Jump to content
Annons

Optimera dator för musik


sam

Recommended Posts

Jag vet att jag någon gång tidigare sett en länk till en sida där det står vad man kan göra för inställningar i XP för att få datorn att prestera maximalt.

Nån som har nån länk...?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...
Kreb (oregistrerad)

Hej,

En fråga. Vilket OS är det bästa för musik skapande på PC? Har hört allt från ME till Win2000 och nu XP? Kan någon säga att XP är att fördera om man följer denna "audio optimering"?

Link to comment
Dela på andra sajter

XP är tveklöst bäst! 😉

XP fungerar mycket bra till musikmaskiner, med bara två grundläggande optimeringar. Att optimera mer kan vässa datorn ytterligare lite om man orkar lägga en massa jobb på det, men många av förslagen till tweaks gör väldig liten nytta eller i vissa fall ingen nytta alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

XP är tveklöst bäst! 🙂

XP fungerar mycket bra till musikmaskiner, med bara två grundläggande optimeringar. Att optimera mer kan vässa datorn ytterligare lite om man orkar lägga en massa jobb på det, men många av förslagen till tweaks gör väldig liten nytta eller i vissa fall ingen nytta alls...

Men kompatililbitetsförhållandet vid installation av äldre mjukvara är inte 100%:igt tillförlitligt. Totalkraschade flera versioner av XP (både home&Pro) vid installation av tidiga plugin-versioner från WAVES, och att få VSC att fungera är omöjligt (trots alla möjliga CODECs).

Tror man får se till sin egen konfiguration, och prova fram vad som fungerar bäst. Att välja OS bara för att det är senast, störst, vanligast eller mest rekommenderat, utan att se till sina egna behov, kan bli lite som att måla in sig i ett hörn.😉

Link to comment
Dela på andra sajter

XP är det OS som allt görs för i dag - och därför tycker jag snarare att man målar in sig i ett hörn om man stannar på ett äldre OS bara för att vissa program inte fungerar under nyare.

Har man köpt pluggar och program, så går det dessutom oftast att uppgradera till en nyare och förbättrad version också - så fungerar det utmärkt i nyare OS.

Många gamla pluggar och VSTi är begränsade både när det gäller samplingsfrekvenser och upplösning. Ännu en anledning att se till att hålla sig (och datorn) någorlunda uppdaterad.

Är man däremot nöjd med att köra med någon äldre version av Cubase och de pluggar som var aktuella för några år sedan, så är det förstås inga problem att fortsätta med Win98 - men man missar som sagt i så fall många nya pluggar och uppgraderingar som inte fungerar under gamla OS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...jag vet, Claes. Påpekar bara att det man inte behöver är "waste of money". Krebs fråga är faktiskt lite luddig. Ska han köra Cubase SX med ASIO, VST/VSTi och Halion etc, så är XP absolut nödvändigt. Men väljer han Samplitude 7, MME/VDM och DX så vinner han troligtvis på att välja 98SE/ME, för att nämna ett exempel. Och faktum är att många nya program skrivs för både 98, ME, 2k och XP. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av installationer och användande av win2k och xp i musiksammanhang är solklara. Win2k vinner i alla lägen. Stabilare från start, stabilare efter ett halvår...

Xp har en tendens att ge falska förhoppningar till en början för att sedan sakta bli seg och oanvändbar efter några månader.

Jag har använt xp ett antal ggr.. ville ju ge det bara några chanser till.. 😎

Men det har alltid slutat med installation av win2k och efter det en lättnadens suck.

Men det e ju bara mina erfarenheter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av installationer och användande av win2k och xp i musiksammanhang är solklara. Win2k vinner i alla lägen. Stabilare från start, stabilare efter ett halvår...

Xp har en tendens att ge falska förhoppningar till en början för att sedan sakta bli seg och oanvändbar efter några månader.

Jag har använt xp ett antal ggr.. ville ju ge det bara några chanser till.. 😎

Men det har alltid slutat med installation av win2k och efter det en lättnadens suck.

Men det e ju bara mina erfarenheter det.

Håller med om man har en dedikerad maskin enbart för musik

så är W2k klart bättre.

Problemet är att många ska använda burken för allsköns bruk med

internet mm och då blir XP liksom mycket flashigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av installationer och användande av win2k och xp i musiksammanhang är solklara. Win2k vinner i alla lägen. Stabilare från start, stabilare efter ett halvår...

Xp har en tendens att ge falska förhoppningar till en början för att sedan sakta bli seg och oanvändbar efter några månader.

Jag har använt xp ett antal ggr.. ville ju ge det bara några chanser till.. 😉

Men det har alltid slutat med installation av win2k och efter det en lättnadens suck.

Men det e ju  bara mina erfarenheter det.

Kan inte hålla med riktigt.

Jag kör XP Home på min burk, som används till allt - och har inte upplevt några som helst problem, varken efter installation eller efter ett halvår... 😎

Nuvarande installation har fungerat klockrent i över ett år vid det här laget.

Win2k har jag inte kört. Man har ju inte hur mycket pengar som helst - så man kan inte testa alla...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Win98 & ME får man väl beskåda på Tekniska museet numera.

Om man inte gillar att spela boot-spelet.

Och vem använder FAT-filsystemet för musikbruk nuförtiden ?

Garanterat en daglig DOS från dr. Defgramera.

Jag använder dagligen Samplitude 7.22 professional och windows98se på fat32 och defragmenterar ytterst sällan......

men som sagt var så handlar ju det om hur ens system är konfigurerat...

Botten upp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kreb (oregistrerad)

Tack för alla inlägg! Sant att min fråga kanske var lite luddig. Jag har Win2000 idag och det funkar bra. Stabilt, bra latency etc. men som sagt det kanske blir ÄNNU bättre med XP och denna "musik optimering" inställning? Det var väl mer den frå´gan. Jag kör Cubase SX2, ljudkort ESI 192L +en hel del pluggar. Men efter att ha läst alla era inlägg så känns det som att jag kommer att ha kvar detta "ett tag till" 😄 Det som väkte min fråga var att jag såg FROST maskinerna dessa är "Byggda av musiker för musiker" och dessa leveras med XP Home. Så då tänkte jag att hmmmm 😆 XP är nog bättre MEN kanske inte alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Börjar bli mer och mer tveksam till att köra XP på min gamla träbock till PC.... Tur att jag inte gjort slag i saken än!

Med tanke på att gamla hedeliga SDRAM-minnen kostar sjukt mycket igen ( närmare 1000:- för 512MB och dessutom verkar man inte kunna va säker på att datorn ska hitta hela minnet!) så känns det som att jag borde hålla mig borta från nåt som kallas för "minnesslukare"...

Win2k är alltså bättre på det sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan vet jag inte om det följer minnet propertionerligt eller hur det funkar, är inte jätteslängd på detta med minnen och sånt. Men personligen skulle jag inte köra XP på en dator med under 512 mb Ram.

EDIT: tja det du!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Win2k är alltså bättre på det sättet?

Win2k är bättre på alla sätt. 😛

(risk för spö nu av alla xp användare:)

😄 Hehe...du kan nog vara lugn, Peppemannen. Jag viftar inte med nävarna. Å andra sidan så kör jag ju ME (det enda som köpte min "set up"). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Win2k är alltså bättre på det sättet?

Win2k är bättre på alla sätt. 😉

(risk för spö nu av alla xp användare:)

Jag ställer mig bakom peppemannen och bara håller med så mycket jag kan.. Trodde jag var helt ensam om Win2k här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...