Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad skall man tänka på då man skall köpa dessa delar, extern firewirehårdisk, firewirekort till bärbar och externt firewireljudkort? Hur funkar hårdiskar med firewire och USB, kan man enkelt då tex flytta den hårdisken till en annan dator som bara har USB och sen kör den på musikdatorn med firewire? Vad skall man tänka på och vilka märken och modeller på komponenter är att rekomendera?

Annons
Postat

Tjena,

Du nämner inget om det är en pc eller Mac som avses.

Själv har jag en LaCie d2 firewire/USB hd som är på 7200/rpm som är bra.

Använder den dock inte i musiksamanhang. Nackdelen är att dom väsnas så

mycket.

När det gäller bärbara datorer, undvik sådana som bara har 5300/rpm disk.

Lägg till och få 7200/rpm istället. 17´skärm att föredra. Annars blir det att man

köper en extern skärm i slutändan när man insett att 15´tum är för smått.

2 gb ram för pc, helst 4 gb om du kör Mac.

Ljudkort, själv skulle jag köpa et Motu UltraLite. Det är ett firewirekort med det

mesta man kan tänkas behöva. 8 in/ut, inbyggd preamp, och bra mixer del i pc:n/Macen.

Man behöver ingen extern mixer. Nackdelen är att Motu har haft problem med buggar

mot visa firewire drivrutiner på pc sidan. Kolla upp på Motus hemsida innan du ev

köper en bärbar för att verifiera att drivrutinerna och firewire är komplatiba. Med Mac

är det inga problem.

Postat

Okej, uttryckt mig lite dåligt. Det är så här att jag har en Bärbar PC Compaq EVO610c på 1.6Ghz som jag tänkt bygga ut ramminnet på till 1G och som har 30Gb hårdisk som jag tänkte andvända så långt det går, i hopp om att få nåt som i alla fall är lite mer flexibelt än min nuvarande Fostex VF16 HD porta. Jag är alltså inte ute efter nåt värsting system utan nåt som är bättre än portan med förhoppningsvis 25-30 kanaler och som klara av lite effekter i form av kompressor, reverb.

Postat

Ljudkortsförslag : kolla RME´s FW-kort - FF800 har gott om expansionsmöjligheter , kan kompletteras med ex.vis lågbudget-preamps som har ADAT/SPDif.

MOTU 8Pre fick skaplig recension i Sound on sound ( kan användas som ljudkort eller expansionspre till RME eller andra )

Behringer ADA8000 Pro ( ja, jag vet att det heter Blähringer ) har ADAT, en av deras produkter som faktiskt fått mestadels beröm - lämplig expansion kanske....

RME´s egna Octamic D, muchos dineros förstås....

Ett ljudkort som klarar 25-30 kanaler på egen hand har jag aldrig läst om, därav expansionsförslagen, men du kanske menade att spela upp 25-30 spår ?

I så fall tror jag att det första som kröker rygg är minnet eller processorn beroende på latency och om du kör mycket samplingar - DDR2-minnen är relativt billigt idag, farsan köpte 1 Gb för 440:- . 2 Gb kanske är att rekommendera.

Själv har jag ett RME FF-400 som jag är mycket nöjd med så här långt, funderar själv över expansion - med en 8-kanals pre får jag 16 kanaler in. Det borde täcka de flesta av mina behov.

Lycka till med prytteljakten... 🙂

Per

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.