Jump to content
Annons

Mixerbord


unkillable

Recommended Posts

Hej, nu är det dags för ett nytt mixerbord. Är ute efter ett lite äldre och kommer att köpa begagnat. Bordet måste ha 24 kanaler och en fin EQ. Har kikat runt lite och är lite sugen på ett Souncraft Series 200b, men är inte säker på ifall det rätt för mig. Helt enkelt, jag vill ha lite förslag på ett par mixrar som uppnår de kriterier jag precis nämnt!

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Unikillable"

Många av 1980/90 talets Engelska tillverkare hade ett "smulltron/guldlimp" bland sina olika typer av semi-pro mixrar.

TAC (Amek) : Scorpion och Magnum, Matchless samt det större Amek Angela

Soundcraft: 600 (500) och även 1600 serien

Soundtracs: MRX (MX) och Megas

Trident: Trimix och storebrossan Series-70 som är svår att hitta på beg.marknaden

(tyvärr så kan jag inte rekomendera series-65 och 75, som finns ganska många ute på marknaden)

Neotek (USA): Elan

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Neotek minns jag, lät bra.

Var det inte så att det fanns ett Elite på SR i Göteborg?

Ett minne av att det krånglade en del.

"Unikillable"

Många av 1980/90 talets Engelska tillverkare hade ett "smulltron/guldlimp" bland sina olika typer av semi-pro mixrar.

TAC (Amek) : Scorpion och Magnum, Matchless samt det större Amek Angela

Soundcraft: 600 (500) och även 1600 serien

Soundtracs: MRX (MX) och Megas

Trident: Trimix och storebrossan Series-70 som är svår att hitta på beg.marknaden

(tyvärr så kan jag inte rekomendera series-65 och 75, som finns ganska många ute på marknaden)

Neotek (USA): Elan

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundcraft 400b är ännu bättre, likaså series II 1970-talet om du nu skulle snubbla över ett sådant -hade ett sådant som mitt första bord för länge sedan, dock bara med 12+8 kanaler men de finns/fanns i 24 utförande, bättre filter och gainsteg får man leta efter...förutom Trident series 80 förstås=bäst...

Neotek är helt ok, att vissa bord krånglar är nog mer beroende på ett allmänt servicebehov pga ålder tippar jag, har dock hört att Neve borden är bland dom värsta i detta avseende i allmänhet!

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Neotek minns jag, lät bra.

Var det inte så att det fanns ett Elite på SR i Göteborg?

Ett minne av att det krånglade en del.

Jodå, SR i Gbg. hade ett Elite i anslutning till studio 12. (stora musikstudion)

Neotek är mycket välljudande consoler, Elan är minstingen och sedan kom Elite som du pratde om, sedan hade dom också broadcast consoler som hette Esprite, Esence och Encore.

Neotek låter bra bl.a. för att dom har enormt lite överhörning speciellt uppe i diskanten, så det blir mycket image i stereobilden.

Men för att lyckas med detta så har dom tagit bort moderkortet som modulerna är "dockade" med.

Neotek har löst samankopplingen av modulerna med 20-30 st. vanliga skärmkablar som ansluts med små kontakter i modulen.

Detta är tyvärr en mardröm när mixern skall servas, svårt att få ut modulerna, och ännu svårare att få tillbaks dom igen.

Jag här inte servat något Elite, men däremot har jag jobbat med ett Esprit under 10 år, detta bordet var enormt driftsäkert och behövdes bara göras normalservice på under alla dessa år.

(vet att den del tidiga Elit strulade en hel del)

Esprit var exremt välljudande för att vara ett modernt IC/OP-amps uppbyggt bord, hade intelligenta kretslösningar och använde bra Burr & Brown och Analoge Devices OP-ampar, mick-ampen hade JFET transistorer som "front end" och lät ovanligt bra för att vara "elektroniskt balanserad" samt EQ-sektionen var musikalisk och varm i karaktären.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...