Jump to content
Annons

Dubbel pedal lr två kaggar?


Headbanger

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
Man kan ha kaggarna olika stämda

de e inte häller ett problem för ja funderar på att ha två kaggar hur som helst, men eventuellt en stor med bara enkel pedal o en medel stor med dubbel pedal

Redigerat av Headbanger
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du extremt snabb metal som ska triggas så är det mindre risk för "ful-trigg" om du har dubbla kaggar (hälften så många slag), men om det inte är extremt snabbt så finns det i stort sett bara fördelar med en kagge vid inspelning tycker jag. Och ska det inte triggas så kan det va jobbigt om dom inte låter lika (om man nu ser det som ett problem, vilket jag skulle göra).

Sen sitter man ju lite annorlunda vid ett dubbelkaggat set än om du har dubbelstamp men det är ju en vanesak. Första gången jag spelade på dubbla kaggar så känndes det skitjobbigt, men nu är det tvärtom (bör tilläggas att jag inte är nån trummis i första hand).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

spelar med dubbla kaggar och jag kan enkelt säga att det är livet, har också en dubbelpedal så för MIN del kan jag säga att dubbelkagggat pissar på dubbeltrampet. det blir ju en viss skillnad när man spelar med dubbla kaggar eftersom kaggarna är lite mer riktad åt sidan vilket är väldigt skönt. pukorna sitter mer bekvämt framför en, kittet blir helt enkelt större vilket gör att man kan lättare bygga ut med fler cymbaler, pukor osv än vad man kan med ett set med en kagge. Det är ju inte så stor skillnad när man spelar på dom..det går ju inte precis fortare om du förstår vad jag menar... som sagt ovan kan det vara jobbigt att få de stämda exakt lika men t ex live så hör du ingen skillnad lnappt går att EQ:a de relativt lika. I studion blir det ju alltid lite mer problem, lära sig att stämma trummor är ju ett måste ändå! ;)men när du har dubbelpedal blir det ju också skillnad citerar jason bittner: - Höger klubban sitter i mitten av skinnet och vänster klubban sitter några centimeter åt vänster så en viss ljud skillnad kommer det alltid att vara!. Jag kan lova dig att du kommer trivas med dubblakaggar även om en bas trumma är det enklare valet både för plånboken och ryggen!

MVH

Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svänger mer med dubbla kaggar. Plus att det SKA vara olika stämt. Är man högerhänt trummis så ska den vänstra (allstå din vänstra fot) bastrumman vara lägre stämd. Bara ett uns. Jag brukar trigga bastrumorna och då använder jag samma ljud på båda fast jag stämmer ner den vänstra två snäpp. Gör man inte det så låter det ärtbössa. Statiskt och noll sväng! Det har ju Roland totalt missat med sina V-Drums.

Dessutom så är det toksnyggt med dubbla kaggar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jeg har begge deler selv, og ejg må si jeg foretrekker de doble basstrommene! Det er en helt annen følelse å spille dobbel basstromme når man kjenner at kølla treffer skinnet på begge føttene, med dobbepedal var det vanskelig for meg å venne meg til det at man tramper ned med venstre, men man får ingen følelse at klubba faktisk treffer noe... 😄

eneste grunn til at jeg bruker dobbelpedal nå, og ikke de doble basstrommene hvis jeg har en gig er plassmangel på scenen, og det er heldigvis sjeldent! 😄 så gå for dobble basstrommer, du kommer aldri til å angre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skal man ha to basstrommer er jo et feste til hihat-standen å foretrekke. den fester du på den venstre basstromma (på sargen), slår inn tripoden, vips, problemet løst! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
TGFWW (oregistrerad)

Om du bara repar i lokal ska du nog ha dubbelpedal, men ''on-stage'' ska du ha två baskaggar, det blir SÅÅÅÅÅÅÅ mycket coolare!

Så om du bara repar eller bara sitter med skivor ska du köpa en dubbelpedal, men annars lugnt dubbel kagge!

//Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 8 månader senare...

Två kaggar om du frågar mig!

Du kan lättare ha fler pukor, det blir snyggare, kostar troligtvis mindre, är bekvämare.

Har nu inget av dessa på mitt kit (tyvärr). Men har testat båda två under två olika gig med bandet (lånade av andra).

Dubbel kagge är mycket, mycket bekvämare (tycker jag), för då kan man ju som sagt även lättare ha fler cymbaler och pukor. Med dubbeltramp blir det ganska ''platt'' att spela, vilket jag inte tycker är bekvämt, men det är ju en egen tanke.

Jag säger skaffa dubbel kagge, mycket snyggare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara upp så du inte blir beroende och blir instängd.. 😐

big-drum-set.jpg

☺️

Jag har lirat me dubbelpedal i flera år och har testat dubbelkagge vilket kändes konstigt men det är en vanesak såklart. Klart det är smidigare med dubbelpedal med avseende på smidigare transporter mellan replokaler o så men visst är det coolare me 2 kaggar, fast då blir det ju 3 med ens egen.. 😛

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...