Jump to content
Annons

PSP Vintage Warmers analoga motsvarighet?!


PreacherX

Recommended Posts

Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?
Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Hur ska du ha det ? Billigt eller dyrt ?

Dyrt = Pultec

Mellandyrt = UAD ( Ej PCI Korten )

Billigt = Behringer

PSP WW tror jag inte direkt är baserad på någon motsvarighet i hårdvara däremot har

flera sagt att den är så nära en Distressor man kommer i mjukvara.

Så en Distressor ( Emperial Labs ) kan ju kanske vara något att överväga ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska du ha det ? Billigt eller dyrt ?

Dyrt = Pultec

Mellandyrt = UAD ( Ej PCI Korten )

Billigt = Behringer

PSP WW tror jag inte direkt är baserad på någon motsvarighet i hårdvara däremot har

flera sagt att den är så nära en Distressor man kommer i mjukvara.

Så en Distressor ( Emperial Labs ) kan ju kanske vara något att överväga ..

Om det finns en snarlik så kan jag tänka mig mellan 5-10.000:- ungefär...

Men om det finns en som är likadan i karaktären så kan jag tänka mig att spara länge för att få tag i en. Behringer har jag väldigt svårt o tro att dom kan matcha trycket man kan få ur VW, den Behringer kompressorn jag har börjar iallafall skrika hemskt så fort den dras över lite för mycket.

Men jag ska kolla upp distressorn där så får vi se vad jag tycker, tackar för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan några som helst kunskaper i PSP Audiowares designfilosofi angående VW så kan jag tänka mig att dom ville korsa kompressorn Fairchild 670 med en Pultec EQ.

UAD:s mjukvaruvarianter:

http://www.uaudio.com/products/software/UA...hild/index.html

http://www.uaudio.com/products/software/UA...ltec/index.html

SKa du ha originalen får du nog ligga i. De hävdar att en Fairchild går på ca $30 000 (om den alls går att hitta).

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan några som helst kunskaper i PSP Audiowares designfilosofi angående VW så kan jag tänka mig att dom ville korsa kompressorn Fairchild 670 med en Pultec EQ.

UAD:s mjukvaruvarianter:

http://www.uaudio.com/products/software/UA...hild/index.html

http://www.uaudio.com/products/software/UA...ltec/index.html

SKa du ha originalen får du nog ligga i. De hävdar att en Fairchild går på ca $30 000 (om den alls går att hitta).

Designen på VW var ju onekligen lik Fairchilden så det är absolut inte en omöjlighet. Väldigt fina grejer men ja, $30.000 kanske var lite väl även fast jag sa att jag är beredd att lägga ut en redig peng 😆

Tror nog jag satsar på Distressorn men fortsätt gärna att tipsa och diskutera ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog jag satsar på Distressorn men fortsätt gärna att tipsa och diskutera ändå

Den kommer du säkerligen bli nöjd med.

Dock är det inte lika ofta att man skickar mixar genom den utan mer att få tryck å karaktär vid inspelning alt.

efterbehandling av audio.

För Busskompressor är det givetvis SSL som gäller. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Varför skaffa motsvarande hårdvara när du redan tycker att pluggen är så grym...?

Med hårdvara kan du ju bara köra den på en ljudkälla, men i plugin-form kan du köra en på varje spår om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Distressor lr kanske en fatso om du bara är ute efter varm dist. Har även hört att Thermionic Culture Culture Vulture ska vara bra för mer hörbar distorsion (har dock inte testat eller hört den själv).

Redigerat av ViktorAx
Link to comment
Dela på andra sajter

Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Varför skaffa motsvarande hårdvara när du redan tycker att pluggen är så grym...?

Med hårdvara kan du ju bara köra den på en ljudkälla, men i plugin-form kan du köra en på varje spår om du vill.

är det förresten ingen som vet var hittar jag en rullbandare som låter lika rent som en inspelning via mitt digitala ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Varför skaffa motsvarande hårdvara när du redan tycker att pluggen är så grym...?

Med hårdvara kan du ju bara köra den på en ljudkälla, men i plugin-form kan du köra en på varje spår om du vill.

är det förresten ingen som vet var hittar jag en rullbandare som låter lika rent som en inspelning via mitt digitala ljudkort?

Är det nån som vet hur jag får min elgitarr att låta som en nylongitarr?

Nej skämt åsido, angående vintagewarmer fanns ett reportage i mm med intervju av skaparen av pluggen och han sa att de aldrig försökt att kopiera någon annan hårdvara (eller mjukvara heller för den delen) utan endast tillverkade sådnat som han tyckte var bra och tullade aldrig på kvalitet, just därför är i regel deras pluggar så cpukrävande (vilket han oxå gav blanka fan i)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är PSP VW möjligtvis baserad på en analog kompressor? Isåfall vilken? Eller finns det möjligtvis nån väldigt snarlik i en inte allt för dyr prisklass?

Finns det en som är lika grym så spelar det ingen roll vad den kostar, den ska jag fan ha!

Varför skaffa motsvarande hårdvara när du redan tycker att pluggen är så grym...?

Med hårdvara kan du ju bara köra den på en ljudkälla, men i plugin-form kan du köra en på varje spår om du vill.

är det förresten ingen som vet var hittar jag en rullbandare som låter lika rent som en inspelning via mitt digitala ljudkort?

Är det nån som vet hur jag får min elgitarr att låta som en nylongitarr?

Nej skämt åsido, angående vintagewarmer fanns ett reportage i mm med intervju av skaparen av pluggen och han sa att de aldrig försökt att kopiera någon annan hårdvara (eller mjukvara heller för den delen) utan endast tillverkade sådnat som han tyckte var bra och tullade aldrig på kvalitet, just därför är i regel deras pluggar så cpukrävande (vilket han oxå gav blanka fan i)!

Den har jag nog lyckats missa. Får dyka ner i tidningshögen och leta...

PSP's pluggar håller som regel hög klass trots att de är förhållandevis billiga, så de kan absolut rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...