Jump to content
Annons

Orkester, sång och komp

Recommended Posts

Juhani2000 (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Detta är mitt allra första inlägg i detta forum så hav överseende.

Jo, jag ska spela in orkester (stråk, bläck, trä... alla vanliga sådana instrument), sång (bara melodi men ett gäng personer) och komp. Samtidigt! Alla ska vara i samma sal. Salen är en aula med riktigt bra dämpning, typ 300 kvadratmeter stort och hööögt till tak.

Jag vill självklart att alla instrument ska få den plats som behövs i inspelningen. Dessutom vill jag att sången ska bli så pass tydlig att man hör text och melodi bra eftersom låtmaterialet är "allsång".

Utrustning:

pc med 2 scopekort

2x8 micpreamp

En uppsjö micar (inget superfancy men inte heller "9:90-på-konsum".)

Alltså:

Hur ska jag göra? Dämpningstekniker? Uppmickning? Det jag särskilt undrar över är hur jag ska micka för att (sedan, när jag mixar) lyckas få fram sången och orkestern i förhållande till kompets ljudstyrka. Alltså minimalt med läck.

Väntar med spänning på tips och idéer från er.

mvh

Juhani

Annons
Postat (redigerat)

Hej Juhani. Och välkommen i gänget.

Det beror till stor del på vilken typ av musik det är som skall spelas in. Är det klassiskt, typ opera, så skiljer det sig lite från hårdrock. Hur sångarna låter spelar också roll, operaröster eller punk. Finns det elförstärkta instrument eller är det bara akustiskt? Finns det ett trumsätt som spelar rock-komp?

För inspelning av stor orkester i bra akustik brukar det vara helt rätt med ett steropar mikrofoner. Lite bakom dirigenten, 2 till 3 meter upp. Flytta runt mickarna tills det låter bra. Jag använder helst rundtagande mikrofoner i en bra akustik. Ibland fungerar det bättre med ORTF i stället. (Sök på nätet, det finns massor skrivet). Kombinerar eventuellt med ett par utriggare för att bredda

Sen gäller det att kritiskt lyssna. Kan det förbättras? Är det några stämmor som inte hörs bra nog? Först då kan det vara aktuellt att ställa ut stödmikrofoner på strategiska ställen. Antag att sångarna behöver lyftas fram lite, i sådana fall kan man ställa en riktad mick, kardioid, sådär en till två meter framför sångaren. Läck är inget att vara rädd för i en sån här uppställning. Närmickad sång, under sådär 30cm, används bara om det är pop/rock eller så.

Var finns ni förresten geografiskt? Kanske finns det nån i närheten som kan ha lust att stödja.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Juhani2000 (oregistrerad)
Postat
Hej Juhani. Och välkommen i gänget.

Det beror till stor del på vilken typ av musik det är som skall spelas in. Är det klassiskt, typ opera, så skiljer det sig lite från hårdrock. Hur sångarna låter spelar också roll, operaröster eller punk. Finns det elförstärkta instrument eller är det bara akustiskt? Finns det ett trumsätt som spelar rock-komp?

Tack.

Genren är väl typ barnvisa, svenska visor med lite pop/rock/latin skulle jag tro. Kompet i detta fall är vanligt piano-gitarr-bas-trummor-komp. Jag gissar att bas och gitarr kommer att vara elförstärkt. Och ja, trummorna kommer att spela ganska högljudda komp. Blås och stråk är liknande symfoniorkester fast inte lika många. Jag tror att sångarna ligger mer åt klassisk sångteknik.

Bra tips att först bara stereomicka och vid behov sätta upp fler mickar. Men blir det verkligen inget läck trodde som stör in på sångmickarna? Det låter för bra för att vara sant. Jag trodde nog att kraftig avskärmning skulle behövas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.