Jump to content
Annons

Cubase LE + E-MU0404-USB


sticky (oregistrerad)

Recommended Posts

sticky (oregistrerad)

Hejsan!

Har precis köpt ljudkortet E-mu 0404 usb och fattar typ ingenting av det.

När jag ska spela in i cubase kommer det upp en ruta där det står "audio engine record error: Audio engine error: ASIO went ouy of sync"

Är det någon som vet vad som bör göras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

  • Har du verkligen valt E-MU:s egen ASIO-drivrutin i Cubase?
    Hur låg latency kör du med? För liten buffert?
    Dvs. inte ASIO Multimedia driver eller nåt annat.
     
     
  • Sitter ljudkortet kopplat på datorns främre USB-kontakter eller någon av de på baksidan?
    Koppla den på baksidan. Och använd inte någon USB-hubb mellan dator och ljudkort.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

sticky (oregistrerad)

Hej Linus!

Jag vet inte om jag har valt E-MU:s egna drivrutin, var kan jag se det?

Latency kör jag 10 som det stod.

Ljudkortets usb-kabel är kopplad i baksidan och ingen hub emellan.

Det jag har testat att spela in med är en ganska kass bas, och jag har en dålig kabel också, kan det ha med det att göra? Det låter som hörlurarna är spräckta när man spelar igenom ljudkortet, fast inte annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Starta upp Cubase
  • Devices-menyn
  • Device Setup
  • VST Multitrack
  • Ändra till ASIO E-MU eller vad den nu heter på 0404 USB...

Spelar du in elbas rätt in i ljudkortet? När du kopplar in linjesignal (Line) eller instrument/högimpedanssignal (Hi-Z), då måste du dra ner gain på ingången. Vrid den längst till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

sticky (oregistrerad)

Jag hade valt ASIO E-MU på VST multitrack.

När jag bara trycker på play i cubase så hackar den hela tiden också, har det med latency att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lite, höj latency och lyssna om det låter bättre, om det hackar när du spelar upp i cubase så beror det oftast på latencyn. Har du en väldigt gammal dator kanske? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

sticky (oregistrerad)

Jag testade precis att höja latencyn. Hade på 10 och bytte till 500, nu verkar det funka bättre men de är inget klockrent ljud, men de är ju alltid en bit på vägen hehe.

Tack ska ni ha båda två, jättebussigt av er!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har haft ett sånt problem!

och lämmnade inn den till da data i växjö! (riktiga snillen)!

iallafall så sa dom att när det blir hackigt ljud eller brummigt så beror det på ramet tex

när du startar din data så startas inte bara datan utom webbkamera och massa onödiga saker ooch det belastar datan

dåm gjorde en hårdvaru profil till mig , tror jag det heter och när det r musikskapande så väljer man musik och allt annat standard om du inte förstår ring till dom eller mejla www.dadata.se

<jag har åckså ett problem med ljudkortet när jag kopplar in min mick en tsm m58 så hörs det ingenting och då går jag inn i kontrollpanelen/ljud och trycker vloym på röstinspelning men då kan man bara bocka wave syntheiser cdspelarenvad kan det va för fel!!!??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...