Jump to content
Annons

Spökmatning genom wallplate

Recommended Posts

Sanslös (oregistrerad)
Postat

Alltså, om jag skulle köpa en rackplåt från t ex thomann och sen sätta i och löda fast 3-poliga XLR kontakter, kommer då spökmatningen från mixerbordet att funka fram till kondensatormicken?

Rackplåten skall sättas på varsin sida om en innervägg mellan kontrollrum och inspelningsrum.

Kan passa på att fråga vilken kabel folk rekommenderar att man ska löda ihop dom två xlr-kontakterna med, samt vilken kabel som gäller för tele-kontakter. (Som också ska in i rackplåten)

Tackar.

Annons
Postat

Funkar utmärkt. Fantommatningen går via XLR.

XLR:

Det skall vara mikrofonkabel - 2 ledare med skärm. Elfa har en utmärkt som jag gärna använder - Gotham gör den, GAC2 har jag för mig den heter, men kolla själv i katalogen.

Löd in skärmen på stift 1. Stiften är numrerade i pyttesmå bokstäver. Lätt att vända sida eftersom det är känns spegelvänt på hane och hona. Sen löd in på stift 2 och 3, jag har tagit som vana att löda röd kabel på stift 2. (Återigen, kolla de små siffrorna).

Jordning av rackplåten respektive varje XLR kontakt kan vara rätt bökigt. Mitt enklaste tips är att jorda rackplåten till skärmen från en av kontakterna, inte jorda alla. Men återkom om du får jordbrum.

Tele, samma. Skärmen till "höljet" på kontakten. De två ledarna till spets och ring. Viktigt att det blir spets till spets. Jag föredrar isolerade tele, dvs där höljet på telekontakten inte är direkt jordat. Men det beror på modellen, kan fungerar strålande ändå.

Gunnar

Sanslös (oregistrerad)
Postat

Så där ska ett svar se ut.

Tackar stort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.