(löskablar) XLR(Hona)-tele (balanserad): 11stx85:- = 850:- (4sound)

totalt: 3605:-

så hela patchbayen med kablar brakar loss på ca: 4500:-

någon här inne som vet om det går att komma undan billigare vad gäller kablarna än dessa priser?

kollade på ELFA om man skulle köpa allt löst, och löda ihop själv, men all kabel och alla kontakter som krävs går ändå loss på drygt 3000:-.....och då ska man sitta och löda en jävla massa.

Det går att komma ner i pris en hel del med sämre kvalitet men det skulle jag i alla fall avråda ifrån.

Försök hitta så bra pris som möjligt på Neutrikkontakter och en kvalitetskabel och löd själv - om du har lödvana. Tänk också på att om du är ovan med lödkolven kan kvaliten på sladdarna bli ojämn.

Sen går det ju att hitta Neutriks kontakter billigare än på Elfa som väl ligger högst av alla i pris. RS Components och Thomann är bara några exempel.

Postat

...men Neutrik-kontakter behöver man egentligen inte till allt i en hemstudio. Patchkablarna är en bra idé att ha Neutrik till, men kablarna som går mellan enheterna och baksidan på patchbayen kan vara av enklare fabrikat, så länge de har en skärmande metallkåpa förstås - plastlåpa duger inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.