Jump to content
Annons

Är det värt att gå Pro tools Training


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag undrar bara om det är värt att gå kurs i Pro Tools och få sig en liten titel. Vad är det man går igenom i de olika kurserna. Jag menar då 101, 110, 201 osv. Har ni några erfarenheter om dessa? Måste man börja från början eller kan jag med lite mer erfarenhet hoppa in direkt längre fram i kurserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Antar att Gizmozis syftar på någon av dessa kurser hos någon av dessa utbildningscenter..

ja, precis, det är de kurserna jag syftar på. Är bara nyfiken om de ger något. Såg sedan att det i Sverige bara erbjuds de två första kurserna på ett ställe i hela landet. Men om de är asgrymma så kan jag ju tänka mig att gå en kurs på distans internationellt. Allt handlar ju om vad jag kan få ut av det .

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som har nån ide om priser för kurserna?

Jag var i kontakt med Orca som då är de enda i Sverige som har de två första kurserna (om man vill gå de andra så måste man söka utomlands om jag fattat rätt). Om du vill ha individuell undervisning så kostade det 500 kr i timmen om jag inte minns fel, vet inte vad de tar för grupplektionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite småsvettigt...men det är klar, är man fem pers så kanske det kan vara något? Undrar hur många timmar per kurs då, och hur tentan ser ut 🙂 "Gör en bra låt så får ni godkänt " 🙂

🙂 Det är ju just därför jag startade denna tråd. Försöka luska ut vad det är man egentligen gör och hur bra utbildningen är. Tyvärr så blir det nog för mig att jag måste ta individuell eftersom de inte har gruppundervisning under sommaren när man har semester. Men som sagt, om det är värt det kan man ju klart tänka sig lägga ut lite cash på det.

Är det ingen som gått någon av kurserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har gatt alla kurserna pa musik sidan. Alltsa 101, 110, 201, 210M och 310M.

Har gatt alla pa alchemea i London dar jag nu jobbar som supervisor. Ska antagligen ocksa borja lara ut 101 och 110.

Alchemea ar en av de fa sk "pro schools" i europa. Alltsa en skola som lar ut alla PT kurser aven den nya 310I, som baseras runt Icon borden... Ska ga den kursen med aven om jag jobbat ganska mycket med ICon borden innan. OCh for att klara 310m maste man verkligen kunna dom utantill.

Jag har bara klarat upp till 210M. 310M ar riktigt javligt. Det ar ingen i europa som har klarat den an for version 7xx. Tankte jag skulle gora ett forsok innan Jul om jag hinner lagga tillrakligt mycket tid pa det.

Upp till 210x ar examen ett online prov pa 50 fragor som man har en timme pa sig att utfora.

310x examen ar forst ett online prov som vanligt sen ett shortcut prov, plus tva andra praktiska prov.

210P och 310P ar tva kurser som inriktar sig pa Post production alltsa ljud till film.

Folk som gjort bade 210M och 210P sager att 210P var battre aven om man bara ar intresserad av musik. Mer avancerad och man lar sig mer om PT helt enkelt.

Alla kurserna kraver dock mycket pluggande pa hemaplan ocksa om man vill klara proven...

101 och 110 ar verkligen bra kurser om man inte jobbat med PT sa mycket innan. iaf 101 kan va lite basic om du har anvant PT en langre tid.

Men det ar bra att fa en stabil grund att sta pa om man vill ga vidare med Operator nivan 210x och expert nivan 310x.

Varje kurs ar en bok pa ca 300-400 sidor, sa det ar ganska mycket att ta in. sarskilt om man ar nyborjare.

Man maste ta kurserna i foljd, alltsa borja med 101 osv...

Kan dock bli lite knepigt att ga kurserna for dig om du inte bor i london. Kolla in "course dates" sa forstar du vad jag menar.

Ska du ga alla sa ar det ju en manad ungefar du masta stanna. Aven om kurserna ar korta, typ 3-4 dar...

Man kan dock gora alla kursena utan att forst klara examen. Men man maste klara proven i foljd. Alltsa 101 provet forst sen 110 osv.

Sa... ar det vart det??

Ja, ar du intresserad av att kunna jobba proffisionelt med PTHD under tids press skulle jag saga att det ar ovardeligt att ha Operator certifikat (210x)

Vill du ocksa kunna konfigurera och bygga system, dvs kunna ALLT om PT... ga aven expert nivan 310x.

Vill du bara lara dig grunderna och det viktigaste om PT pa ett valdigt bra satt ga 101 och 110...

101 och 110 ar ocksa kurser for bade LE och HD. 200 nivan och uppat borjar man med HD mer och mer... Sa har du inte tankt att jobba eller kopa ett HD system kanske en del av 200 och 300 nivan ar lite onodig!! Givetvis lar man sig massor som ocksa ar likadant i LE men tankte namna det iaf...

For kurserna ar inte direkt billiga... kolla har for priser pa alla kurser som erbjuds av alchemea!!!

Hor av dig om det ar natt annat du undra over.... / Jonas

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har gatt alla kurserna pa musik sidan. Alltsa 101, 110, 201, 210M och 310M.

Har gatt alla pa alchemea i London dar jag nu jobbar som supervisor. Ska antagligen ocksa borja lara ut 101 och 110.

Alchemea ar en av de fa sk "pro schools" i europa. Alltsa en skola som lar ut alla PT kurser aven den nya 310I, som baseras runt Icon borden... Ska ga den kursen med aven om jag jobbat ganska mycket med ICon borden innan. OCh for att klara 310m maste man verkligen kunna dom utantill.

Jag har bara klarat upp till 210M. 310M ar riktigt javligt. Det ar ingen i europa som har klarat den an for version 7xx. Tankte jag skulle gora ett forsok innan Jul om jag hinner lagga tillrakligt mycket tid pa det.

Upp till 210x ar examen ett online prov pa 50 fragor som man har en timme pa sig att utfora.

310x examen ar forst ett online prov som vanligt sen ett shortcut prov, plus tva andra praktiska prov.

210P och 310P ar tva kurser som inriktar sig pa Post production alltsa ljud till film.

Folk som gjort bade 210M och 210P sager att 210P var battre aven om man bara ar intresserad av musik. Mer avancerad och man lar sig mer om PT helt enkelt.

Alla kurserna kraver dock mycket pluggande pa hemaplan ocksa om man vill klara proven...

101 och 110 ar verkligen bra kurser om man inte jobbat med PT sa mycket innan. iaf 101 kan va lite basic om du har anvant PT en langre tid.

Men det ar bra att fa en stabil grund att sta pa om man vill ga vidare med Operator nivan 210x och expert nivan 310x.

Varje kurs ar en bok pa ca 300-400 sidor, sa det ar ganska mycket att ta in. sarskilt om man ar nyborjare.

Man maste ta kurserna i foljd, alltsa borja med 101 osv...

Kan dock bli lite knepigt att ga kurserna for dig om du inte bor i london. Kolla in "course dates" sa forstar du vad jag menar.

Ska du ga alla sa ar det ju en manad ungefar du masta stanna. Aven om kurserna ar korta, typ 3-4 dar...

Man kan dock gora alla kursena utan att forst klara examen. Men man maste klara proven i foljd. Alltsa 101 provet forst sen 110 osv.

Sa... ar det vart det??

Ja, ar du intresserad av att kunna jobba proffisionelt med PTHD under tids press skulle jag saga att det ar ovardeligt att ha Operator certifikat (210x)

Vill du ocksa kunna konfigurera och bygga system, dvs kunna ALLT om PT... ga aven expert nivan 310x.

Vill du bara lara dig grunderna och det viktigaste om PT pa ett valdigt bra satt ga 101 och 110...

101 och 110 ar ocksa kurser for bade LE och HD. 200 nivan och uppat borjar man med HD mer och mer... Sa har du inte tankt att jobba eller kopa ett HD system kanske en del av 200 och 300 nivan ar lite onodig!! Givetvis lar man sig massor som ocksa ar likadant i LE men tankte namna det iaf...

For kurserna ar inte direkt billiga... kolla har for priser pa alla kurser som erbjuds av alchemea!!!

Hor av dig om det ar natt annat du undra over.... / Jonas

Tack så jättemycket för ditt svar. Det som verkar vara krångligast för mig är ju just tiden och att det var i london. Men 101 och 110 finns ju i Sverige iaf så de kanske man kan satsa på i början och sen får man se om man vill gå vidare. Men det är ju också så att jag tänker köpa in ett HD-system i framtiden, det är mina planer iaf och då som du säger är det ju bra att ha kurserna. Visst är det så att vart du än går själva kursen så ska du få samma utbildning i den? Tänkte om man jämför Orca och Alchemea. Så om jag går 101 och 110 på Orca så ska de ha gett mig samma saker som Alchemea hade gjort så att jag inte hamnar efter om jag vill fortsätta utbildningen på alchemea efter orca.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan du ga 101 och 110 pa orca coh sen resten har... Sa lange det ar dom officiella kurserna sa anvands samma bocker och samma prov.

Kurserna ar korta och tiden flyger fobi... sa det ar mycket upp till en sjalv hur mycket man vill lara sig.

Sa har du klartat 101 och 110 hemma, sa kommer du knappast komma efter om du gor resten har..

Tjio

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, andrea från orca musikutbildning i sthlm.

kurserna hos oss ser ut exakt som i resten av världen, även om vi försöker lägga en lite mer musikalisk "cut" på våra kurser. dvs editering och annat som man lär sig i 101 gör man på en flerspårigt musikprojekt, istället för tal eller en enda loop.

500:- plus moms är priset för privat undervisning, priset för kurserna kan du se på vår hemsida

www.orca.se

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, andrea från orca musikutbildning i sthlm.

kurserna hos oss ser ut exakt som i resten av världen, även om vi försöker lägga en lite mer musikalisk "cut" på våra kurser. dvs editering och annat som man lär sig i 101 gör man på en flerspårigt musikprojekt, istället för tal eller en enda loop.

500:- plus moms är priset för privat undervisning, priset för kurserna kan du se på vår hemsida

www.orca.se

Man tackar och bugar för svaret 😄 Ska kika närmare på det och även försöka hitta nån tid som passar. Hur mycket tid behöver man vara på själva skolan och hur mycket kan man jobba hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
det är intensiva kurser, så den första går på en helg, sen är avslutat. vanligtvis brukar gå en månad till nästa kurstillfälle, då har man (förhoppningsvis) hunnit jobba en del.

hm...detta skall jag verkligen kika närmare på. Tack alla för era svar och eran hjälp 😳

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan man tenta av kurserna? Vore roligt om man kunde klara av dom för en mindre avgift - särskilt om nu de första kurserna är nätbaserade vore det ju enkelt att erbjuda tentamen för onlinetentamen.

Går nu kandidatprogrammet i ljudteknik i Piteå, och irriteras lite av att man inte får någon sån här certifiering av våra PT-kurser. Dock ska vi väl använda digis kurslitteratur...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan

Såg kanske detta lite sent men jag har gått i precis samma funderingar dvs skall man eller skall man inte gå dessa kurser. Jag har hållt på med Cubase och Nuendo sedan Cubase VST32 men nu har man blivit tvingad in i ProTools världen i samband med en Post Produktions utbildning som jag går.

Jag har letat på nätet som aldrig för efter Pro Tools tutorials inom filmljudläggning men det verkar mest finnas en massa musik och mastring skivor att köpa så frågan är om man inte ialla fall borde ge sig på dessa kurser med i mitt fall inriktiging på Post Production

Är det någon som redan hunnit börja sedan denna tråden startades?

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Går nu kandidatprogrammet i ljudteknik i Piteå, och irriteras lite av att man inte får någon sån här certifiering av våra PT-kurser. Dock ska vi väl använda digis kurslitteratur...

Förlåt lite offtopic, att erbjuda PT-certifiering (två första kurserna) på MHSK i Piteå har varit på tapeten flera gånger, men då det kostar en stor summa pengar för skolan för att bli certifierad av digidesign, samt att det skulle kosta en 1000 - 2000kr per elev (som det snackats om per kurs), samt att man måste köpa böckerna direkt från digidesign (dyra, även om de kanske finns annanstans, du får inte köpa beggade böcker) så har det blivit lite lagt på hyllan. Men åtminstone tidigare har det verkat som om det funnits positiva vibbar om typ 10 pers kommer på en gång och säger att vi vill göra detta och kan då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Går själv på K3 i Malmö och ett tag verkade det som om vi skulle få göra kurs ett och två fast nu är vi inne på sista terminen och har praktik så jag tror inte att det blir av :-(

Hursom helst så är ialla fall jag sugen och jag har redan köpt Pro Tools 101 boken på Digistore. har dock inte lyckats få tag på någon av dom andra.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...