Jump to content
Annons

EZ Drummer med Roland digitaltrummor och Cubase


sojan

Recommended Posts

Tjo!!

Försöker spela in med mitt Roland td-12. Kör med ett externt FirePod ljudkort. Det jag har problem med är att när jag klickar med musen på cymbal, virvel osv i EZdrummer via cubase så hör jag inget, men man ser på volymmätaren att det kommer ljud.

sen hur gör man så att när man klankar på td-12 så spelar EZ in automatiskt. eller måste man spela in vanlig midi först sen redigera allt via EZ ?

Hjälp en nooob

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!!

Försöker spela in med mitt Roland td-12. Kör med ett externt FirePod ljudkort. Det jag har problem med är att när jag klickar med musen på cymbal, virvel osv i EZdrummer via cubase så hör jag inget, men man ser på volymmätaren att det kommer ljud.

sen hur gör man så att när man klankar på td-12 så spelar EZ in automatiskt. eller måste man spela in vanlig midi först sen redigera allt via EZ ?

Hjälp en nooob

=)

Vet inte vad du kör med för program. Men kolla längst bak i signalkedjan i ditt musikprogram så att utgången för ljudet är vald rätt. Och till din andra fråga så ska du inte behöva spela in vanlig midi först, du ska ju kunna spela med EZD ljud, jag vet i och för sig inte vad du har för program och hur det fungerar. Men om du lägger EZD på en midikanal så ska du ju bara kunna lira på eftersom det är GM kompatibelt. Se bara till så EZD är ställd till GM när du använder TD-12. hat i alla fall för mig att det är GM den skickar i.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är "GM"

Bha jag får ta en sak i taget. Jag läser manualen men jag får sjutton inget ljud i EZ. när jag spelar på td-12 an så hör jag det via midi i cubase, so far so god. Men vad har jag gjort för fel i Device setup ? har valt rätt ljudkort. Jag ser ju volymen gå upp och ner.

humma blir galen. säkert nåt jättttee lätt

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är "GM"

Gm står för general midi. Minns inte när det kom, men det kom för att alla skulle ha samma midistandard. t.ex att trummor ligger på kanal 10 osv. hm...om du har valt rätt utgång osv. så vet jag nog inte så mycket mer då jag är noll insatt i cubase.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har problem med är att när jag klickar med musen på cymbal, virvel osv i EZdrummer via cubase så hör jag inget, men man ser på volymmätaren att det kommer ljud.

Har du någon lyssning inkopplad?

Edit: Har du rätt utkanal i cubase?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

utkanal så har jag valt ezdrummer

humm

Jag är som sagt inte insatt i cubase, men borde du inte välja master out? Midikanal skickar till EZD och EZD skickar till master? det är det enda jag kan komma på som kan vara problemet.

mvh

anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena jag har ju inte heller Cubase men väl EZd och ett eltrumset. Det som slår mig det är ju att oavsett programvara så måste det ju gå till på samma sätt som när man kopplar en synt/keyboard mot en Vst pluggin och iom. att du får ljud via midi så måste det ju vara strul på vägen in i EZd och eller ut ur det. Kort sagt EZd måste ju kopplas som vilken Vst pluggin som helst så checka hur dina andra pluggar är kopplade. Kanske iofs. är det bara så att du måste slå på rec på den kanal som du har EZd på för att det ska höras.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

har själv ez drummer, trigger finger och nuendo, som cubase (fast lite bättre då 😄 ) för mig funkade det fin fint.

kan nog bara berätta hur jag fixade till det. min trigger finger matas med ström via usb kabeln, ids inte köpa nätagg, och kör midi in till datorn (beror på att om man spelar in enbart med usb så blir det delay). i själva nuendo(eller cubase spelar ingen roll) så gör jag så att jag först väljer vst instruments ez drummer. sen ny midikanal. midi in blir då den kanal som trigger fingern tas upp via ljudkortet. om du kör usb så finns det ett sådant val också. därefter så väljs midi ut ezdrummer. i spåret så trycker jag på monitorlyssningsknappen för att få lyssning och då behöver man inte trycker på rec för att få höra nånting. för säkerhetsskull så kollar man om midisignalerna går som de ska, dvs. när du rör i någon pad på trigger finger så händer det grejer. om du inte hör nånting så dra upp main lyssningen i mixen. kolla där också att ljud ut från cubase/nuendo är ditt ljudkorts main ut.

om du kopplar så så funkar det vilket program eller dator du är på.

lycka till iallafall

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej gott folk.

Jag har precis installerat mitt nyinköpta ex av EZDrummer, och har monterat upp mina nya Roland HD-1 trummor.

Cubase finns på datorn, och jag har signal mellan ljudkortet och trummorna via midikabel.

Jag lyckas spela in men det låter ingenting vid uppspelning och då antar jag att jag måste välja trumset eller något till miditonerna som spelas in. Men jag har ingen aning om hur jag skall göra detta.

Du som brukar spela in digitala trummor tillsammans med EZDrummer. Jag ber dig om hjälp....

Tack på förhand

http://www.roland.se/product.asp?id=48&productid=1143

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
smulemil (oregistrerad)

Tar upp en gammal tråd igen,,,,,

Har ett Roland td-3 och ez drummer och cuebase5 nu till problemet jag har ljud och allt och den spelar in men problemet är att den inte börjar från början när jag spelar in utan den kan börja på rad sjuttio och fortsätta till rad 154 för att hoppa tillbaka till rad 1 och börja om igen då måste man klippa och klistra i låten tyvärr... Vad kan vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...