Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

När jag studerar kataloger över cellos, så märker jag att det alltid saknas färg på två ställen på instrumenten; på baksidan av halsen och stränghållaren, bron (the bridge) kallad, som finns på mitten av cellon framtill. Varför? Ska det vara så svårt att måla även de detaljerna? Kan jag göra det efteråt, utan att det inverkar på ljudet?

🙂

:musik

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Ja men låt det torka innan du går på med stråke och nävar det blir så kladdigt annars och taglet i stråken kan klibba ihop 😆 . Nä jag bara skojar kunde inte hålla mig.

musik (oregistrerad)
Postat

Seriöst, varför är aldrig de detaljerna målade? De går inte ens att köpa separat i målat skick, vad jag sett.

😆

musik (oregistrerad)
Postat

Cello.jpg

Man ser the bridge som strängarna löper över, hur den är helt naturell. Här ser man också att det fattas färg/bets över ådringen på halsens baksida.

Postat

Det handlar nog om att materialets egenskaper dvs. trät. I fallet med stallet 😆 den satt fint 😛 (som görs det i det där ljusa träslaget som jag inte kommer ihåg vad det är) så betsas det nog helt enkelt bara inte only God knows why. Bets på stallet eller ej inverkar förmodligen inte på ljudet ett smack så där tror jag det är fritt fram för improvisation och nya marknadsandelar när det gäller design. Och materialet i halsen på en riktigt bra Cello har nog den egenskapen att det suger åt sig betsen och lacken olika beroende på ådringen och hur poröst det är på dom olika ställen på halsen. Sen slits det ju oxå när man lirar så är det en begagnad Cello så beror nog vitheten på att det spelats en del på den. På billigare Cellos så är det nog inte helt ovanligt att man simulerar dessa karakteristika för att kort sagt kunna kränga Cellos.

musik (oregistrerad)
Postat
I fallet med stallet 😄 den satt fint 😄 (som görs det i det där ljusa träslaget som jag inte kommer ihåg vad det är) så betsas det nog helt enkelt bara inte only God knows why. Och materialet i halsen på en riktigt bra Cello har nog den egenskapen att det suger åt sig betsen och lacken olika beroende på ådringen och hur poröst det är på dom olika ställen på halsen. Sen slits det ju oxå när man lirar så är det en begagnad Cello så beror nog vitheten på att det spelats en del på den. På billigare Cellos så är det nog inte helt ovanligt att man simulerar dessa karakteristika för att kort sagt kunna kränga Cellos.

HALSEN = Varför inte denna betsas/målas, beror enligt instrumentmakare jag nu talat med att det ska vara så lätt som möjligt att spela på den.

STALLET = Att du lyckades rimma, menar du? 😛 Denna detalj målas/betsas ej därför att den oftast säljs nedfälld. Den kunde fälla annars.

😆

:musik

Postat (redigerat)

Jaha då hade jag fel alltså 😲 det där med halsen låter iofs. konstigt alla "halsinstrument" utom tydligen då Cellos skulle jag tro har nån form av ytbehandling pga. att man normalt ytbehandlar trä för att skydda det mot smuts och förmodligen oxå slitage. Ytbehandling kan ju bestå av ett tunt lager olja dvs. avsedd för trä eller en epoxylack kanske Shellack (användes förr till så kallad Franskpolering om jag inte minns fel) etc. etc.

Jag kan informera om att en lack som man använder sig av till en gitarr traditionellt sett skiljer sig helt från en för fiol iom. att man vill framhäva instrumentens klang. Men nu pratar vi givetvis kroppen på instrumentet inte hals och stall.

Bets finns ju som pulver att köpa som man löser i varmt vatten och eller T sprit om jag inte minns fel men jag tror det vanligaste är det man kallar lackbets iom. att man oxå vill uppnå det där skyddet. Att bara betsa nåt ger alltså bara en färgning och inget skydd att tala om. Dessutom så är bets väldigt färgstarkt så att säga och tränger ojämt in i trä pga. av träets egenskaper. Typ i tvärträ dvs. kortänden av en planka så sugs det in mer än på övriga plankan och detta kan man förhindra genom att måla plankan med äggvita som förseglar träet eller vad man ska kalla det och och gör att betsen blir mer jämn utan mörkare partier. Kort sagt jag undrar om ett betsat stall kan fälla.

Tror heller inte att en Cello säljs osträngad dvs. med stallet fällt. En tumregel när det gäller stränginstrument är tex. att byta en sträng i taget då man under instrumentets livslängd vill uppnå ett så jämt strängtryck som möjligt. Det är väl nån pinne i lådan mellan lock och botten oxå som måste trimmas in i rätt läge för att uppnå optimal ton och det blir väl svårt utan strängar på kan jag tro. Men jag vet inte kan ju ha fel det har hänt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Ja, halsens baksida är säkerligen ytbehandlad på något sätt iaf, det har alla cellos jag kollat in, men det rör sig inte om färg då utan lack.

Jag hade hört talas om det du beskriver med bets och jag har också i ett helt annat sammanhang köpt s.k. lackbetspulver och färgat ett kubbspel. 😄 Det fungerade bra. Vad den gamle instrumentmakaren menade var säkerligen att om stallet var målat så kunde det fälla. Betsat borde vara mindre risk?!

Jag har frågat en del säljare både inrikes och utrikes, eftersom när jag väl väljer märke (just nu lutar det åt Stentor) så vill jag ha en så prisvärd cello som möjligt. Eftersom det inte är mitt huvudinstrument kan det dock inte bli en riktigt dyr, men... hursomhelst, väldigt många av Internetbutikerna säljer cellos med helt nedfällt stall som man ska sätta dit själv. Det är också så att majoriteten av internationella företag svarat att strängarna förvisso är monterade samtidigt, men att jag först ska lossna på strängarna ytterligare och sätta dit stallet själv sedan. Om jag köper från min lokala affär här behöver ju inte stallet vara nedfällt, då behöver den ju inte fraktas över Nordsjön...

Dock fann jag ett företag i England som sålde den färdigmonterad, stallet på plats och rätt stämd. Om det är en fördel innan frakt vet jag inte, men ligger den i ett hard case så kan det ju vara det. Stentor är ett stort gammalt företag och deras motsvarande fioler har fått pris. Jag är inte så värst insatt i märken och synd är det att man inte kan lyssna på ljudklipp från olika cellomärken nånstans så man kan jämföra. Av de varumärken jag försökt kolla upp på Nätet, så är det endast Stentor hittills som jag hittat en riktig website för.

🙂

tortellini ikväll//:musik

• 3 veckor senare...
Postat
Dock fann jag ett företag i England som sålde den färdigmonterad, stallet på plats och rätt stämd. Om det är en fördel innan frakt vet jag inte, men ligger den i ett hard case så kan det ju vara det. Stentor är ett stort gammalt företag och deras motsvarande fioler har fått pris. Jag är inte så värst insatt i märken och synd är det att man inte kan lyssna på ljudklipp från olika cellomärken nånstans så man kan jämföra. Av de varumärken jag försökt kolla upp på Nätet, så är det endast Stentor hittills som jag hittat en riktig website för.

😆

tortellini ikväll//:musik

🙂

Jag skulle då bli lite misstänksam om en del av försäljningsargumenten är att man säljer en cello som är "fabriksstämd" eller "rätt stämd" 🙂

....säga vad man vill om bilen, men jag bjuder på luften i däcken, som bilförsäljaren sa.... 🥰

ett bra tips om man skickar instrument med frakten, är att dra ner strängtycket ordentligt, får lådan en smäll blir det inte lika stor anspänning på instrumentet. En bieffekt kan ju dock bli att stallet tippar och ljudpinnen lossnar, men det fixar en händig person/instrumentmakare på en grisblink..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.