Jump to content
Annons

Spela in i sovrummet


Illmatic (oregistrerad)

Recommended Posts

Illmatic (oregistrerad)

Hallå!

Jag har fått köpa en mikrofon (Golden Age Project FC1), och ett externt ljudkort (Edirol UA-25) plus ett puffskydd och ett micstativ rätt billigt av en polare. Fick även med tidningen Hemstudio för alla, utgåvan "Kom-igång special för dig som vill göra musik" Lät ju klockrent tänkte jag, och den har varit ovärderlig för en nybörjare som jag!

Jag vill spela in en låt jag har skrivit, kort och gott den handlar om min flickvän som det tog slut med för 1 månad sen och jag började skriva för att få ur mig alla känslor ni vet... Aaanyway jag har redan ett beat som jag vill använda till låten så jag har allt jag behöver i hårdvaruväg kan man väl säga? Grejen är att jag har ingen studio, jag har ett litet sovrum som jag har datorn i och har kopplat in ljudkort och mikrofon i den. Tänkte att det "borde" räcka? Jag ska inte spela in några instrument utan bara min sång (rapp), jag fattar självklart att det optimala är att ha en studio med nån ljudtekniker och så men jag har liksom inte den lyxen. Jag vill bara spela in mina verser och refräng. Några frågor:

Behöver jag försöka ljudisolera hela sovrummet?

Har en säng, datorbord med dator, en liten byrå och ett fönster med långa gardiner. Sovrummet är 270cmx270cm och 230cm i tak. Tror det är gipsväggar, låter ihåligt 🙂.

Vilket program lämpar sig bäst att spela in med?

Har bara använt Audacity tidigare. Behöver jag köpa Cubase för att få ett bra resultat på inspelningen? Har väl lite koll på effekter man lägger på versen och sådär.

Hur mixar man ihop acapellan med beatet för att det ska låta bra?

Är bra kompis med mina grannar dom är cool med att jag kommer spela in lite 🙂. Låten blir ju bara mellan min förra flickvän och mig, men jag vill att den ska vara bra och gå att lyssna på. Jag har försökt formulera mig så bra jag kan, och gett så mycket information jag kan ni kan ju säga till om det är något jag glömt. Reta inte upp er på grammatiska fel och sånt utan ge mig lite tips är ni snälla. Oerhört tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Illmatic (oregistrerad)

40 stycken som har kollat tråden men ingen har kommit med något svar, givande forum detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sovrum fungerar nog alldeles utmärkt. Du behöver inte ljudisolera stort för att det ska bli bra. Lösa inventarier såsom säng, skåp och dylikt fungerar bra som ljudabsorbenter.

Testa att placera micken på olika ställen i rummet och spela in lite rap/sång, för att sedan se var i rummet det låter bäst. Är det för mkt rumsklang hur du än flyttar, dra för gardinerna, släng in lite kuddar och en filt eller ett täcke, och försök häng upp denna längs någon kal vägg, så blir det lite mer dämpat.

Om datorns fläkt brummar högt, och detta hörs i micken, så lägg över en kudde över burken vid inspelningstillfället för att minska detta.

Har ingen erfarenhet av Audacity, men det ska nog inte vara någon fara med det programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvens: Stort tack för svaret! Ska testa att slänga in lite filtar och sådär.

Lite obra att rummet är kvadratiskt. Stående våg i samma frekvenser i två axlar...

Inte för att jag e aukustisk eggspert då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Illmatic (oregistrerad)
Lite obra att rummet är kvadratiskt. Stående våg i samma frekvenser i två axlar...

Inte för att jag e aukustisk eggspert då...

Okej har du några andra tips vad jag kan göra istället då? Det blir sovrummet enda som funkar i min lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker frekvens gett ett bra svar på rumfrågan.

Din programvara påverkar inte inspelningen. Audacity låter likadant som Cubase eller någon annan DAW.

Men arbetssättet är olika mellan de olika programmen. Audacity har inga realtidseffekter. Om du vill ändra EQ på sången så måste Audacity räkna om förändringen medan Cubase och andra DAWs(Digital Audio Workstation) gör detta i realtid.

Audacity kan inte heller hantera nåt annat än audio, virtuella syntar går inte att använda.

Men med detta sagt så är inte Audacity ett dåligt program, jag använder det för redigera ljudfiler och fin justera ljud.

Hur du skall mixa sång och beat?

Mmm, det är en klurig fråga, mitt svar är prova dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Illmatic!

Ljudisolering / rum: Att rummet är kvadratisk är fantastiskt bra!! Jag spelar in i ett sådant rum själv och upplever att jag slipper lägga på konstlat reverb. En smaksak. Att du upplever det som att det låter ihåligt är däremot illavarslande. Du bör ha gardiner fördragna, överkast, kuddar, mattor och annat i rummet i tillräcklig grad.

Program: Inget ont om Audacity. Har det själv för att fixa till/från stereospår. Kan man mångkanalinspela med det? Har dålig koll. Själv använder jag Cubase LE - billigt och tillräckligt. Finns Sonar och Pro Tools också t.ex.

Acapella och beat: Tänk först och främst på att lyfta fram själva sången och särskilt panorera mycket i samband med Acapella.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har tänkt att fortsätta spela in i framtiden kan detta filter vara något att spana in

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-191776.html

Jag har precis skaffat ett själv då jag börjat spela in väldigt mycket i ett sovrum och det hjälper verkligen. Det gör sången mycket torrare än vad den är utan. Och om man sjunger riktigt nära försvinner nästinill all rumsklang. Så om du har tänk fortsätta spela in i framtiden kan ett sånt filter vara en god invenstering. Det största problemet tror jag kan vara datorn du har i rummet. Antagligen låter den rätt mycket som de flesta datorerna gör. Och det går ofta in i micken väldigt lätt, det kommer höras särksilt om du lägger en hård kompressor på sången sen. Men det är bara att testa sig fram, ett filter kan göra väldigt mycket iaf, men det är ju inte jättebilligt tyvärr 🙂

Sen vore tex. Cubase LE en bra start för dig. Finns bra grundpluggar som du kan komma långt på. Och det kostar inte alls mycket jämfört med storebror programmen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett program som kan vara ett alternativ till Audacity är Reaper. Det är ett shareware-program där tiden aldrig går ut. Jag har personligen inge erfarenhet av Audacity, men så som jag uppfattat det är det mer inriktat på ljudredigering än vad det är för musikinspelning.

http://www.cockos.com/reaper/feat-ss.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...