Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har behov av att mixa ihop två keyboards i stereo och tänkte därför skaffa en billig mixer till ändamålet.

Har kikat på Tapco Mix.50

468228.jpg

På pappret gör den bra precis det jag behöver, men hur är det i praktiken? Kommer en sådan här budgetmixer försämra ljudkvalitén mycket eller så? Annat att tänka på?

Skulle även vara bra att kunna kontrollera (höja/sänka) ljudnivån på hörlurarutgången, och det kan man väl på denna va!?

Förslag på andra billiga mixrar går också bra.

Tack på förhand!!

Annons
Posted

Jo, den där ska göra det du vill, och är väl dessutom ett av de lite bättre märkena. Tvivlar starkt på att du kommer att höra nån ljudförsämring...

Annars finns det ju småmixerns från Behringer, Alto, Yamaha, m.fl., men Tapco ska som sagt vara bra.

Posted
Jo, den där ska göra det du vill, och är väl dessutom ett av de lite bättre märkena. Tvivlar starkt på att du kommer att höra nån ljudförsämring...

Annars finns det ju småmixerns från Behringer, Alto, Yamaha, m.fl., men Tapco ska som sagt vara bra.

Ok, tack för ditt svar!! Jag har märkt att det är som du säger, de flesta märkena har småmixerar med specifikationer väldigt lika denna, men är Tapco ett bra märke så tror jag att jag satar på denna.

Guest Glaskatten
Posted
Ok, tack för ditt svar!! Jag har märkt att det är som du säger, de flesta märkena har småmixerar med specifikationer väldigt lika denna, men är Tapco ett bra märke så tror jag att jag satar på denna.

Satsa lite högre på en gång för några hundringar till så får du fler ingångsr och kanske till och med en inbyggd effektenhet som kan vara bra att ha.

Alto,Yamaha, behringer och tapco m.fl. håller alla ungefär samma kvalité vilket bl.a beror på att de tilverkas i samma kinesiska fabriker..

Posted

Glaskatten: Tack för dina synpunkter! 🙂 Har du något konkret tips på en bättre mixer i sådana fall? Och vad mer "kan" den? De behov som uppkommit för stunden är precis de jag beskrev i mitt första inlägg och jag ser inte att jag behöver fler ingångar inom en överskådlig framtid, då prioriterar jag högre att mixern är billig, liten och portabel.

Inbyggd effektenhet är däremot lite mer intressant, men vad hittar man där och blir det mycket dyrare än de 600 jag får betala för ex. en Mix.50? Reverb eller eko (vad nu skillnaden egentligen är) är det enda jag kan komma på nu som jag skulle önska isf, finns det i mixrar? Har ingen koll på mixrar, så jag vet inte själv.

Guest Glaskatten
Posted
Glaskatten: Tack för dina synpunkter! 🙂 Har du något konkret tips på en bättre mixer i sådana fall? Och vad mer "kan" den? De behov som uppkommit för stunden är precis de jag beskrev i mitt första inlägg och jag ser inte att jag behöver fler ingångar inom en överskådlig framtid, då prioriterar jag högre att mixern är billig, liten och portabel.

Inbyggd effektenhet är däremot lite mer intressant, men vad hittar man där och blir det mycket dyrare än de 600 jag får betala för ex. en Mix.50? Reverb eller eko (vad nu skillnaden egentligen är) är det enda jag kan komma på nu som jag skulle önska isf, finns det i mixrar? Har ingen koll på mixrar, så jag vet inte själv.

Ja reverb och delay brukar finnas inbyggt, denna är mycket prisvärd med 256 inbyggda effektvariationer http://www.jamshop.se/images/items/AMX100small.jpg Jam tar 895, men kolla även andra tillverkares modeller.

Posted
Ja reverb och delay brukar finnas inbyggt, denna är mycket prisvärd med 256 inbyggda effektvariationer http://www.jamshop.se/images/items/AMX100small.jpg Jam tar 895, men kolla även andra tillverkares modeller.

Lustigt för jag hade just googlat den modellen för att hitta mer info. 🙂 Det enda som gör mig tveksam är att jag fått lära mig att "less is more" och jag tänker att ungefär samma funktioner som Mix.50 + 256 inbyggda effektvariationer (och kanske lite mer) för endast 900 kr verkar lite tveksamt. Är effekterna verkligen något användbart eller blir det bara dåligt för det priset?

Behöver mixern till slutet av veckan (alltså den vecka som börjar i morgon 😆 ) så jag ska försöka undersöka ämnet lite noggrannare.

Guest Glaskatten
Posted

Lustigt för jag hade just googlat den modellen för att hitta mer info. 🙂 Det enda som gör mig tveksam är att jag fått lära mig att "less is more" och jag tänker att ungefär samma funktioner som Mix.50 + 256 inbyggda effektvariationer (och kanske lite mer) för endast 900 kr verkar lite tveksamt. Är effekterna verkligen något användbart eller blir det bara dåligt för det priset?

klart effekterna är användbara och priset är tydligen ett kampanjpris normalpriset är högre.

en fördel till med den är att den har bättre anslutningsmöjligheter och tonkontroller på ingångarna.

Posted (edited)
klart effekterna är användbara och priset är tydligen ett kampanjpris normalpriset är högre.

en fördel till med den är att den har bättre anslutningsmöjligheter och tonkontroller på ingångarna.

Vad jag snarare menade är ifall effekterna låter bra för det priset, men det kanske är billigare att lägga till lite effekter än vad jag tänker. Läst "preset list" för effekterna i manualen men det sade mig inte så mycket, men jag kan säker testa mig fram tills jag hittar något jag gillar. 🙂

Helt klart en fördel med att rattningmöjligheterna är fler på den där Alton, saknade EQ-rattar på stereoingångarna på Tapcomixern. Utseendemässigt kommer Alton dock på andra plats! 🙂 Som jag fattar det är det en utgående modell så jag antar att Jam därför rear ut de sista exemplaren.

Lustig parentes är att Jam har AMX-100 på bild, inte 100FX, vilket alltså är den utan effekter. Gissar dock att det gick lite fort när de satte bilden och litar på texten där det står att det är FX-modellen.

EDIT:

Hittade just på en Behringer XENYX 1002FX. Effekter och många rattar har den, hittad för 995. Kan det vara något? Jämfört med Alton?

1002FX_medium.jpg

Edited by Pianot