Jump to content
Annons

Hjälp med synth!


Fox

Recommended Posts

Hej hej!

Jag hoppas att det finns någon kunnig inom ämnet här som kan försöka hjälpa mig med ett problem. Så här ligger det till, jag ska helt enkelt skaffa mig en synth, ny eller begagnad spelar ingen roll, tycker begagnade 80-tals synthar är rätt så coola för övrigt. Men jag har inte alls stor kunskap på den här fronten, jag har länge spelat trummor och går musiklinje på gymnasium i Göteborg. Jag är alltså väldigt musikalisk och växt upp med mycket musik, bl.a. ligger elektronisk musik varmt om hjärtat. Därför har jag själv börjat spela på en leksakskeyboard och jag är helt fast. Jag har hunnit med att göra flera låtar och fått god respons MEN:

1. Den är inte min

2. Den är väldigt simpel och har verkligen inte elektro-soundet jag är ute efter

Jag beghöver skaffa en ny ("ny") synth som man verkligen kan producera riktig musik med för runt 1 500, max 2 000 kr. Ska även starta ett projekt med en polare där vi ska framför allt ska sikta på många scenframträdanden.

Vilken synth ska jag starta med??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är också lite tveksam till om du kan få tag på nåt vettigt för under 2000kr...

De enda alternativen jag kan komma på är:

-halvgammal analog monosynt (nån TB303-klon)

Men monosynth=en röst=inte riktigt bra som enda synth att göra musik med.

-gammal fm-synth (typ Yamaha TX81Z)

Men FM-syntesen är väl inte den enklaste, och inte nåt att rekommendera som första synth.

-gammal ROMpler (Roland U20, Korg M1 (men oj dom har gått upp i pris igen!!))

Kanske det bästa alternativet, men jag är tveksam till att du får de ljud du är ute efter.

Så, försök spara ihop ett par tusen till iallafall, så kan du försöka hitta nån begagnad Waldorf microQ, Korg MS2000/MicroKorg, Yamaha CS1X/AN1X eller nåt åt det hållet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Yamaha SY77. Dom finns för runt 2000 kronor. Den har inbyggd sequenser som man kan lira in coola basgångar och annat blippblopp. Det är inte världens bästa synt men om du är väldigt musikalisk så kan du göra underverk med en SY77 oxå.

Sedan finns ju även en massa olika gamla analoga syntar för under 2000 kronor.

Spana på www.vendolin.se

😕

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är jag igen...

Måsta bara tillägga ett par saker... jag har sett massor med synthar för under 2 000 som verkar sjyssta, fast då är de ju begagnade analoga grejer från 80-talet men det är väl inget fel med det? det är sånt jag är ute efter, dator program är inte aktuellt, allt ska kunnas göras på scen...

Och förresten... finns verkligen Yamaha SY700??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en 80tals draghäst så tror jag en Juno 106 skulle passa fint. Den har MIDI och är möjlig att komma över för en hyfsat billig peng. ca mellan 3 och 4 papp. Mer än du kanske har nu, men jaja... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en 80tals draghäst så tror jag en Juno 106 skulle passa fint. Den har MIDI och är möjlig att komma över för en hyfsat billig peng. ca mellan 3 och 4 papp. Mer än du kanske har nu, men jaja... :rolleyes:

den värkar legendarisk den synthen 😠 kollade på ebay för ett par månader sedan en jävla lista på vilka artister som använde den~ kommer ihåg infected mushrooms & petchup (stavning) boys

Link to comment
Dela på andra sajter

Juno 106 var väl mer eller mindre Studiostandard på den tiden. Så vill man komma åt de där karakteristiska ljuden så är den väl ett klockrent köp. Å andra sidan så uppfattar en del den som rätt tråkig och som standard. Beror lite på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Yamaha SY77. Dom finns för runt 2000 kronor. Den har inbyggd sequenser som man kan lira in coola basgångar och annat blippblopp. Det är inte världens bästa synt men om du är väldigt musikalisk så kan du göra underverk med en SY77 oxå.

Mmm...

Kommer ihåg när man var liten och kompisen just hade köpt en SY22 och vi satt och dreglade över broschyrerna om storebrorsan SY77... 😆

Har inte varit in på beg.marknaden på ett tag, så jag har tydligen inte så stor koll på priserna längre... :rolleyes:

En snabb koll på vendolin efter synthar runt 2000pix:

-Roland JX8p

-SY77

-Roland Juno2

-Oberheim Matrix1000

-Roland JV1010

Hmmm... Man kanske skulle ta och handla lite... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är jag igen...

Måsta bara tillägga ett par saker... jag har sett massor med synthar för under 2 000 som verkar sjyssta, fast då är de ju begagnade analoga grejer från 80-talet men det är väl inget fel med det? det är sånt jag är ute efter, dator program är inte aktuellt, allt ska kunnas göras på scen...

Och förresten... finns verkligen Yamaha SY700??

Tjenare Fox!

Yamaha SY700 har jag aldrig hört talas om. Vars har du sett det? Jag blev nyfiken...

Mvh/Grahn

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamsound (oregistrerad)
Hej hej!

Jag hoppas att det finns någon kunnig inom ämnet här som kan försöka hjälpa mig med ett problem. Så här ligger det till, jag ska helt enkelt skaffa mig en synth, ny eller begagnad spelar ingen roll, tycker begagnade 80-tals synthar är rätt så coola för övrigt. Men jag har inte alls stor kunskap på den här fronten, jag har länge spelat trummor och går musiklinje på gymnasium i Göteborg. Jag är alltså väldigt musikalisk och växt upp med mycket musik, bl.a. ligger elektronisk musik varmt om hjärtat. Därför har jag själv börjat spela på en leksakskeyboard och jag är helt fast. Jag har hunnit med att göra flera låtar och fått god respons MEN:

1. Den är inte min

2. Den är väldigt simpel och har verkligen inte elektro-soundet jag är ute efter

Jag beghöver skaffa en ny ("ny") synth som man verkligen kan producera riktig musik med för runt 1 500, max 2 000 kr. Ska även starta ett projekt med en polare där vi ska framför allt ska sikta på många scenframträdanden.

Vilken synth ska jag starta med??

Klent med vettiga förslag så långt i förfrågad prisgrupp.. En kommentar om SY77. Den brusar lite, vilket inte modulvarianten gör pga att displayelektroniken i SY77 "strålar", vilket tas upp i audioelektroniken. Kostar ofta lite mer än 2000:-.

Eftersom du nämner "elektronisk musik" så är det förstås helst multitimbrala syntar som lutar åt den kategorin. Det finns ju CS1X Yamaha som borde att få tag i för 2000 men den har vissa brister som tar tid att gå in på, dessutom stegar filtret hörbart vid resonans när man vrider på ratten.

Roland XP10 brusar förfärligt. Kommer inte ens på fråga.

Korg M1 låter fattig och saknar översta diskant. Kawai K4 är bra, rätt använd, om man förstår sig på att kunna använda även dess amplitudmodulering.

Inte lönt att börja diskutera Juno 106 eftersom den kostar bra mer än 2000... eller hur?

Ett absolut rätt förslag annars är Casio CZ-syntarna. T o m Hr Moog lovordade dessa. De är enkla, har många knappar, kan göra otroligt skiftande ljud, samtliga elektroniska, det är ju ingen sampleplayer utan har en syntes som kallas fasdistortion. Man kan få djupa rena ljud och annat. 8-stegsenveloper tror jag. 2 oscillator per enkelljud som enkelt kan snedställas. Portamento finns.

De är billigare än vad de är värda, anser jag. Man ser dom mellan 800-1500

beroende på vilken av dom det är. Rent ljud och tämligen brusfritt.

CZ-101 4 oktaver små tangenter. Ge max 1000:-

CZ-1000 samma fast stora tangenter. Max 1000:-

CZ-3000 5 oktaver stora tangenter. Även analogchorus. Max 1300:-?

Cz-5000 samma men även en hopplös sequenser med. Max1300?

CZ-1 Anslagskänslig. Ligger normalt på 2000:- då dom syns i annons.

Casio VZ-1. Vidareutveckling med grafisk display och multitimbral. Denna är såpass avancerad så många torde inte känna till alla dess möjligher i ljudprogrammering. Den har flera synteser. Snyggt gediget svart metallhölje och bra klaviatur. Denna rekommenderas varmt om man har tid att sätta sig in i hur den arbetar. Mkt klart ljud. Priser .. har sett från 1000:- för en del år sen. Jag köpte flera. Nu har de nog gått upp men iaf inte mer än 2000:-

Yamaha SY22/35 låter lite orena i ljuden, har vanligare lite halvdassiga samplingar.

Bland hyfsade smör-och-bröd-syntar som torde gå att hitta för 2000:-

annars är Roland JV-30, Alesis Quadrasynth (6 oktaver).

En synt med större ljudspektrum, mer åt synthållet är Ensoniq VFX med max 6 osc per ljud och stor display. Genom dubbelklickning av ljud på displayen (6 st, alltså med vardera max 6 osc i) kan man enkelt lägga ihop ljud. 21 röster. Man kan

dubbelklicka t ex tre gånger och spela 3 ljud med vardera 6 oscilatore i (dvs summa 18 röster, monofoniskt). Den har dessutom polyfonisk aftertouch.

12-kanals multitimbra och effektdel. Jag hävdar, ett bra köp. Går att göra udda ljud med med bl a den s k "trans wave"-effekten på en del vågformer i. Gaediget hölje. Inget mot plastiga JV30 eller SY-22.

Hälsningar Dreamsound

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Man måste nog ha fokus ordentligt fel för att tycka att en Roland- eller Yamahasynt från 90-talet brusar för mycket.

Mina tvenne zent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamsound (oregistrerad)
Man måste nog ha fokus ordentligt fel för att tycka att en Roland- eller Yamahasynt från 90-talet brusar för mycket.

Mina tvenne zent.

Framför allt fokus på hörseln måste man ha. Har du själv lyssnat på t ex Roland XP10 med sitt modulationsbrus? Antar att du inte har det. Att det är 90-tal spelade tydligen inte roll för Roland När de satte ihop den synten.

Varför bara gnälla, när jag dessutom hade rätt om det du påstod att jag hade fel om. Och utan att kommentera allt det andra. Kan du själv ge råd om syntar till huvudinläggsskrivaren?

Redigerat av Dreamsound
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Varför bara gnälla, när jag dessutom hade rätt om det du påstod att jag hade fel om. Och utan att kommentera allt det andra. Kan du själv ge råd om syntar till huvudinläggsskrivaren?

Du blandar nog ihop det lite.

Jag har inte påstått att du har fel, bara att det är mesigt att gnälla om brus från en synt av 90-talsmodell.

Själv är jag van vid dammiga analogmaskiner och har har aldrig tyckt att brus stör speciellt mycket, inte ens min gamla Juno-60:s chorus gjorde mig speciellt upprörd.... 😉

Och om det nu skulle vara ett problem så är det väl bara att använda gate och eq?

Det brus du talar om är knappast ett värt att ens nämna för en kille som ska ha en keyboard för femtonhundra spänn. Viktigare är om det finns autokompmodeller han gillar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamsound (oregistrerad)

Varför bara gnälla, när jag dessutom hade rätt om det du påstod att jag hade fel om. Och utan att kommentera allt det andra. Kan du själv ge råd om syntar till huvudinläggsskrivaren?

Du blandar nog ihop det lite.

Jag har inte påstått att du har fel, bara att det är mesigt att gnälla om brus från en synt av 90-talsmodell.

Själv är jag van vid dammiga analogmaskiner och har har aldrig tyckt att brus stör speciellt mycket, inte ens min gamla Juno-60:s chorus gjorde mig speciellt upprörd.... 😉

Och om det nu skulle vara ett problem så är det väl bara att använda gate och eq?

Det brus du talar om är knappast ett värt att ens nämna för en kille som ska ha en keyboard för femtonhundra spänn. Viktigare är om det finns autokompmodeller han gillar. 🙂

Det är egentligen konstigt att inte alla syntar från hela 90-talet är brusfria.

Det är inte mesigt att "gnälla" om. Det är en relevant undring, hur stora Roland kan göra en synt i slutet på 90-talet som brusar. Att istället ha konstruerat XP10 så att den inte hade modulationsbrus skulle inte ha kostat mer utan måste ha varit nåt medvetet, för att konsumenterna hellre skulle köpa dyrare XP50.

U-20 som kom 1990 låter ju relativt bra och har rätt låg brusnivå så det med tekniken är inget giltigt skäl. De första kommersiella cd-spelarna kom ju dessutom 1984.

Att använda gate är ibland tvunget, men modulationsbrus betyder ju just att bruset hörs då ljudet hörs, det går inte att gate-a bort.

För övrigt föredrar jag en expander framför en gate.

En eq tar bort diskanten... 🙂

Redigerat av Dreamsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett absolut rätt förslag annars är Casio CZ-syntarna.

Har också hört mycket bra om dem, men har ingen aning om hur lättanvända de är för en nybörjare...

En synt med större ljudspektrum, mer åt synthållet är Ensoniq VFX med max 6 osc per ljud och stor display. Genom dubbelklickning av ljud på displayen (6 st, alltså med vardera max 6 osc i) kan man enkelt lägga ihop ljud. 21 röster. Man kan

dubbelklicka t ex tre gånger och spela 3 ljud med vardera 6 oscilatore i (dvs summa 18 röster, monofoniskt). Den har dessutom polyfonisk aftertouch.

Mmmm.... Bara det där med polyfonisk aftertouch gör ju att man börjar treva efter plånboken... 😄 Låter som en rätt så bra förstasynth eftersom klaviaturen alltid lär vara användbar även om man har köpt fler synthar.

Bra förslag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Bara det där med polyfonisk aftertouch gör ju att man börjar treva efter plånboken...

Varför då?

Ge mig ett enda bra exempel på användningsområden för polyfonisk aftertouch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då?

Ge mig ett enda bra exempel på användningsområden för polyfonisk aftertouch.

Jag använder ofta en massa modulationer på aftertouchen, och ibland vill jag helt enkelt inte ha samma modulation på alla toner jag spelar.

Exempel: Om jag har samma ljud över hela klaviaturen och spelar bastoner med vänster hand och ett solo med höger, så kanske jag inte vill att bastonerna också ska ringmoduleras bara för att jag trycker till lite på sololjudet...

Har aldrig haft ett klaviatur med poly-aftertouch, men har ofta stört mig på att jag inte kan göra vissa såna saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...