Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, jag har just nu en bÀrbar dator med dock inte ett "dunderbra ljudkort" SÄ jag tÀnkte köpa en Mic via USB istÀllet för tillfÀlligt.

Just nu har jag bara ett headset jag kan koppla till datorn ett Logitech headset som jag köpte för 300:- för lÀngesedan, det Àr Okej, men jag vill ha lite bÀttre Àn det, men inte för dyrt...

Vad ligger USB-Mikrofonerna i pris? gÄr det att hitta nÄtt runt 500:- `?

Annons
Postat

tjenixen!

jag tror att du fĂ„r svĂ„rt att hitta nĂ„got bra i den prisklassen, men Ă„ andra sidan vet jag ju inte hur bra du vill ha 😆 Jag hörde om en bra mik för 3000 med USB, men jag antar att det Ă€r fel prisklass?

Tips Àr att kolla pÄ thomann.de eller att singa tex jam.

Ett PM till claes hĂ€r pĂ„ forumet Ă€r nog itne heller fel, han vet nog mer om mikrofoner Ă€n vad som anses hĂ€lsosamt 😊

lycka till!

Postat

Jisses... 😊 Vet mer Ă€n vad som kan anses hĂ€lsosamt... 😆

NÄja - det finns nÄgon billig USB-mic frÄn Samson för ca 1000:- har jag för mig - och sÄ finns sE Electronics USB1000a, som ligger pÄ 1795:- - och som till skillnad frÄn konkurrenterna stabiliserar den inkommande spÀnningen innan den transformeras upp.

USB-mikrofoner Àr överlag egentligen inte sÄ kul för musiker, eftersom de ju fungerar som ett ljudkort. Det innebÀr att man inte kan köra med lÄglatency ASIO-drivers för monitorlyssningen (ASIO-drivern kan ju inte hantera flera olika sorters ljudkort), utan man fÄr stora problem med lyssningen. De passar alltsÄ bÀst i sÄdana lÀgen dÀr man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in.

Ett undantag finns - och det Ă€r sE Electronics USB2200A, som har hörlursutgĂ„ng inbyggd med mindre Ă€n 1ms latency till lyssningen. Den har i likhet med sin lillebror ocksĂ„ stabiliseringen av USB-spĂ€nningen före upptransformering. Den kan ocksĂ„ kopplas till en vanlig micpreamp och spĂ€nningsmatas med fantommatning, om man skulle vilja anvĂ€nda den sĂ„ i stĂ€llet för att lĂ„ta USB-matningen leverera drivspĂ€nningen. En skitsmart pryl för den lilla hemstudion, med andra ord. 😳 3295:- Ă€r listpriset för den, men med tanke pĂ„ vad den innehĂ„ller, sĂ„ Ă€r det inte sĂ€rskilt dyrt.

musik (oregistrerad)
Postat

Jisses... 😊 Vet mer Ă€n vad som kan anses hĂ€lsosamt... 😳

De passar alltsÄ bÀst i sÄdana lÀgen dÀr man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in. Ett undantag finns - och det Àr sE Electronics USB2200A, 3295:- Àr listpriset för den.

"Monitorlyssning", innefattar det begreppet enligt dig Àven om lyssning sker i hörlurar vid pÄlÀgg? Begreppet anvÀnds lite slarvigt av sÀljare i butiker.

😆

:musik

Postat (redigerat)

SĂ„ blir det nĂ€r man anvĂ€nder försvenskade ord... 😊 "Medhörning" Ă€r egentligen lĂ€mpligare att anvĂ€nda för att undvika missförstĂ„nd.

"Monitoring" heter det ju pÄ utrikiska - men det har inte specifikt med monitorer eller hörlurar att göra, utan betyder egentligen "övervakning" - dvs att man lyssnar pÄ vad som hÀnder just för stunden.

Redigerat av Claes
Postat
Jisses... 😕 Vet mer Ă€n vad som kan anses hĂ€lsosamt... đŸ˜±

NÄja - det finns nÄgon billig USB-mic frÄn Samson för ca 1000:- har jag för mig - och sÄ finns sE Electronics USB1000a, som ligger pÄ 1795:- - och som till skillnad frÄn konkurrenterna stabiliserar den inkommande spÀnningen innan den transformeras upp.

USB-mikrofoner Àr överlag egentligen inte sÄ kul för musiker, eftersom de ju fungerar som ett ljudkort. Det innebÀr att man inte kan köra med lÄglatency ASIO-drivers för monitorlyssningen (ASIO-drivern kan ju inte hantera flera olika sorters ljudkort), utan man fÄr stora problem med lyssningen. De passar alltsÄ bÀst i sÄdana lÀgen dÀr man inte har behov av monitorlyssning medan man spelar in.

Ett undantag finns - och det Ă€r sE Electronics USB2200A, som har hörlursutgĂ„ng inbyggd med mindre Ă€n 1ms latency till lyssningen. Den har i likhet med sin lillebror ocksĂ„ stabiliseringen av USB-spĂ€nningen före upptransformering. Den kan ocksĂ„ kopplas till en vanlig micpreamp och spĂ€nningsmatas med fantommatning, om man skulle vilja anvĂ€nda den sĂ„ i stĂ€llet för att lĂ„ta USB-matningen leverera drivspĂ€nningen. En skitsmart pryl för den lilla hemstudion, med andra ord. đŸ˜± 3295:- Ă€r listpriset för den, men med tanke pĂ„ vad den innehĂ„ller, sĂ„ Ă€r det inte sĂ€rskilt dyrt.

Undantag gÀller dessutom pÄ Mac dÀr man kör pÄ OSX drivrutiner Core Audio och dessutom kan anvÀnda olika ljudkort för in- och ut-ljudet utan problem.

Postat

Det Ă€r ju riktigt smart i sĂ„ fall. đŸ˜±

Undrar nĂ€r det kommer sĂ„dan funktionalitet i ASIO-drivers till PC... - fast det Ă€r antagligen Windows som Ă€r svĂ„rflörtat dĂ€r, sĂ„ sĂ„dant fĂ„r man nog titta i stjĂ€rnorna efter... 😕

Postat
Det Ă€r ju riktigt smart i sĂ„ fall. đŸ˜±

Undrar nĂ€r det kommer sĂ„dan funktionalitet i ASIO-drivers till PC... - fast det Ă€r antagligen Windows som Ă€r svĂ„rflörtat dĂ€r, sĂ„ sĂ„dant fĂ„r man nog titta i stjĂ€rnorna efter... 😕

Kanske drömmer men jag fick för mig att nÄt liknande Core Audio ska finnas i Vista.

goranlin (oregistrerad)
Postat
...

NÄja - det finns nÄgon billig USB-mic frÄn Samson för ca 1000:- har jag för mig -

...

Samson Q1U kan just nu köpas hos Musikbörsen för 395 kr. Jag köpte en idag och det lilla jag hunnit prova verkar den fungera bra för inspelning av förelÀsningar vilket jag ska anvÀnda den till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.