Jump to content
Annons

Tuppis

Recommended Posts

Tjena!

Jag har försökt ett tag nu att göra "Wobble" bas. Sånt som ofta förekommer inom dubstep. Jag har svårt att få till det riktigt bra. Jag har googlat runt lite men har inte hittat något värdefullt. Har någon några bra tips?

Sen skulle det vara bra om någon kunde tipsa om någon skön bas-VSTi. Hellst gratis.

/Tuppis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Du kan ju ta till exempel WASP:en och göra en lågfrekvent basgång och ställa in på lång attack. Spelar du korta toner snabbt flera gånger så låter det ungefär som i låten du la upp. WASP:en är en ganska underskattad synth enligt min mening. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju ta till exempel WASP:en och göra en lågfrekvent basgång och ställa in på lång attack. Spelar du korta toner snabbt flera gånger så låter det ungefär som i låten du la upp. WASP:en är en ganska underskattad synth enligt min mening. 😉

Jag har försökt använda waspen. Men det blir inte riktigt så där perfekt som jag vill ha det.

Men visst är WASPen jävligt användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

bumpar gammal tråd eftersom jag sliter mitt hår över alla nötter som postar på dubstepforum.com.

wobblebass går att göra på flera sätt,enklast med en mjukvarusynt,funkar med det mesta.den bör dock ha filter och lfo inbyggt.

1.Skapa en sinus.

2.Stäm ner så mycket det går.

3.gå till filter,välj lågpassfilter.

4. sätt resonans på noll

5. ställ skärning på en kvarts ungefär

5. länka resonansratten till lfo,välj en sinuskurva eller sågtand

6. justera hastigheten,den ska vara ganska snabb,mängden på mesta möjliga

7. lägg upp några toner som loopar.

8. justera utgångsläget på resonansratten tills du hittar en bra punkt

9. prova ratta lite på skärningen.

10. borde nu låta "uoah-uoah-uoah-uoah"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...