Jump to content
Annons

2001 a space odyssey filmmusik

Recommended Posts

tattarn (oregistrerad)
Postat

Hej, vi håller på med en kampanjsite och tänkte först avända oss av låten "Also sprach Zarathustra" av Richard Strauss som är mest känd som main theme i filmen "2001 a Space Odyssey". Nu fick vi reda på att enbart rättigheterna kostade över 300 000 kr, vilket överskrider våran budget för hela projektet. Så det är bara att utesluta det alternativet.

Nu undrar jag om det finns någon liknande låt men som kanske inte är lika känd?

Om ni inte hört låten jag pratar om så finns ett sample här

Annons
Postat

Hmm.

300 papp låter dyrt. Det är väl två olika rättigheter här:

a -- kompositionen. Rickard har inte varit död i 70 år så den är skyddad fortfarande. Det borde gå att kolla med STIM vad som gäller för pris, borde inte vara särskilt dyrt.

b -- inspelningen (dvs ljudet). Troligen är det den som är dyr. Men kolla med Naxos eller så om de inte har ett bättre pris att erbjuda.

Som alternativ kan jag tänka mig marschen i 4:e satsen i Beethovens 9:e konsert. Det börjar med basfagott/trumma/flöjt, liksom långt borta och går sedan över i full orkester. Efter en stund kommer europahymnen. Skall se om jag har något klipp jag kan lägga upp till dig (personligt meddellande i kväll eller under helgen).

Gunnar

Postat

Låten borde vara public domain. Det var väl därför de använde den i filmen först, för de hade inget eget soundtrack klart än. Sen när musiken väl började strömma in tyckte de att låten passade så bra, så de hade kvar den.

Det är nog själva inspelningen som är skyddad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.