Jump to content
Annons

Mixningstänkande


musicomper

Recommended Posts

Håller på som amatör och ska mixa min musik 😳 tycker att allt ligger i samma ram

undrar då lite vad man använder för pluggar och grejer så att man fördelar ljuden.

typ att gitarren ligger mer bakom och typ hi haten lite mer åt sidan har ju ingen koll alls på ljud bilden fattar nada!!!!! så vad ska jag använda för metoder 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kort liten mixningsordlista.

Equalizer (wiki)

En effekt som styr hur mycket av vissa utvalda frekvenser du vill förstärka eller minska/ta bort.

Reverb (wiki)

Reverb är en effekt som blöter upp ljuden genom att tillsätta rumsklang. Mycket användbart när man vill skapa djup i ljudbilden.

Panorering (wiki)

Panorering är egentligen inte någon effekt utan bara det som det kallas när man placerar ett ljud åt höger eller vänster i mixen.

Kompressor (wiki)

En kompressor komprimerar ljudet. Starka toner blir svagare och svaga toner blir starkare.

Dessa fyra effekter räcker väldigt långt.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ska ha det i bakhuvudet har spelat in ganska många grejer tänkte fortsätte med samma ämne...finns det nå bra tips för att lägga basen, brukar man panorera den med, eller lägger man den rakt på över, tycker själv att det blir inge tryck i bassen antingen är den bumlig och stör ut dom andra ljuden nå mer tips där:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar Mixologin, en serie artiklar som gick i Studio för ett tag sedan i typ tio delar (tror jag?). Kan nog köpa PDF:er och/eller hela numren från Studios hemsida. Annars har dom sagt att det kommer ett samlingsnummer med alla Mixologi-delar i en tidning. Tror det var typ juni eller juli eller nåt...

Håll dock i bakhuvudet att alla tips, som typ att inte panorera material med mycket bas, är mest generella tips. När du väl har lärt dig mer, så kan du testa att "bryta" mot reglerna mera. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Bas ska man aldrig panorera. Det gör bara att låten blir för tung åt sidan basen ligger på.

Ska och ska...

En skön låt i mitt tycke är låten Weight of the world med Black Rebel Motorcycleclub.

Dom har bas och trummor helt till vänster och sång och gitarr helt till höger 😊

Lite udda kanske men funkar i det fallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bas ska man aldrig panorera. Det gör bara att låten blir för tung åt sidan basen ligger på.

Ska och ska...

En skön låt i mitt tycke är låten Weight of the world med Black Rebel Motorcycleclub.

Dom har bas och trummor helt till vänster och sång och gitarr helt till höger 🙂

Lite udda kanske men funkar i det fallet

En skön låt japp men till viss del förstörd i mitt tycke pga dålig panorering.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Lite mix tips

"The unimportance of vocals on records can easily be spotted by the wast number of instrumental hits on the charts"

Bob Olsson (Motown)

Alltså, det är bra om sången hörs, väldigt vanlig är att skala bort de frekvenser sången ligger på musikbakgrunderna, ( lite E.Q, cuts)

Då kan man ha både trummor och bas höga i volym och endå höra sången. Bas är viktigt. ta bort basen från en låt och du har oftast inte mycket som rockar kvar, gäller nästan oavsett musikstil.

Ett tungt gitarrljud är ofta en distad hög bas med ett litet mesigt gitarr ljud ovanpå. Jag tycker de flesta ljud blir bättre med lite dist, ofta hörs de mycket tydligare och att höras är viktigt.

Släng hälften av alla meningslösa tracks du spelat in, om de inte tillför låten något, skall de bort. ju mer spår du försöker mixa ihop desto lägre blir din inspelning och att höras är som sagt viktigt. (Gäller även i PA sammanhang)

Muta bas och basstrumma för att se hur mycket basskräp du kan rensa bort från alla andra spår. Ju mer lågfrekvänt skit som ligger kvar på sång och annat uppmickat material desto lägre volym får du på din låt och att höras är viktigt.

Ljud med reverb eller med lite höga frekvenser lägger sig längre bak i ljud bilden, torrare, vassare ljud kommer närmare, mono är mycket högre än stereo.

Det absolut viktigaste är att ha olika saker, ljud effekter i olika partier av låten samt olika volym i olika partier. En låt där trummerna blir högre i refrängerna och där det händer saker här och där är intressantare att lyssna på än en grötmatta som är jämntjock i 8 minuter med samma volymer, samma effekter, samma instrument etc.

Prova din mix på små 5" högtalare (typ dator), där hör du lättast om något är för högt etc. De flesta lyssnar också på denna typ av högtalare, så det är också viktigt att du hör lite bas på dessa med. Alltså 300Hz är ofta viktigare än 40.

STORA högtalare är också viktiga att prova saker på. Det är väldigt lätt att komprimera eller limitera saker så att de låter göör fräckt på små högtalare, men låter fullständigt orörliga och dynamiskt tråkiga på stora..

Gör många olika mixar, gör många fel, lyssna på dina mixar överallt, gör om dom, mixa fort, tänk inte så mycket. /Tobias Mattsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att lära sig mixa är att börja med att ha ALLA instrument helt rena. Inga reverb , inga eq , inga kompressorer m.m m.m . När med hjälp av nivåer och Panorering låten låter bra då går man in och börjar med effekterna.Det största problemet i mixar gjorda av orutinerade är

1. För mycket effekter Och/Eller

2. Alla instrument ska spela så högt som möjligt Och/Eller

3. En kombination av båda ovanstående.

En gyllende regel lyder " Less Is More "

Och att få till en bra mix handlar om rutin och erfarenhet , det tar tid att lära sig och man är alldrig fulländad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bas ska man aldrig panorera. Det gör bara att låten blir för tung åt sidan basen ligger på.

"aldrig" tycker jag var ett lite dumt ordval 🙂

Man gör oftast inte det pga det som Pazo sa innan, men vill man tänja på grenserna och lyckas fixa till det hela, så kanske 🙂

kom på att jag har ett utmärkt exempel för detta 😄

"Grandma told grandpa" med Lightnin´ Hopkins , GRYM låt förövrigt 😄 Väldigt unik panorering, som om musikerna vore uppradade 😄

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...