Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som Titeln och Beskrivingen menar!

NÄn som vet om det finns nÄn mjukvara som lÄter som Roland U-220Žs strÄkar?

Tacksam för svar! 🙂

Peace Out...

Annons
Postat

Med tanke pĂ„ att U-220 körde med 12-bits samplingar, sĂ„ borde i princip vad som helst lĂ„ta bĂ€ttre. Kolla exempelvis pĂ„ SampleTank och Hypersonic, sĂ„ fĂ„r du mĂ€ngder av "smör-och-bröd"-ljud - dĂ€ribland strĂ„kar och annat anvĂ€ndbart. 😉

Postat

Om du har en U-220 sjÀlv eller kÀnner nÄgon med en sÄ kan du ju sampla den.

Postat

Intressant synpunkt om att sampla sjÀlv.

Men hur gör man detta samt Àr inte det ett hÀstjobb med alla ljud en synth innehÄller?

Finns det nÄgon bra programvara som scannar av allt eller hur gör man?

Postat
Men hur gör man detta samt Àr inte det ett hÀstjobb med alla ljud en synth innehÄller?
Jovars, om du vill ha full kontroll och Àr noggrann tar det sin tid. Spela in nÄgra toner per oktav för instrumentet och klipp ljudfilerna med ett ljudredigeringsprogram.
Finns det nÄgon bra programvara som scannar av allt eller hur gör man?
Ja, det finns ocksÄ. Skaffa Samplerobot eller Samplit sÄ automatiserar programmet samplingsprocessen.
Postat

Fast om det nu inte Àr sÄ att u220 har en alldeles egen och unik karaktÀr, sÄ lÄter det lite som att gÄ över Än efter vatten...

Som Claes sĂ€ger sĂ„ finns det ju sĂ€kert massvis med mjukvara som lĂ„ter minst lika bra. Och Ă€r du ute efter lofi-kĂ€nslan som 12bitarsbegrĂ€nsningen ger, sĂ„ kan du ju alltid lĂ€gga pĂ„ en bitcrusher. 😠

Postat
Fast om det nu inte Àr sÄ att u220 har en alldeles egen och unik karaktÀr, sÄ lÄter det lite som att gÄ över Än efter vatten...

Det Àr U220Žs speciella karaktÀr jag Àr ute efter!

TÀnk "The Prodigy"! Deras (LiamŽs) typiska strÄkar!

Har inte funnit den i andra syntar.

Peace...

Postat

Det Àr U220Žs speciella karaktÀr jag Àr ute efter!

TÀnk "The Prodigy"! Deras (LiamŽs) typiska strÄkar!

Har inte funnit den i andra syntar.

Peace...

Som Andriod sĂ€ger, sĂ„ kan du i sĂ„ fall prova med en bitcrusher om du vill ha 12-bits ljud i stĂ€llet för bra ljud... 🙂

Postat
Som Andriod sĂ€ger, sĂ„ kan du i sĂ„ fall prova med en bitcrusher om du vill ha 12-bits ljud i stĂ€llet för bra ljud... 🙂

Och nÀr lÄter ProdigyŽs strÄkar bitcrushade?

"Bra ljud" Ă€r dessutom en smaksak! 🙂

Postat

"Bra ljud" Ă€r dessutom en smaksak! 🙂

"Bra ljud" pĂ„ strĂ„kar Ă€r nĂ€r det lĂ„ter som strĂ„kar enligt min mening - annars Ă€r det inte strĂ„kljud man Ă€r ute efter... Jag hade en U220 för flera Ă„r sedan, sĂ„ jag vet att den verkligen lĂ„ter illa - men det Ă€r ju som sagt en smaksak... 😉

Är du ute efter ljudet frĂ„n U220 sĂ„ Ă€r det 12-bits samplingar som gĂ€ller - och eftersom mĂ„let för alla som gör strĂ„kbibliotek, Ă€r att det ska lĂ„ta naturligt, sĂ„ Ă€r det lite svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ 12-bits samplingar om man inte hittar nĂ„gon som har samplat sin gamla U220...

Det som kan rÀdda dig dÄ, Àr att du stÀller in en bitcrusher pÄ 12-bitsljud och provar med det. Kanske ska du samtidigt dra ner diskanten lite ocksÄ...

Förresten - en liten tanke i sammanhanget: Ă€r det inte roligare att skapa ett eget sound, Ă€n att lĂ€gga en massa tid pĂ„ att försöka kopiera nĂ„gon annans och fastna i deras ljudideal, som mĂ„nga andra förmodligen redan har gjort...? 😉

Postat
Förresten - en liten tanke i sammanhanget: Ă€r det inte roligare att skapa ett eget sound, Ă€n att lĂ€gga en massa tid pĂ„ att försöka kopiera nĂ„gon annans och fastna i deras ljudideal, som mĂ„nga andra förmodligen redan har gjort...? 🙂

Correctemundo!

Men! WhatÂŽs the harm in playing around?

Jag Àr inte ute efter att frÀlsa vÀrlden med mitt egna sound!

Jag gillar och har alltid gillat ProdigyŽs string/padljud (pÄ de 2 första skivorna)

och skulle vilja anvÀnda det i MIN musik! Jag Àr inte ute efter att kopiera deras (hans) sound, inte alls!

Liam har dessutom inte "skapat" det ljudet i U-220! Det Àr ganska sÄ oarbetat enligt han sjÀlv!

"If anyone puts a bit of chorus on those strings, you get the sound from 'Out Of Space' straight away."

Var nÄnstans skrev jag att jag ville kopiera deras ljudideal?

Jag gör inte "Prodigymusik", jag gillar ljudet pÄ strÄkarna bara!

Förutfattade meningar tycker ingen om!

Peace Out!

Postat

Nej, det Ă€r klart att man ska experimentera med olika ljud om man kĂ€nner för det. 🙂

Vad jag menar Àr att det kan vara svÄrt att hitta precis samma ljud pÄ grund av att det Àr av en "dÄlig" karaktÀr - och att det dÀrför kan vara lÀttare och gÄ snabbare att skapa ett eget sound som kommer nÄgonstans i nÀrheten av det du vill ha, Àven om det inte blir exakt samma...

Postat

Nej, det gör de ju inte, men just bitcrush-soundet behöver man ju gĂ„ ner lĂ„ngt under 12bitar för att fĂ„. Det var bara ett litet förslag pĂ„ hur du enkelt skulle komma nĂ„nstans i nĂ€rheten av det du Ă€r ute efter. 🙂

Men annars lÄter det ju som att det allra enklaste vore om du kunde fÄ nÄn som Àger synthen att sampla just det strÄkljudet Ät dig. Eller att du helt enkelt köper den sjÀlv, de borde vara rejÀlt billiga nu.

• 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.