Sonefors Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 Hej pĂ„ er! Den 27 november (prel datum) börjar jag pĂ„ SAE i solna. Jag ska gĂ„ deras Audio Engineering Program. Jag var dĂ€r igĂ„r för andra gĂ„ngen och trĂ€ffade en massa trevliga handledare, drack kaffe med ljudteknikern som Ă€r ansvarig för deras Studio 301 och hade en intagningsintervju med rektorn. Efter detta fick jag veta att jag kom in. Det var mycket givande đ SĂ„ nu tĂ€nkte jag höra om det Ă€r nĂ„gon mer hĂ€r som ska söka eller gĂ„ dĂ€r? đ Mvh Fredrik
jacfal Postat 16 augusti 2007 Postat 16 augusti 2007 *bump* đ jag gick dĂ€r för nĂ„gra Ă„r sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet gĂ„r mycket lĂ€ngre Ă€n utbildning i den hĂ€r branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stĂ„ pĂ„.
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 *bump* đ jag gick dĂ€r för nĂ„gra Ă„r sedan. mycket bra utbildning men se till att varva med livejobb eller studioinspelning eller dyl. mycket teori och lite hands-on tyckte jag. arbetslivserfarenhet gĂ„r mycket lĂ€ngre Ă€n utbildning i den hĂ€r branchen. Men allt som allt en mycket bra grund att stĂ„ pĂ„. Tack för informationen đ
Mr Keys Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 ett tips till, se till att vara i deras studios sĂ„ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dĂ€r Ă€n de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hĂ€ng med pĂ„ klasspolarnas projekt, ratta, hjĂ€lp till....osv.... för övrigt: grattis! đ
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 ett tips till, se till att vara i deras studios sĂ„ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dĂ€r Ă€n de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hĂ€ng med pĂ„ klasspolarnas projekt, ratta, hjĂ€lp till....osv.... för övrigt: grattis! đ Tack för ditt svar! đ Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för att hĂ€nga pĂ„ krogen och tjejer gĂ„r bort helt. SĂ„ dĂ€rför kommer jag att tillbringa all min tid pĂ„ skolan och i deras studios đ GĂ„r du dĂ€r idag Mr Keys? Eller har du gĂ„tt dĂ€r? Mvh Fredrik
ViktorDenStore Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Grattis Fredrik! đ Hoppas utbildningen blir givande och kul. Vad fick dig att vĂ€lja just SAE's utbildning? .Viktor
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Grattis Fredrik! đ Hoppas utbildningen blir givande och kul. Vad fick dig att vĂ€lja just SAE's utbildning? .Viktor Tack sĂ„ mycket!!! Ja, men man fĂ„r ju lite beslutsĂ„ngest sĂ„dĂ€r. LĂ€mna fina studion och flytta 24 mil bort, men det Ă€r vĂ€l nödvĂ€ndigt antar jag đ Jag valde SAE p.g.a att jag tror jag har störst chans att trĂ€ffa dom mĂ€nniskor som kan ge mig kontakter dĂ€r. Visar man framfötterna och hela tiden Ă€r med i svĂ€ngarna sĂ„ tror jag att man kommer lĂ„ngt. Sen har dom ju vĂ€ldigt fina studios ocksĂ„ đ Och jag har viljan, sĂ„ dĂ„ Ă€r det bara att köra đ Mvh Fredrik
Mr Keys Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 ett tips till, se till att vara i deras studios sĂ„ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dĂ€r Ă€n de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hĂ€ng med pĂ„ klasspolarnas projekt, ratta, hjĂ€lp till....osv.... för övrigt: grattis! đ Tack för ditt svar! đ Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för att hĂ€nga pĂ„ krogen och tjejer gĂ„r bort helt. SĂ„ dĂ€rför kommer jag att tillbringa all min tid pĂ„ skolan och i deras studios đ GĂ„r du dĂ€r idag Mr Keys? Eller har du gĂ„tt dĂ€r? Mvh Fredrik Jag gick ut hösten 2000....GĂ„r man ut med toppbetyg sĂ„ har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" pĂ„ SAE efterĂ„t....som supervisor....vilket ju ger Ă€nnu bĂ€ttre möjligheter till kunskap och kontakter. Jag vet inte hur det Ă€r idag,men dĂ„ var det ju en del stora namn som spelade in dĂ€r en del....borde vara det idag ocksĂ„..!?
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 ett tips till, se till att vara i deras studios sĂ„ mkt du bara kan....!! finns mer möjlighet att vara dĂ€r Ă€n de flesta (t.ex jag) utnyttjar....hĂ€ng med pĂ„ klasspolarnas projekt, ratta, hjĂ€lp till....osv.... för övrigt: grattis! đ Tack för ditt svar! đ Jag Ă€r inte sĂ„ mycket för att hĂ€nga pĂ„ krogen och tjejer gĂ„r bort helt. SĂ„ dĂ€rför kommer jag att tillbringa all min tid pĂ„ skolan och i deras studios đ GĂ„r du dĂ€r idag Mr Keys? Eller har du gĂ„tt dĂ€r? Mvh Fredrik Jag gick ut hösten 2000....GĂ„r man ut med toppbetyg sĂ„ har man, om jag inte missuppfattat det, ganska bra möjligheter att "jobba" pĂ„ SAE efterĂ„t....som supervisor....vilket ju ger Ă€nnu bĂ€ttre möjligheter till kunskap och kontakter. Jag vet inte hur det Ă€r idag,men dĂ„ var det ju en del stora namn som spelade in dĂ€r en del....borde vara det idag ocksĂ„..!? Jaha! HĂ€rligt! đ Ja, dĂ„ Ă€r det bĂ€st att se till att fĂ„ grymma betyg dĂ„. Ja, dom hade nĂ„n kĂ€nd artist dĂ€r nu, men jag kommer inte ihĂ„g vilken. Sen berĂ€ttade teknikern en massa saker om nĂ€r westlife var dĂ€r. Det var roligt đ
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Vad gĂ„r kalaset loss pĂ„ per termin? Hemsidan Ă€r ju verkligen svĂ„r att hitta pĂ„. Ăr det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gĂ€ller? TĂ€nkte dyka upp pĂ„ torsdag nĂ€r de har öppet hus, nĂ„gon mer som ska dit? Ăr det för sent att söka in för november nu? /Mattis www.myspace.com/samaireband
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Vad gĂ„r kalaset loss pĂ„ per termin? Hemsidan Ă€r ju verkligen svĂ„r att hitta pĂ„. Ăr det arbetsprov eller gymnasiebetyg eller meriter som gĂ€ller? TĂ€nkte dyka upp pĂ„ torsdag nĂ€r de har öppet hus, nĂ„gon mer som ska dit? Ăr det för sent att söka in för november nu? /Mattis www.myspace.com/samaireband Hela utbildningen gĂ„r pĂ„ 79300:- om du betalar mĂ„nadsvis. Betalar du hela avgiften direkt sĂ„ fĂ„r du 5% rabbat. Men vem har rĂ„d med det. Typ rikemansbarn eller nĂ„tt đ Det viktigaste för att fĂ„ komma in Ă€r att du har ett gediget intresse och Ă€r fullt medveten vad du ger dig in pĂ„. DĂ„ dom inte vill ge bort en plats till nĂ„gon som Ă€r osĂ€ker, dĂ„ skolan lever pĂ„ pengarna ifrĂ„n eleverna. Dom hade nĂ„gra platser kvar vad jag vet đ Fredrik
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Hela utbildningen som i ett Ă„r, eller fyra Ă„r? đ Jag kollade pĂ„ den internationella sidan och dĂ€r verkade det som det kostade i runda slĂ€ngar 170 000 kr för fyra Ă„r. âŹ9500 första Ă„ret och sen âŹ3000 för alla följande Ă„r. Fyra Ă„r var masterutbildningen. /Mattis www.myspace.com/samaireband
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Hela utbildningen som i ett Ă„r, eller fyra Ă„r? đ Jag kollade pĂ„ den internationella sidan och dĂ€r verkade det som det kostade i runda slĂ€ngar 170 000 kr för fyra Ă„r. âŹ9500 första Ă„ret och sen âŹ3000 för alla följande Ă„r. Fyra Ă„r var masterutbildningen. /Mattis www.myspace.com/samaireband 79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. đ
Mr Keys Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 som det var back in the days sÄ pungade man typ, 70 lax för antingen 9 mÄnader heltid, eller 18mÄnader deltid....och fick ett sÄ kallat AED (Audio Engineering Diploma) om man fick "75% < " som totalresultat....
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. đ Okej. Och det kostar lika mycket de följande Ă„ren? Vilken utbildning tĂ€nkte du lĂ€sa? /Mattis www.myspace.com/samaireband
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 (redigerat) 79300:- sek Ă€r för ett Ă„r. đ Okej. Och det kostar lika mycket de följande Ă„ren? Vilken utbildning tĂ€nkte du lĂ€sa? /Mattis www.myspace.com/samaireband Jag ska lĂ€sa Audio Engineering Program. Det gĂ„r bara att gĂ„ ett Ă„r i sverige. Andra Ă„ret ska man helst lĂ€sa vidare i Australien. Tror andra Ă„ret gĂ„r pĂ„ ca 120 000:- 1 Ă„ret: Certificate ---> Diploma 2 Ă„ret: Akademisk vidareutbildning (Bachelor of arts, eller nĂ„tt) 3 - 4 Ă„ret: Dok och master endast 20 p frĂ„n magister examen (tror jag) Redigerat 17 augusti 2007 av Sonefors
tbruce Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Den 27 november (prel datum) Vilket konstigt datum att börja pĂ„? đ
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Den 27 november (prel datum) Vilket konstigt datum att börja pĂ„? đ Ja, det mĂ„ sĂ„ vara, hehe. Men det passar mig perfekt đ
berra_- Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Konstiga datum Ă€r bra, men akta dej du för konstiga tider đ
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Jag trodde allt var ett enda stort program och lÀstes i Sverige, men tydligen inte dÄ. TrÄkigt och bökigt, men jag ska dit och kika iallafall.
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Jag trodde allt var ett enda stort program och lĂ€stes i Sverige, men tydligen inte dĂ„. TrĂ„kigt och bökigt, men jag ska dit och kika iallafall. Ja, men utbildningen i sverige Ă€r mer som en KY utbildning vad jag har förstĂ„tt. Men det ger dig grunden för akademiska vidareutbildningar, vilket Ă€r vĂ€ldigt bra. Vissa tycker att det Ă€r mycket pengar, men det Ă€r det egentligen inte. Det finns mĂ„nga utbildningar eller kurser som kostar bra mycket mer, och har du dessutom en dröm om att bli en vĂ€lkĂ€nd lĂ„tskrivare, producent eller tekniker sĂ„ Ă€r detta smĂ„pengar, jĂ€mfört med vad du planerar att tjĂ€na. Min plan Ă€r att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestĂ€mt mig oavsett hur mĂ„nga som slĂ„r en pĂ„ nĂ€san. Det Ă€r en svĂ„r bransch. Men om man skulle lyssna pĂ„ alla som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att lyckas sĂ„ Ă€r hoppet och drömmarna snart körda i botten. SĂ„ det Ă€r bara att köra đ
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Det dĂ€r med "kosta vad det kosta vill" gĂ„r bara att sĂ€ga om man faktiskt har pengar. Nu Ă€r det tur för oss att det inte Ă€r nĂ„gra problem, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att det Ă€r en instĂ€llning inte alla har möjlighet att ha. Men det lĂ„ter som om du har en fantastiskt bra syn pĂ„ ditt karriĂ€rval, Ă€ven om kanske inte alla blir stjĂ€rnor och multimiljonĂ€rer đ
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 (redigerat) Det dĂ€r med "kosta vad det kosta vill" gĂ„r bara att sĂ€ga om man faktiskt har pengar. Nu Ă€r det tur för oss att det inte Ă€r nĂ„gra problem, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att det Ă€r en instĂ€llning inte alla har möjlighet att ha. Men det lĂ„ter som om du har en fantastiskt bra syn pĂ„ ditt karriĂ€rval, Ă€ven om kanske inte alla blir stjĂ€rnor och multimiljonĂ€rer đ NĂ€r jag sĂ€ger: "kosta vad det kosta vill" tĂ€nker jag inte enbart pĂ„ pengar, utan uppoffringar. Jag lĂ€mnar nu en fast anstĂ€llning, min studio och mitt liv, dĂ„ jag fĂ„tt chansen att bli uppsagd p.g.a arbetsbrist, för att istĂ€llet följa min dröm. NĂ„gra 80 tusen till utbildning har jag inte. Utan lĂ„nar 65 av CSN och betalar resten sjĂ€lv. Mvh Fredrik Redigerat 17 augusti 2007 av Sonefors
kungenavparis Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Oj jÀvlar, imponerande. Modigt. Har du tÀnkt bo i Solna?
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Oj jĂ€vlar, imponerande. Modigt. Har du tĂ€nkt bo i Solna? Modigt Ă„ modigt, vet jag vĂ€l inte âșïž Jag har fixat ett tillfĂ€lligt boende hos en kompis dĂ€r nere tills jag hittar nĂ„got eget. I dagslĂ€get bor jag i en helt nyrenoverad 3:a, men nĂ€r man kommer till stockholm sĂ„ blir det vĂ€l till att bo i en "garderob" eller nĂ„got för att fĂ„ rĂ„d đ Men det ordnar sig. Ja, jag ska vĂ€l försöka hitta nĂ„got skrymsle i solna, men det Ă€r nog svĂ„rt, hehe. //Fredrik
tbruce Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Min plan Ă€r att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestĂ€mt mig oavsett hur mĂ„nga som slĂ„r en pĂ„ nĂ€san. Det Ă€r en svĂ„r bransch. Men om man skulle lyssna pĂ„ alla som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att lyckas sĂ„ Ă€r hoppet och drömmarna snart körda i botten. SĂ„ det Ă€r bara att köra đ Jag gillar din instĂ€llning kompis. đ
Sonefors Postat 17 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2007 Min plan Ă€r att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestĂ€mt mig oavsett hur mĂ„nga som slĂ„r en pĂ„ nĂ€san. Det Ă€r en svĂ„r bransch. Men om man skulle lyssna pĂ„ alla som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att lyckas sĂ„ Ă€r hoppet och drömmarna snart körda i botten. SĂ„ det Ă€r bara att köra đ Jag gillar din instĂ€llning kompis. đ Tack tbruce! đ
Mr Keys Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 ....mĂ„ste instĂ€mma....gillar din instĂ€llning riktigt mkt! Det krĂ€vs ett sĂ„nt synsĂ€tt för att lyckas.... och eftersom vi Ă€r bland de fĂ„ förunnade i vĂ€rlden som verkligen KAN förverkliga vĂ„ra drömmar om vi bara vĂ„gar satsa, sĂ„ vore det ju nĂ€sta lite fördjĂ€vligt om vi inte tog den chansen, right? đ lycka till!
nattvaktaren Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 Min plan Ă€r att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestĂ€mt mig oavsett hur mĂ„nga som slĂ„r en pĂ„ nĂ€san. Det Ă€r en svĂ„r bransch. Men om man skulle lyssna pĂ„ alla som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att lyckas sĂ„ Ă€r hoppet och drömmarna snart körda i botten. SĂ„ det Ă€r bara att köra đ Jag gillar din instĂ€llning kompis. đ InstĂ€mmer, Ă€ven om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen Ă€r mĂ„let - dit du vill? - men rĂ€tta mig gĂ€rna om jag har fel. Ganska mĂ„nga har gĂ„tt SAE nu och ganska fĂ„ av dem jobbar i branschen. SĂ€kert vettigt att lĂ€ra sig lite teori och fĂ„ solida baskunskaper men kontakter och allmĂ€nt flyt tror jag man skaffar sig pĂ„ annat vis. Hursomhelst, lycka till!
Sonefors Postat 20 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2007 (redigerat) Min plan Ă€r att ta mig exakt dit jag vill. Kosta vad det vill. Jag har bestĂ€mt mig oavsett hur mĂ„nga som slĂ„r en pĂ„ nĂ€san. Det Ă€r en svĂ„r bransch. Men om man skulle lyssna pĂ„ alla som sĂ€ger att det Ă€r omöjligt att lyckas sĂ„ Ă€r hoppet och drömmarna snart körda i botten. SĂ„ det Ă€r bara att köra đ Jag gillar din instĂ€llning kompis. đ InstĂ€mmer, Ă€ven om jag inte kanske tror att ljudteknikerkurs egentligen Ă€r mĂ„let - dit du vill? - men rĂ€tta mig gĂ€rna om jag har fel. Ganska mĂ„nga har gĂ„tt SAE nu och ganska fĂ„ av dem jobbar i branschen. SĂ€kert vettigt att lĂ€ra sig lite teori och fĂ„ solida baskunskaper men kontakter och allmĂ€nt flyt tror jag man skaffar sig pĂ„ annat vis. Hursomhelst, lycka till! NĂ€e, alltsĂ„. Jag ska plugga dĂ€r för att förbĂ€ttra mina egna produktioner + för att bygga ett större kontaktnĂ€t för att bilda ett producent team. Kontakterna har jag redan, men ibland sĂ„ brister idĂ©erna p.g.a produktionsfel i mixen, och det vill jag komma bort ifrĂ„n. Sen tror jag att det Ă€r bra att ha saker pĂ„ pappret âșïž Att fĂ„ av dom jobbar i branschen - Vart kommer den informationen ifrĂ„n? Mvh Fredrik Redigerat 20 augusti 2007 av Sonefors
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.