Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Var iväg och införskaffade en ESI Midimate i hopp om att kunna enkelt koppla in min POD2.0 till min dator. Men jag får det inte att fungera överhuvudtaget. Har kontrollerat att allt är kopplat rätt. Går inte att få kontakt med POD:en via diverse mjukvara som Line6 Edit och Monkey.

Har jag köpt fel utrustning för ändamålet? Det enda som behövs ska ju vara ett MIDI interface.

Tack på förhand!

Så här ser den ut:

midimateny.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Det ska funka alldeles utmärkt med den där.

Vilka midi-interface har du att välja mellan i Line 6 Edit?

EDIT: Kom just på en sak ...

När du kopplar midi så kopplar du midi-ut i ena enheten till midi-in i den andra.

Det är lätt att tro att midi-in på den här sladden ska kopplas till midi-in i POD:en, men så är det inte. Du får se sladden som en midi-enhet i sig och därmed koppla den kontakt som är märkt med midi-in till midi-ut i POD:en.

Har du testat det?

Redigerat av Assar
Postat (redigerat)
Det ska funka alldeles utmärkt med den där.

Vilka midi-interface har du att välja mellan i Line 6 Edit?

EDIT: Kom just på en sak ...

När du kopplar midi så kopplar du midi-ut i ena enheten till midi-in i den andra.

Det är lätt att tro att midi-in på den här sladden ska kopplas till midi-in i POD:en, men så är det inte. Du får se sladden som en midi-enhet i sig och därmed koppla den kontakt som är märkt med midi-in till midi-ut i POD:en.

Har du testat det?

Under MIDI-in har jag:

SB Live! MIDI Port [D800]

Under MIDI-out har jag:

SB Live! Synth A [D800]

SB Live! Sw Synth [D800]

SB Live! Synth B [D800]

SB Live! MIDI Port [D800]

Microsoft GS Wavetable SW Synth

Och ja, har kopplat kablarna rätt 😊

EDIT:

Bör det inte dyka upp att ny maskinvara har hittats om det fungerar? Det har det inte gjort iaf. Har testat att installera en drivrutin till kabeln trots att det inte ska behövas, och det går inte att slutföra installationen då den inte får någon kontakt.

Så det kanske finns en möjlighet att kabeln är defekt?

Redigerat av Maidened
Postat

Nu minns jag inte vad midi-ingången heter hos mig, men det är "USB-nånting".

Jag har läst här på forumet att midi via USB kan skapa problem men "emulerade portar" eller liknande. SJälv har jag aldrig haft nåt problem med det.

Om du söker på forumet efter "emulerade portar" så kanske du hittar svar där.

Postat (redigerat)

Ingen annan som har någon lösning? Jar har ingen möjlighet att testa ifall kabeln fungerar med någon annan MIDI-enhet.

Får väl dra till inköpsstället och be dem kontrollera den och kanske byta ut den...

EDIT:

Kommer inte längre än så här vid installation, trycker man Ja så händer ingenting:

problemut3.jpg

Redigerat av Maidened

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.