Jump to content
Annons

Isolering elr LjudAbsornet


tuzzi

Recommended Posts

Shena. HĂ„ller pĂ„ att bygga bĂ„s.. Undra ba om DĂ€mpningen och kvalitĂ©n.. Ljudabsoernet elr va dt heter.. dĂ€mpar dt mer Ă€n vanlig isolering du anvĂ€nder till husbygge.. kollade igĂ„r pĚnĂ€tet pĂ„ jam.. att detta absonetet kommer gĂ„ pĂ„ 2,1 för ett litet bĂ„s.. och dĂ„ undra jag om dt Ă€r mkt skillnad mellan ljudabsonet och isolering!!.. Uppskattar svar, ha dt bra bOYs! 🙁😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag fĂ„r försöka, sĂ„ fĂ„r nĂ„gon komma och rĂ€tta mig om jag har fel 🙁

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utstrÀckning som utan. Man dÀmpar liksom rummet i sig sjÀlvt, men stoppar inte mycket ljud frÄn att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter Àr alltsÄ dÄliga pÄ att ljudisolera men bra pÄ att absorbera oönskat ljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fĂ„r försöka, sĂ„ fĂ„r nĂ„gon komma och rĂ€tta mig om jag har fel 🙂

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utstrÀckning som utan. Man dÀmpar liksom rummet i sig sjÀlvt, men stoppar inte mycket ljud frÄn att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter Àr alltsÄ dÄliga pÄ att ljudisolera men bra pÄ att absorbera oönskat ljud.

DĂ„ delar vi uppfattning 😎

( Och kom ihĂ„g, skulle det nu komma nĂ„gon och pĂ„stĂ„ att det Ă€r fel Ă€r vi fortfarande tvĂ„ mot en 🙂 )

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag fĂ„r försöka, sĂ„ fĂ„r nĂ„gon komma och rĂ€tta mig om jag har fel 🙂

Ljudabsorbenter gör att ljud inte studsar runt i rummet och skapar resonanser i samma utstrÀckning som utan. Man dÀmpar liksom rummet i sig sjÀlvt, men stoppar inte mycket ljud frÄn att ta sig in eller ut ur rummet. Ljudabsorbenter Àr alltsÄ dÄliga pÄ att ljudisolera men bra pÄ att absorbera oönskat ljud.

DĂ„ delar vi uppfattning 🙂

( Och kom ihĂ„g, skulle det nu komma nĂ„gon och pĂ„stĂ„ att det Ă€r fel Ă€r vi fortfarande tvĂ„ mot en 🙂 )

3 mot en i sĂ„ fall, eftersom jag ocksĂ„ kan verifiera att ni har helt rĂ€tt... 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ahh ja vet dt 😎 men fick ett tips av en kompis och han sa att dom hĂ€r ljudabsoneter dĂ€mpar bara ljudet sĂ„ dt inte studsar och det isolera inte dom ljuden som kommer utefrĂ„n exempel datarns hĂ„rdisk och brödernas xbox som ljudet kommer frĂ„n tv, sĂ„ dĂ„ sa han att ja ska lĂ€gga sjĂ€lva isoleringen i bĂ„set sĂ„ dt tĂ€cker hela och sen efter dt ska du lĂ€gga tyg över dt sĂ„ du undviker det som "Klia" om du rĂ„ka röra.. och efter dt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt sĂ€tter du upp ljudabsonenet, och igĂ„r dĂ„ nĂ€r ja sĂ„gat ut och fixar rĂ€tt lĂ€ngd o brĂ€dd pĂ„ playwoodskivorna sĂ„ kollade ja pĂ„ internet och dĂ„ gick dt pĂ„ runt 2100:- bara för ljudabsonentet och dĂ„ Ă€r min frĂ„ga efter som ni redan svarat pĂ„ ljudabsonentets frĂ„ga.. va gör du isoleringen? DĂ€mpar dt ocksĂ„ ljuden? alltsĂ„ undviker jag stusningarna i vĂ€ggarna om ja lĂ€gger upp isolering och tyg över isoleringen? ..

för jag Ă€r mest inne pĂ„ att dt inte ska stutsa 🙂 FrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ Undviker jag all stutsning om jag hĂ€nger upp isolerings bitar?.. Pöss 🙂:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Isoleringen ligger i vÀggarna. Du mÄste bygga dubbla vÀggar i ditt sÄngbÄs, med stenull eller gullfiber i - och Àven en luftspalt, för att det ska isolera. VÀggarna fÄr gÀrna vara av uppreglade gipsplattor, eftersom gips Àr tungt och kommer att hjÀlpa till med isoleringen. Det Àr alltsÄ inte nÄgot jÀttesimpelt bygge om det ska bli bra...

Enklare att placera sig i ett annat rum nĂ€r man ska sjunga... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr jag som Àr vÀnnen antar jag ^^.

Jag har försökt att berÀtta det pÄ nÄgot vÀnster, men here we go:

Att bygga ett bÄs kan bara göra saker mer komplicerat, det kostar mycket och det Àr svÄrt att fÄ det bra(men det funkar).

FrÄgan Àr om ditt bygge kommer hjÀlpa lite grann med bÄde isolering och absorbering, lr bara stÀlla till det?

Och angĂ„ende isolering, Ă€ven om ditt sĂ„ngbĂ„s skulle isoleras sĂ„ mĂ„ste det fortf vara tyst med ljud som tvhögatalare(Xboxet 🙂), dammsugare o shit.

Jag skulle ha fixat akustiken i hela rummet och bankat sönder broshornas Xbox, alt. fixat ett annat rum, men jag vet ju att det inte verkar möjligt för dig 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...