Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är relativt ny inom hela den här biten, men har nu införskaffat mig ett Onyx 1640 och tänkte sätta igång att spela in lite på allvar.

Jag har dock en hel bunt med frågor som skulle vara trevligt att få besvarade. Min första och största fråga är:

1. Vad är den stora skillnaden på mixning och mastring? Min uppfattning är den att under mixning så jobbar man med de individuella kanalerna, dvs spår för spår och under mastring så arbetar man med slutresultatet ?

Jag brukar själv göra så att jag typ lägger kompressor och reverb på sång, och kompressor på allt annat jag spelar in (nuendos inbyggda kompressor). Det är i princip alla effekter jag använder, då jag inte vet vad jag mer borde använda och hur det skall användas. På slutresultatet (main-spåret i nuendo) så lägger jag ännu en kompressor. Det är allt.

Så min följdfråga är, vad borde jag använda för effekter mer, på vad, och vad borde jag ändra i mitt tillvägagånssätt för att få ett roligare resultat?

2. Skall man hålla 48.000 khz / 24-bit vid inspelning eller är det stor skillnad att köra mer/mindre ? Vad är bäst / vanligast ?

3. Och till slut, om jag skulle ta och köra nån annan kompressor än nuendos inbyggda, vad skall jag ha då ? mjukvara / hårdvara ? Jag har dreglat lite på FATMAN-kompressorn, man kan få en begagnat halv-rack version för 1500, och det är ett pris jag kan leva med.

/Robin

Annons
Postat

Att mixa ett inspelat material innebär huvudsakligen att du sätter nivåer och panoreringar på de inspelade spåren. Mastring är att sätta nivåer och frekvensbalans mellan olika inspelningar (t ex ett album).

En tumregel skulle kunna vara att en mixad låt ska vara "färdig" att lyssna på. Inga ursäkter typ "Ja, och så ska det på ett stort reverb på stråkarna i refrängen sedan"

Jag föredrar för tillfället 44,1 kHz och 24 bitar. Tycker att 48 kHz ger en försumbar skillnad och högre samplingsfrekvenser (typ 96 kHz) tar för mycket resurser vid mixning.

Om du gillar att spela in med kompressor kan det vara smart att använda en hårdvarukompressor. Vill du ha fler alternativ vid mixning är det ofta smidigare med pluggar (mjukvara).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.