Jump to content
Annons

en kanske lite underlig fråga angånde mastring.


mietek

Recommended Posts

Jag behöver hjälp med att tänka rätt, när jag gör "fel" d.v.s kör för fulla muggar ut i komp/limitern på masterspåret, får jag ett sound jag gillar men som är väldigt svårt att återskapa om jag skulle göra "rätt" d.v.s spara lite headroom för att dra ut det och mastra i t.ex wavelab.

MEN det känns inte kul att jag inte kan få det som jag vill på rätt sätt. Så hur ska jag tänka för att få samma effekt/tryck fast med lite headroom på mastern. jag överbelastar inte kompressorn på master direkt utan det ligger bara och reducerar 4-8 db, däremot drar jag så att limitern får jobba lite extra, eftersom jag (efter att ha testat nästan alla högt ansedda limiterpluggar jag hört talas om) fallit för Tls ocket limiter, som man kan överstyra ganska fett utan att trummorna helt tappar karaktär.

det kan bara vara att jag inbillar mej men jag får fan inte samma tugg i trummorna om jag sänker till respektabel nivå och sedan låter kompressorn och limitern sköta nivåerna.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag behöver hjälp med att tänka rätt, när jag gör "fel" d.v.s kör för fulla muggar ut i komp/limitern på masterspåret, får jag ett sound jag gillar men som är väldigt svårt att återskapa om jag skulle göra "rätt" d.v.s spara lite headroom för att dra ut det och mastra i t.ex wavelab.

Om det låter bra så är det väl "rätt"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...