Jump to content
Annons

Hjälp mej med mixning! HJÄLP?


DeeNii__ (oregistrerad)

Recommended Posts

DeeNii__ (oregistrerad)

Jag behöver hjälp o se hur ni mixar ert!

Vad för effekter använder ni?

Hur mycket compressor använder ni? Delay reverb? nått mera?

Skriv snälla jag får inte ut ljudet som jag vill ha !

Det blir för kasst mixning!

Snälla skriv en guide om hur man mixar så att både ja o andra newbies lär sej lite nytt av er experter !

TACK SÅ MYCKET OM NI KAN SKRIVA

Ha det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr är detta inte en liten fråga utan snarare flera som det inte går att ge ett allmänt svar på.

Finns mycket tutorials på nätet och även mycket bra tips i tidningen Studio och även andra tidningar. Finns även många bra böcker i ämnet.

På detta forum finns även en länksamling som är bra. Denna

Annars finns det många bra tips och tutorials här.Länk

Lycka till!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

okejj... jag ska chekka igenom länkarna!

Här haru låten:

http://www.speedyshare.com/124897132.html 

Låter inte så bra i mina öron !

Njae.. det låter väl hyffsat men fortfarande mkt att göra.. Inte min genre riktigt men ändå har jag några snabba kommentarer.

Det första jag tänker på är att basregistret är överbefolkat och dåligt separerat.

Kolla Bastrumman och basen. Bestäm dig för vilken som skall ligga högt respektive lågt i frekvens och separera instumenten genom att höja/sänka frekvenser i de olika instrumenten med hjälp av eq.

Sen är det rösterna som låter burkigt. Inspelade med dynamisk mick? Effekter på vissa? Kan nog behövas en del eq här också...

Hela mixens diskant låter även konstigt. Vet inte om det beror på dålig mp3 kompression eller något annat dock...

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med BozoB om det han säger. Tycker inte heller att det är så tokigt faktiskt men att det finns definitivt saker som kan bli bättre. Följ BozoBs tips. Själv kan jag tipsa om ett gamalt hiphop trick. Tänk absolut efter vad som ligger överst av bas och Kick. Men man kan också lagra kickljudet med andra ljud. Inom hiphop lagrar man kicken ofta med en baston som följer tonarten i övrigt. Sen kan man även lagra ett klickljud för tydligheten.

Sångljudet är kanske lite knepigt om det är mycket rumsljud och noise redan vid inspelningen men prova att skära bort EQ som känns jobbig. Börja med att göra ett väldigt smalt Q värde och dra upp volymen till max. Svep sen över frekvenserna och det som låter illa är de frekvenser du sen skär. Dra bara volymen på den frekvensen i boten och öka försiktigt bredden på Q värdet men inte så mycket att viktigt och bra ljud också försvinner.

Du kan sen laborera med parallel komprimering. Går till så här. Kopiera sång/rapspåret låt det ena ha lite eller ingen komprimering medan du låter det andra vara stenhårt komprimerat och även med nästan allt utom dom högre frekvenserna skär du så att du får ett jobbigt diskantigt sång ljud men med tydlighet blanda sedan ihop båda ljuden tills det låter bra i mixen.

Man kan också klara sig med ett spår och lägga kompresorn som send effekt och mixa graden av kompresion som behövs i varje givet ögonblick.

Angående sångreverb kan man även låta det ligga som en send effekt du kan då tex. ge den okomprimerade sången reverb medan den tydliga hårdkomprimerade lämnas ren. Du kan då även låta andra saker använda samma reverb och behöver inte lägga ett reverb på varje kanal där det behövs.

Finns millioner olika saker att prova men detta är i alla fall några tips som du kan prova. Ingenting är skrivet i sten utan upp till dig. Använd dina öron och kolla gärna igenom länkarna som jag postade tidigare så kommer snabbt dina produktioner att bli bättre och bättre.

Lycka till!

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

DeeNii__ (oregistrerad)

Tack så mycket!

Provade att göra så lite o sen sidecheen eller vad det heter !

jag gjorde då ert sak som ni sa med s jag är rätt så nöjd!

Jag lgger upp senare en flipp låt eller nått...

Tack så mycket!

Peajjce

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...