Jump to content
Annons

Någon som vill testa att mastra?


Exil

Recommended Posts

Jag har spelat in två låtar med en tjej och hennes band och nu är de nöjda med mixen och jag känner att jag inte kan tillföra mer i mixen så de får vara klara. Jag mastrade så gott jag kunde men bandet påpekade att volymen var lite låg när de t.ex. lyssnade i sina mp3:spelare jämfört med "riktiga" låtar. Och det är ju inte så konstigt då jag inte är så erfaren av att mastra. Jag bifogar två länkar här där ena är omastrad och ena mastrad så kan ni höra hur mycket jag kan göra med min mastring. Om du känner att du skulle kunna göra en bättre mastring så är det välkommet. Skicka mig ett PM så skickar jag .aif-verison av låtarna. Vissa kanske känner igen första låten då jag haft den uppe på demoavdelningen.

Låt1-omastrad

Låt1-mastrad

Låt2-omastrad

Låt2-mastrad

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
den omastrade lät bättre i mina öron 😄

haha ja då behöver jag verkligen hjälp 😄 Ne men jag har nog kanske pressat lite för mycket. Så någon som är kunnig och vill hjälpa till får gärna göra det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

detta kanske du visste redan, men för att uppnå en bra volym som möjligt gäller det framförallt att skära ner på onödiga freqvenser, framförallt låga, för det är dom som tar åt sig volym. Sen låter det allmänt bättre då alla intstrument/stämmor har sina "egna freqvenser".

Jag tycker att du borde rekommendera bandet att skicka den omastrade versionen(som för övrigt lät riktigt bra) och skicka till en proffsmastrare. Annars var det en bra ide att prova lyckan här på studio ^

Link to comment
Dela på andra sajter

Svinbra låt nummer två! 😄

Jag sitter ju på UAD's mastrings precision bundle om det kan vara nåt? Säger ju inget att jag lyckas. Men Precision är ganska förlåtande och ganska lätt att jobba med.

precision-collage-sm.gif

Ja hon är duktig sångerskan, hennes låtar 😄 Men du får gärna testa. Jag har sjläv Percision Limiter och den är riktigt trevlig. Den har jag bland annat använt på denna låt tillsammans med Vintage Warmer och Ozone3. Men jag skickar dig filerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddar upp en zipfil med båda låtarna på nätet just nu, men tänkte sova nu. Jag skickar länken till er som är intresserade när jag vaknar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddar upp en zipfil med båda låtarna på nätet just nu, men tänkte sova nu. Jag skickar länken till er som är intresserade när jag vaknar!

Ja det blir bra det. Klockan är ändå rätt mycket nu. Så jag kan inte göra nåt förrän i morgon. Grannarna blir väl oxtokiga 😉

Bara att PM'a 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt bra låtar! Snyggt inspelat,bra sång och musikinsatser!

Min omedelbara känsla är att vara försiktig med för stora mastringåtgärder,låt gärna totalvolymen vara lite lägre för att vinna dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att enbart dragit in den i min Master autoload

blev resultatet detta.Har abolut inte gjort några justeringar.

Om inget annat är den betydligt högre vilket borde göra bandet glada.. 😕

Ps.

Mastringen är gjord på Mix mp3:an vilket drar ned ljudkvaliteten lite ,

En Timme och Aiff filen så skulle den bli topnotch.

Bra låt för övrigt , Bra mixat , Bra dynamik i arrangemanget osv.

Anywayz

Låt 2 - Piccazzo Master

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...