Jump to content
Annons

Elektronisk kagge. hur?


powerblade

Recommended Posts

jag undrar hur man får till/gör en sån där typisk kagge som används inom typ techno, euro, house osv.

är dom alltid riktiga trumsamplingar från början som komprimerats till en grad som gör att man knappt hör att det en gång varit en riktig trumma?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

skall väl passa på att presentera mig också! alexander pettersson heter jag och har hängt några veckor på detta utomordentliga forum. är med i ett band vid namn powerblade (därav namnet). kolla gärna in det på www.myspace.com/powerblade

är 24 år gammal, bosatt i johanneberg, göteborg och jobbar på en skola i västra gbg.

har för avsikt att plugga digital ljudproduktion hösten 2008 och är väldigt peppad på detta! tills dess skall jag fortsätta pilla och lära mig betydligt mer om ljud och sånt 🙂

väldigt kort om mig där! (men ändå 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag undrar hur man får till/gör en sån där typisk kagge som används inom typ techno, euro, house osv.

är dom alltid riktiga trumsamplingar från början som komprimerats till en grad som gör att man knappt hör att det en gång varit en riktig trumma?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

skall väl passa på att presentera mig också! alexander pettersson heter jag och har hängt några veckor på detta utomordentliga forum. är med i ett band vid namn powerblade (därav namnet). kolla gärna in det på www.myspace.com/powerblade

är 24 år gammal, bosatt i johanneberg, göteborg och jobbar på en skola i västra gbg.

har för avsikt att plugga digital ljudproduktion hösten 2008 och är väldigt peppad på detta! tills dess skall jag fortsätta pilla och lära mig betydligt mer om ljud och sånt 🙂

väldigt kort om mig där! (men ändå 😊

Hej och välkommen 🙂 Är inte insatt i den musikstilen så där kan jag nog inte hjälpa dig. Men det finns ju massa samplingsbibliotek att köpa. Där måste du väll kunna hitta nått??

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektroniska ljud som tex trumljud är ganska lätta att hitta gratis på nätet. däremot så är realistiska ljud svårare att få tag på åtmistonde gratis.

Anledningen är förmodligen att "riktiga" ljud går att relatera till välkända och "självklara" ljud medans elektroniska ljud däremot kan låta hur som helst utan att någon kan påstå att de är fel.

Därför är det svårare att tillverka, sampla akustiska ljudkällor eftersom det är fler faktorer som spelar in, tex anslagskänsla, allmän feeling osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar hur man får till/gör en sån där typisk kagge som används inom typ techno, euro, house osv.

är dom alltid riktiga trumsamplingar från början som komprimerats till en grad som gör att man knappt hör att det en gång varit en riktig trumma?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

skall väl passa på att presentera mig också! alexander pettersson heter jag och har hängt några veckor på detta utomordentliga forum. är med i ett band vid namn powerblade (därav namnet). kolla gärna in det på www.myspace.com/powerblade

är 24 år gammal, bosatt i johanneberg, göteborg och jobbar på en skola i västra gbg.

har för avsikt att plugga digital ljudproduktion hösten 2008 och är väldigt peppad på detta! tills dess skall jag fortsätta pilla och lära mig betydligt mer om ljud och sånt 🙂

väldigt kort om mig där! (men ändå 😊

Hej och välkommen 🙂 Är inte insatt i den musikstilen så där kan jag nog inte hjälpa dig. Men det finns ju massa samplingsbibliotek att köpa. Där måste du väll kunna hitta nått??

MVH

Anders

jo men jag vill kunna göra det själv...har ju samplat en hel del trummor från skivor men vet inte hur man tex gör så att dom låter på sättet som jag beskriver.

andra tips på hur man elektroniserar trummor i allmänhet är också välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt är för att få mer botten i tex kagge är att ta en sinusvåg och stämma den så

att den stämmer med basgången och lägga den lågt under den normala kaggen både i volym och frekvens ( m.a.o inte så mycket över 80 khz ).

I logic är detta enkelt gjort genom att bara starta en tom EXS och använda sig av detta ljud.

Bör vara lika enkelt i andra program.Just sinusvåg kagge är vanligt inom dansmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...