Jump to content
Annons

Färdigbyggda musikdatorer eller egenbygge?


Osse

Recommended Posts

Hej!

Detta med musikdatorer kan jag inte mycket om alls, men jag lär behöva uppdatera min dator strax(väsnas) till något annat.

Jag undrar om det är värt tiden och slitet att sätta sig in i ämnet, leta produkter och bygga en dator själv, eller om det är lika bra & billigt att köpa färdigkomponerade datorer från t.ex. Forss Technology eller Frost?

Jag är väldigt upptagen redan som det är, är det värt ännu ett intresse, eller är det åtskilliga timmar till spillo? 😳

Annars, finns det några bra hemsidor där man bygger egna datorer?

Tack!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du ett stort intresse av att lära dig och hyffsat mycket tid över så är det ju klart att du kan bygga själv, men det kräver en hel del tid om du aldrig har gjort det innan, det brukar alltid vara något som inte funkar helt hundra.

Oftast för att inte säga alltid så finns ju svaren någonstans på nätet, men ibland kan det vara tidsödande att leta fram det själv, men å andra sidan är det ju oerhört tillfredställande när man gör det och till slut har sin egenbyggda dator färdig.

Så har du mycket tid och är engagerad, bygg din dator, har du mindre med tid och inte är supersugen, köp färdigbyggt.

Här är länk till två sidor med mycket matnyttigt kring hårdvara:

Nordichardware

Sweclockers

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte en dell dator dualcore för ett årsedan som står sig skit bra i dag.

kolla in deras sida....kostar tyo 9000:- lägg till ett par kronor o så får man två gig minne.

är det känsligt med ljud lägg lite extra så kan du ställa datorn i ett annat rum op dra lit längre kablar.

känns som att frost o kompani tar massa pengar för att klistra på sin logo på en standard burk.

min lila tanke ialla fall

'ynto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag ska köpa ny musikdator som sagt, och jag har lite svårt att komma underfund om jag ska köpa en färdigbyggd dator av t.ex. ftech eller frost... Eller jag ska bygga en på datorbutiken/komplett för att nämna något.

Jag har sådär 15000 +2000 om det gör väsentlig skillnad.. Då gäller det bara burken, monitorer, ljudkort (line 6 toneport ux2), bildskärm har jag redan....

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa ny musikdator som sagt, och jag har lite svårt att komma underfund om jag ska köpa en färdigbyggd dator av t.ex. ftech eller frost... Eller jag ska bygga en på datorbutiken/komplett för att nämna något.

Jag har sådär 15000 +2000 om det gör väsentlig skillnad.. Då gäller det bara burken, monitorer, ljudkort (line 6 toneport ux2), bildskärm har jag redan....

Du betalar merkostnaden för tryggheten att datorn funkar för audiobruk (komponenterna fungerar för detta ändamålet)..

Du kan visst bygga själv men risken att köpa på sej *mindre bra komponenter* gör att du kan oxå kan misslyckas..

Har du tid och ork att häcka i olika forum eller söka info om komponenter som verkligen fungerar,

ja då är det ju bara att inhandla komponenterna å börja bygga :rolleyes:

Köp med huvudet och inte med plånboken - om du förstår vad jag menar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...