Jump to content
Annons

CPU press - knaster


tofumannen

Recommended Posts

Hörni :rolleyes:

Jag har hela tiden tänkt att min dator är i klenaste laget för som DAW men det kanske den inte är? Den brukar knastra vid typ 50-60% på CPUn och då har jag trott att det är vad man kan pressa en musikdator till. Men är det så?

Det är väl chipset el olämpligt moderkort m.m.och sånt också som kan trilskas?

Har planer på att skaffa en ny dator men det vore ändå intressant att veta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Knastrar det, så behöver du öka latency...

Med nForce4-chipset börjar det knastra långt innan moderkort med andra chipset, så det kanske är ett moderkort med nForce4 du har...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre latency ökar belastningen på datorn, så med högre latency kan du normalt köra fler spår och fler pluggar. 🙂

Antar att latency är tänkt för såna som mig, spelar in gitarr via guitarporten. Men det blir en kännbar seghet i ljudet när jag ökar latencyn. Då är jag tvungen att använda mycket processor antar jag?

Men jag undrar som sagt också om det måste börja knastra redan vid typ 50%? Eller kan man ha en dator som t.ex. inte knastrar ens vid 90%?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en enkelkärning processor så brukar man kunna belasta datorn lite hårdare. Ditt problem är troligtvis inte datorn i sig utan ljudkortet. Vid hög belastning får datorn problem att hålla igång USB-anslutningen vilket resulterar i sprak och knaster.

Kolla om du kan låna ett firewire-ljudkort och testa med istället. Att bytta ljudkort, även till något enkelt och billigt som Behringer FCA101, kan mycket väl vara den billigaste datoruppgraderingen du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Majken.

Uppenbaligen värdefullt:

Testade att slå på en jädra massa pluggar för att pressa processorn rejält och bytte till mitt interna audiophile 2496, och mycket riktigt: kunde pressa upp till 80% på CPUn utan knaster.

Motsvarande projekt låg också lägre i processoranvändn med de drivisarna.

En annan grej jag upptäckte var att om jag stänger ner eventfönstret går processorn ner märkbart också.

Intressanta upptäkter för mig 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Motsvarande projekt låg också lägre i processoranvändn med de drivisarna.

Så är det absolut, vilket beror på att USB-gränssnittet stjäl processorkraft. Något som också innebär att USB-ljudkort ska ses som något av en nödlösning då samtliga andra gränssnitt är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...