Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har håller på att bygga ihop min egen hemmastudio. Hittils har jag varit mycket försiktig med mina inköp. Kollat upp olika alternativ, Jämfört priser mm.

I morse tog tålamodet slut och jag sprang ner till Musikbörsen och köpte allt jag saknade. Jag har lite rabatt där för att jag pluggar på musikhögskolan.

Nu har jag tre dagars öppet köp och skulle väldigt gärna höra om det är nåt jag borde byta. Detta har jag köpt:

Mick: Studio projekt B1 - 985 kr

Mixer: Behringer Xenyx 1002 - 784 kr

Midiklaviatur: M-audio keystation 49e - 827 kr

Sladdar till mixern fick jag på köpet.

Är det nåt jag kunde fått ett bättre pris på? Är det nåt jag kunde fått bättre för samma pengar? Är det nåt som bara är dåligt som jag inte borde köpt?

Vet inte om det är relevant, men det jag har sen innan är ett "m-audio audiophile 192"-ljudkort.

Jag har tills på fredag på mig. Jag vore jättetacksam om ni kunde kolla igenom köpen och kommentera.

Ha det bäst!

Annons
Postat

Ser väldig bra ut, har själv haft en B1 och den är verkligen -"bang for the buck!"

Lycka till!

Postat
Tänkte du på att få med ett puffskydd också, eller hade du det sedan tidigare...?

Puffskydd tänkte jag inte på... Vad kostar ett sånt?

Kul att jag verkar ha köpt hyffsade grejer. Tack för kommentarerna. Micken har jag ju hört en del om, så den visste jag var bra. Klaviaturet kändes inte jätteviktigt eftersom jag inte är pianist och antagligen kommer arbeta om allt jag spelar in. Mixern däremot var det jag var mest osäker på. Som jag förstått det kan jag i allafall koppla in mickar, elgitarr, elbas, hörlurar och förstärkare utan att det ska behövas nåt mer än just mixern. Har väldigt dålig koll på mixers... Är det nåt annat man bör tänka på när man köper en mixer? Vad är fördelarna med att köpa en dyrare mixer?

Postat

Låter som vettiga budgetköp faktiskt.

Postat (redigerat)

Det man främst får med dyrare mixrar är väl bättre mickpreamps, bättre och flexiblare EQ, fler routningsmöjligheter, och mindre brus.

Men för det priset och till en "nybörjarhemstudio" tror jag inte att du gjort bort dig.

Edit: Fast kan man verkligen koppla bas och gitarr rakt in i ett mixerbord hursomhelst? Det brukar ju pratas om impedanser hit och dit...?

/Synthnörden

Redigerat av android
Postat (redigerat)
Tänkte du på att få med ett puffskydd också, eller hade du det sedan tidigare...?

Puffskydd tänkte jag inte på... Vad kostar ett sånt?

Puffskydd brukar ligga på 295:- och finns i metall eller typ damstrumpa i rund ram.

Jag tycker att Studio Projects trekantiga metall-puffskydd är trevligt, eftersom det känns lite smäckrare än de runda modellerna, men det är ju en smaksak.

Skumskyddet som följer med B1:an är ett vindskydd och inget puffskydd, utan det snor åt sig en del diskant om man använder det i stället för ett puffskydd - och det vill du inte...

Redigerat av Claes
Postat
Edit: Fast kan man verkligen koppla bas och gitarr rakt in i ett mixerbord hursomhelst? Det brukar ju pratas om impedanser hit och dit...?

/Synthnörden

Det trodde jag... nån som vet säkert?

Postat

/Synthnörden

Det missade jag faktiskt. Du behöver en aktiv DI-box också - eller en preamp med högohmig instrumentingång. Om du kör in gitarr eller bas på en vanlig lineingång, så belastas micen för mycket eftersom ingångsimpedansen är för låg - och det brukar ge ett basfattigt ljud, men kan också låta sämre i andra områden än basen...

Postat

Har sett att vissa ljudkort och mixrar har såna där speciella högohmiga instrument-ingångar, men jag hittade inget sånt om din mixer när jag kikade lite förut.

Kolla t.ex. in Tapco Blend 6, den har såna ingångar... Kostar iofs troligen mer, men det kanske det kan vara värt...?

Postat (redigerat)

Finns det ingen inbyggd preamp i mixern du kan använda till elgitarren?

Jag har då linat gitarren genom min mixer många gånger förut innan jag köpte ljudkort med instrumentingång.

Men för att få det att låta bra bör man ha någon sorts förstärkar simulator.

Redigerat av HiDa
Postat

Jag har då linat gitarren genom min mixer många gånger förut innan jag köpte ljudkort med instrumentingång.

Kan det räcka med en effektpedal imellan? Eller gör det ingen skillnad? Typ en sån här:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=185824&fm=1

Postat

Kan det räcka med en effektpedal imellan? Eller gör det ingen skillnad? Typ en sån här:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=185824&fm=1

Det borde fungera prima.

Postat
Det borde fungera prima.

Perfekt... En sån kan jag låna och får väl köpa nån gång. Håller inte på mycket med elgitarr/bas ändå.

Då är det väl bokat... Jag behåller allt. Tusen tack för all hjälp.

Postat

/Synthnörden

Det missade jag faktiskt. Du behöver en aktiv DI-box också - eller en preamp med högohmig instrumentingång. Om du kör in gitarr eller bas på en vanlig lineingång, så belastas micen för mycket eftersom ingångsimpedansen är för låg - och det brukar ge ett basfattigt ljud, men kan också låta sämre i andra områden än basen...

E de nån som vet var man kan få tag på en bra DI-box till bra pris, eller e de nånting man ska köpa begagnat kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.