Jump to content
Annons

Vad tycker ni om Genelec 8040/8240A?


ozric

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har i ungefär 8 år arbetat med ett par Alesis Monitor One monitorer, och producerat tre album med dessa. De har fungerat jättebra men nu börjar de ge med sig. Ja, de är riktiga budget monitorer och de har inte den bästa återgivningen av ljud, men de har tjänat mig väl.. Nu är det dock dags att byta.

Jag har fått lånat hem ett par Genelec 8240's och fått dessa kalibrerade efter mitt rum, och de låter väldigt bra tycker jag. Jämför jag med Alesis monitorerna låter de "klarare" och de är sköna att jobba med, jag märker dessutom en stor skillnad då jag fortare blev trött i öronen när jag satt med Alesis'arna.

Det finns en hake dock. De kostar en rejäl slant. Mer än 5 ggr så mycket som mina Alesis burkar.

Är det någon här som använt dem, och som kan svara på huruvida de är värda sitt pris?

Ytterst tacksam för svar!

Mvh Ozric

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Jag har i ungefär 8 år arbetat med ett par Alesis Monitor One monitorer, och producerat tre album med dessa. De har fungerat jättebra men nu börjar de ge med sig. Ja, de är riktiga budget monitorer och de har inte den bästa återgivningen av ljud, men de har tjänat mig väl.. Nu är det dock dags att byta.

Jag har fått lånat hem ett par Genelec 8240's och fått dessa kalibrerade efter mitt rum, och de låter väldigt bra tycker jag. Jämför jag med Alesis monitorerna låter de "klarare" och de är sköna att jobba med, jag märker dessutom en stor skillnad då jag fortare blev trött i öronen när jag satt med Alesis'arna.

Det finns en hake dock. De kostar en rejäl slant. Mer än 5 ggr så mycket som mina Alesis burkar.

Är det någon här som använt dem, och som kan svara på huruvida de är värda sitt pris?

Ytterst tacksam för svar!

Mvh Ozric

Det kan du väl nästan svara bäst på själv, om de är värda sitt pris för dig, eftersom du har dem hemma? 😉

Jag har i alla fall ett par 8040 sedan några år tillbaka och är mycket nöjd.

Skulle jag köpa idag skulle jag definitivt titta på 8240.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du väl nästan svara bäst på själv, om de är värda sitt pris för dig, eftersom du har dem hemma? 😉

Jag har i alla fall ett par 8040 sedan några år tillbaka och är mycket nöjd.

Skulle jag köpa idag skulle jag definitivt titta på 8240.

Tjo! Nja, jag vet inte riktigt om jag kan det faktiskt. Jag har haft fel uppfattning om dyrare monitorer förut, och gjort "fel" köp i tron att ju mer pengar jag lägger desto bättre blir det. Det framgick nog inte så bra i min post, men det är just det jag är rädd för - att köpa något dyrt som egentligen inte passar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ser jag det omöjligt att köpa Genelecs monitorer. För oavsett hur välljudanade dem är och oavsett för vilka prissmässiga mästerverk man eventuellt skulle kunna hitta dem för på någon aktion, kvarstår faktum att de ser ut att vara designade av ett trancefrälst lågprisföretag i början på 90-talet. Prisa gud för, säg, ADAM A7 - en diamant i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Personligen ser jag det omöjligt att köpa Genelecs monitorer. För oavsett hur välljudanade dem är och oavsett för vilka prissmässiga mästerverk man eventuellt skulle kunna hitta dem för på någon aktion, kvarstår faktum att de ser ut att vara designade av ett trancefrälst lågprisföretag i början på 90-talet. Prisa gud för, säg, ADAM A7 - en diamant i studion.

Jahapp, det där svaret kom bara ett dygn försent, redan beställt mina 8240 😉 Tur att mestadelen av mina produktioner kretsar just runt trance då! 😕

Redigerat av ozric
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ser jag det omöjligt att köpa Genelecs monitorer. För oavsett hur välljudanade dem är och oavsett för vilka prissmässiga mästerverk man eventuellt skulle kunna hitta dem för på någon aktion, kvarstår faktum att de ser ut att vara designade av ett trancefrälst lågprisföretag i början på 90-talet. Prisa gud för, säg, ADAM A7 - en diamant i studion.

Jahapp, det där svaret kom bara ett dygn försent, redan beställt mina 8240 🙂 Tur att mestadelen av mina produktioner kretsar just runt trance då! 😄

Grattis! Du har gjort ett mycket bra val som du kommer att bli jättenöjd med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...