Jump to content
Annons

Val av elgitarr


bjorrra

Recommended Posts

Nu är det inte långt kvar till skatteåterbäringen.

Kommer att kunna hämta ut lite pengar från den och dessa ska investeras i en elgitarr. Jag har nu en Fenix Red Devil (sg kopia köpt på börsen för 1795 spänn för 4-5 år sedan)

Jag har funderat i dessa banor

Fender custom telecaster 72:a (mexico) då denna är sjukt vacker. Har känt på en sån någon minut och den kändes skön, inkopplad vet jag inte alls hur den låter.

Fender standard telecaster (mexico) Sägs vara prisvärd

Les paul epiphone. Dubbla humbuckers.

Ljudet ur dessa guror borde skilja sig relativt mycket.

Nu är jag av den uppfattningen att en gura även SKA vara vacker.

har sökt lite på forumet och de flesta säger att en tele har ett speciellt ljud "twaang" när den är inkopplad.

Vad menas med detta?

Är telen mest allround med tanke på att den har en sc och en hb?

Jag är mycket tacksam för era synpunkter

(är inte någon hejare på gitarr men är så less på att sitta med en gitarr som stämmer om sig efter 3 ackordbyten)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle köpa telen om du hittar ett bra ex.

Mest pga de Epiphone jag testat (förutom Black Beauty) har haft väldigt dålig mekanik och stämskruvar vilket gör att den tappar stämning och intonerar dåligt.

Telen har ett karaktäristisk ljud ja, men är absolut mest allround av dessa två gitarrer.

Det mest allround man kan köpa annars är en Strata med humbucker enligt min uppfattning 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Mattu (oregistrerad)

Tele Custom är ett bra köp i alla väder. Ibland kan stallmicken vara lite klen, men de flesta ex jag provat har varit bra. Halshumbuckern har ett lite speciellt sound, inte som en Gibson utan klarare och tydligare. Lite lägre output.

När man pratar om twang menar man ett "knäppigt", klart och ganska "punchigt" ljud. Om du lyssnar på countrygitarrister som exempelvis Albert Lee eller Danny Gatton förstår du vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...