Jump to content
Annons

Sänka sång vid mastring


Exil

Recommended Posts

Jag sitter just nu och mastrar på en liveinspelning min brorsa hade på Fashing för någon vecka sedan. Inspelningen är tappad från bordet och sången är lite väl hög jämfört med instrumenten. Så blir det ju oftast när man mickar upp i etT litet rum. Sången behöver ju mest hjälp och det är inte så konstigt att den ligger längst fram i mixen. Jag har använt multibands-kompressor plus tryckt ihop mixen rätt hårt och det jämnar ut rätt bra. Men jag skulle gärna få ned sången nån db eller två till för att vara helt nöjd. Jag har varit i min lärare studio flera gången och mastrat och då har han använt någon hårdvara som han kunde sänka eller höja sången med. Nån slags fas-grej som höja eller sänka det som låg i mitten alltså sången. Han kunde göra rätt mycket utan att förstöra mixen. Så någon liknande plugg vore grymt om jag kunde få tips på =) Gratis skadar ju aldrig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du stereobreddar genom t ex en MS-Matris sänker du mitten av materialet där oftast leadsången ligger.

Menar du MS-Matrix från waves? Den har jag i så fall men fattar inte vad den gör, finns inga inställningar på den och det mesta av mixen hamnar i vänster högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan tipsa om bx_digital pluggen. Har inte testat den på sång, men på elgitarr och lyckades sänka bara denna på ett stereospår. Kommer inte ihåg sidan nu men det e ju bara att googla, då kan du ju ta hem ett demo som funkar i ett antal dagar och kanske fixa till just denna mixen som du gör nu gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...