Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Jag har precis köpt mig en lÀgenhet pÄ 3e vÄningen och har grannar bara nerÄt och mot ena vÀggen.

Jag har en genelec-subba pĂ„ 8 tum stĂ„endes pĂ„ golvet under mitt skrivbord/mixkonsoll. Jag funderar pĂ„ att bygga ett "flytande golv" eller ett lĂ„gt podie med typ en mdf-skiva pĂ„ 2.5m x 2.5m. KlĂ€ den med nĂ„lfilt och sen lĂ€gga under nĂ„t ljudabsorberande/ljuddĂ€mpande matreal mot golvet sĂ„ att det inte spelar direkt mot betongen. Och sen stĂ€lla all min utrustning pĂ„ detta "podie". Kan det hjĂ€lpa? Eller Ă€r det förkastligt? NĂ„n som har en idĂ© pĂ„ detta? LĂ€ngre fram sĂ„ Ă€r det tĂ€nkt att jag ska köpa mig digitaltrummor för att jag hatar att programmera trummor. Och det vet jag kan knĂ€ppa/dunka pĂ„ rejĂ€lt sĂ„ att det stör grannarna. Det brukar ju rĂ€cka att spela trummor pĂ„ knĂ€na sĂ„ hörs det till grannen. Vill ju inte bli vrĂ€kt första dagen! 🙂

Tacksam för idéer och hjÀlp!

Mvh// Mr Kill 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Annons
Postat

Tja du Kill, du kanske menar nÄgot sÄnt hÀr?

Isolation Platfoam

SjÀlv flyter jag hela golvet pÄ Stepisol. Men jag har inga grannar under mig. Bara att resten av huset har samma betongplatt pÄ marken. Men det kommer i alla fall inte in en massa stompljud frÄn studion.

Kom bara ihÄg att det inte isolerar allt som du krÀmar pÄ i monitorerna. Det Àr bara det som knackar i golvet, som subbasen, fotpedalen til eltrummorna och ditt glada stampande i takt, som minskas. 110dB i högtalarna lÀr ÀndÄ höras ner till grannarna.

(Du kan ju alltid frĂ„ga Claes om han kan ta hem lite frĂ„n Auralex.) Stepisol skulle sĂ€kert fungera det ocksĂ„ men det Ă€r inte heller billigt. Men det Ă€r effektivt! 😕 Skall snart bygga en Gramma av överbliven Stepisol. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Jag bumpar den hÀr trÄden lite,

Jag Àr precis i samma situation just nu, jag har fÄtt ett erbjudande om att ta en stor lÀgenhet i ett hus, men pÄ undervÄningen bor det en gammal tant, och jag undar om ett flytande golv skulle kunna dÀmpa tillexempel mitt piano?

Jag tror rummet Àr cirka 20 kvd och jag skulle jÀtte gÀrna vilja veta pÄ ett ungefÀr vad det skulle kosta att göra flytande golv eller podium.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Sitter/satt i samma sits jag med, otrevlig granne kom och ringde pÄ en dag. Nu har jag köpt tvÄ plattor med Stepisol, 50mm tjockt per platta. Just nu stÄr trummorna bara pÄ isoleringen rakt upp och ner, antagligen inte den ultimataste varianten.

Att bygga ett bÀrbart golv eller podium kan fÄ bli ett senare projekt, just nu blir att köra dubbla 50mm pÄ varandra för en massiv scen.

Postat

Har inte testat detta sjÀlv. Men fick ett tips en gÄng av en som sa att man kunde ta en stenplatta i botten(sÄn man har pÄ garageuppfarter) tvÄ trÀskivor emellan och en stenplatta till över och detta skulle isolera basfrekvenser jÀttebra. Men som sagt, har inte testat sjÀlv.

MVH

Anders

Postat
Har inte testat detta sjÀlv. Men fick ett tips en gÄng av en som sa att man kunde ta en stenplatta i botten(sÄn man har pÄ garageuppfarter) tvÄ trÀskivor emellan och en stenplatta till över och detta skulle isolera basfrekvenser jÀttebra. Men som sagt, har inte testat sjÀlv.

MVH

Anders

LĂ„ter kanske som en bra idĂ©, men det Ă€r det bara delvis. Tanken med stenplattor och sedan golvskivor Ă€r att man ökar vikten. Och vikt Ă€r himla bra i ljudisoleringshĂ€nseende. Det Ă€r mycket jobbigare att sĂ€tta en tjock betongplatta i svĂ€ngning Ă€n en tunn trĂ€skiva. MEN... det fungerar bara om man har ett elastiskt material under (som stepisol eller U-boats) annars uteblir effekten helt. Prova med att slĂ„ en handslĂ€gga i golvet (INTE PÅ PARKETTEN IDIOT! 😕 ) , lĂ€gg sedan en stenplatta och gör samma sak. Inte stor förĂ€ndring för grannen under. Men om man lĂ€gger nĂ„got sĂ„ enkelt som ett liggunderlag emellan sĂ„ blir skillnaden avsevĂ€rd!

Nu rekommenderar jag ingen att anvÀnda liggunderlag, eftersom de kommer att tryckas ihop med tiden och sÄ Àr vi tillbaka pÄ samma punkt som tidigare. Men tanken med massa Àr rÀtt. Det finns mÄnga studios som har stenplattor i sitt golv och Ànnu fler som har en helgjuten betongplatta av denna anledning.

Bara en lite korrigering, som kan vara nog sÄ viktig.

Postat

Jag skall göra exakt samma sak. Isolera ner mot grannen (och grannen ovanför).

Jag tÀnker köra pÄ ett nivell system golv (http://www.nivellsystem.se).

LÀs runt lite i deras broschyrer. För mig kommer ett golv pÄ 4x4 meter gÄ pÄ ca 7-8000:-

FÄr hoppas att det fungerar! Jag avlÀgger en rapport nÀr det Àr installerat :rolleyes:

• 2 Ă„r senare...
Postat

nÄ hur blev resultatet? Àr i samma sists nu ska siolera ner och upp samt bygga en vÀgg som delar av rummet i 2 delar en studio och en bo yta... det Àr med sten plattor med nÄn skummgummi i botten lÀt ruggigt bra för golvet.. men taket dÄ? tacksam för svar

• 1 Ă„r senare...
Postat (redigerat)

LĂ„ter kanske som en bra idĂ©, men det Ă€r det bara delvis. Tanken med stenplattor och sedan golvskivor Ă€r att man ökar vikten. Och vikt Ă€r himla bra i ljudisoleringshĂ€nseende. Det Ă€r mycket jobbigare att sĂ€tta en tjock betongplatta i svĂ€ngning Ă€n en tunn trĂ€skiva. MEN... det fungerar bara om man har ett elastiskt material under (som stepisol eller U-boats) annars uteblir effekten helt. Prova med att slĂ„ en handslĂ€gga i golvet (INTE PÅ PARKETTEN IDIOT! 😕 ) , lĂ€gg sedan en stenplatta och gör samma sak. Inte stor förĂ€ndring för grannen under. Men om man lĂ€gger nĂ„got sĂ„ enkelt som ett liggunderlag emellan sĂ„ blir skillnaden avsevĂ€rd!

Nu rekommenderar jag ingen att anvÀnda liggunderlag, eftersom de kommer att tryckas ihop med tiden och sÄ Àr vi tillbaka pÄ samma punkt som tidigare. Men tanken med massa Àr rÀtt. Det finns mÄnga studios som har stenplattor i sitt golv och Ànnu fler som har en helgjuten betongplatta av denna anledning.

Bara en lite korrigering, som kan vara nog sÄ viktig.

Jag tar och bumpar den hÀr trÄden...

Köpte för inte lÀnge sedan ett digitalt trumset med hopp om att - trots att jag numera bor i lÀgenhet - kunna dra nÄgra beats dÄ och dÄ som jag gjorde i min ungdom...

Min lÀgenhet Àr, tycker jag, inte sÀrskilt lyhörd genom vÀggarna. Nu visar det sig att grannarna under mig tydligen störs av spelandet i alla fall -- vad jag förstÄr handlar det om baspedalen och möjligtvis hihat-pedalen ocksÄ. Stepisol i all Àra, men enklast hade ju varit den dÀr betongplatta-liggunderlag-lösningen. Hur effektivt Àr det tror ni? Om jag kör underlÀgg i botten, 2-3 lager (som jag byter ut med jÀmna mellan rum nÀr det plattats till) och betongplattor ovanpÄ? Skulle det göra tillrÀcklig skillnad? Eller blir det till att invÀnta sommaren och bygga en plattform? KÀnns fruktansvÀrt ambitiöst med mina mÄtt mÀtt... Som nÄgon sa, det Àr inte rÀttvist att vara trummis...

EDIT: Sorry om jag postat i fel trÄd -- sÄg inte Gilberts lÀnk ovan, men den trÄden verkar handla mer om helhetslösningar. Jag Àr frÀmst intresserad av just golv-problemet.

Redigerat av slowlane
  • 7 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Hej vilket tror ni experter Àr det bÀsta mot stomljudet sÄ grannen slutar klaga pÄ baspedalen pÄ mitt digital-set.

En matta av Stepisol 50mm och en mdf skiva pÄ detta. Min lÀnk

eller

Tennismodellen Min lÀnk

eller annat

Mvh Martin

Redigerat av jossman
Postat (redigerat)

Kul idé med tennisbollarna. Jag skulle dock köra med stepisol + MDF eller HDF ovanpÄ. Enklare att bygga samt att du slipper resonans och reflektionerna mellan skivorna.

/ Björn

Redigerat av wellness music
Postat

Kul idé med tennisbollarna. Jag skulle dock köra med stepisol + MDF eller HDF ovanpÄ. Enklare att bygga samt att du slipper resonans och reflektionerna mellan skivorna.

/ Björn

Tackar sÄ hjÀrtligt för ditt snabba svar. //Martin

Postat

Blir det bÀttre om jag har tjockare matta av stepisol eller rÀcker det med 50mm eller kan jag till och med nöja mig med tunnare?

Mvh Martin

Postat

Hej

Stepisol finns i olika varianter stÄr lite olika vÀrden rappakalja för mig.

viken tror ni jag skall anvÀnda mig av?

Bor i funkishus betong parkett golv. min tanke Àr att lÀgga stepisol grön eller svart mm? pÄ golvet och en mdf skiva pÄ detta. allsÄ ett podium pÄ ca 150 X 130 att stÀlla digitaltrummorna pÄ sÄ inte grannen klagar pÄ stomljudet.

Min lÀnk

Mvh //Martin

Postat

Hej

Stepisol finns i olika varianter stÄr lite olika vÀrden rappakalja för mig.

viken tror ni jag skall anvÀnda mig av?

Bor i funkishus betong parkett golv. min tanke Àr att lÀgga stepisol grön eller svart mm? pÄ golvet och en mdf skiva pÄ detta. allsÄ ett podium pÄ ca 150 X 130 att stÀlla digitaltrummorna pÄ sÄ inte grannen klagar pÄ stomljudet.

Min lÀnk

Mvh //Martin

Det Àr den gröna du ska anvÀnda. Den svarta blir för trög. 50 mm blir bra.

/ Björn

Postat

Det Àr den gröna du ska anvÀnda. Den svarta blir för trög. 50 mm blir bra.

/ Björn

Tackar sÄ mycket:)

//Martin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.