karolin (oregistrerad) Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Hej där, jag ska börja ta elbaslektioner nu till hösten men saknar ett instrument. Jag undrar om någon kan ge mig lite tips på någon bra bas? Är inte helt nybörjare, kan spela lite och så men är inte så kunnig med att veta skillnaden mellan olika modeller och tekniken i dem. Jag har testspelat lite olika basar och jag gillade Fender Jaguar-basen väldigt mycket, är det värt att satsa så mycket pengar på en första bas?
martinm Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Om man hittar ett instrument som man gillar så kan det vara värt lite extra pengar. Ett instrument som man trivs med inspirerar ju till att spela och det är värt mycket. Fender brukar dessutom hålla priset bra om man vill sälja den efter ett tag. Om man vill spara pengar så kan det vara bra att jämföra priser på olika internetsiter, vilket också kan användas för att pressa priset hos sin lokala handlare. Det går ofta att hitta bra begagnade instrument på t.ex annonsdirekt.se 😛
Emil Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Huruvida det är en bra investering för dig är svårt att svara på. Jaguar basen är dock riktigt bra och väl värd sitt pris. Snygg, välbyggd och med ett bra och mångsidigt ljud. En trimmad Jazz Bass. Om du tror att du kommer fortsätta spela bas länge finns det egentligen ingen anledning att inte köpa en bra bas på en gång. Sen handlar det ju förstås om tycke och smak så köp aldrig ett instrument innan du provspelat det.
Fourplay (oregistrerad) Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Hej där, jag ska börja ta elbaslektioner nu till hösten men saknar ett instrument.Jag undrar om någon kan ge mig lite tips på någon bra bas? Är inte helt nybörjare, kan spela lite och så men är inte så kunnig med att veta skillnaden mellan olika modeller och tekniken i dem. Jag har testspelat lite olika basar och jag gillade Fender Jaguar-basen väldigt mycket, är det värt att satsa så mycket pengar på en första bas? A och O är att hitta en bas som man tycker känns bra att spela på och passar en. Att köpa en dyr bas är nästa fråga, en bas behöver inte vara dyr för att den ska vara bra. Visst man kan ju tro att för att man lägger ut mycket pengar på en bas får man något bra, i många fall stämmer det givetvis men exemplar kan ändå skilja sig. Jag har varit med om några fall där basister som verkligen kan sin sak har hittat sin drömbas för 3000kr nypris. Så letar man och har turen kan man hitta en billig och exemplarisk bas till ett lågt pris. Jag skulle som jag ofta gör slå ett slag för Squier.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.