Jump to content
Annons

Automatisering och midi frÄgor!


expanded

Recommended Posts

Tjabba!

DÄ har man tagit det stora beslutet att "lÀmna" Cubase efter 6 lÄnga Är...

Jag har lite frÄgor som nybörjare i Protools.

____________________________________

Eftersom jag inte riktigt kan skiljas frÄn alla mina VST pluggar sÄ anvÀnder jag mig av Fxpansions VST to RTAS adapter.

NÀr jag vill automatisera ett virtuellt instrument i RTAS format sÄ klickar jag lÀtt pÄ "auto" knappen och alla automatiseringsbara funktioner i instrumentet/effekten finns dÀr och jag flyttar lÀtt över det för att fÄ upp dom i instrumentspÄret.

Men nÀr jag gör detta pÄ "wrappade" instrument sÄ finns det inga "mappings". Jag löste detta genom att anvÀnda mig av midilearn funktionerna i plug-in:et och sedan vÀlja att editera respektive midivÀrde pÄ spÄret, men detta Àr ju vÀldigt bökigt om man mÄste ta reda pÄ vilket regel som Àr vilket vÀrde osv osv... finns det ingen lÀttare vÀg?

FrÄga tvÄ...

NĂ€r jag nu trycker pĂ„ record och sedan vill spela in min automatisering i realtid, sĂ„ overdubbar den midinoterna pĂ„ spĂ„ret ocksĂ„!! Och eftersom jag inte Ă€r en blĂ€ckfisk sĂ„ kan jag inte ta stora ackord och ratta pĂ„ reglarna samtidigt!! 😛

Det mÄste ju finnas nÄgon instÀllning som jag har missat?

Tack pÄ förhand...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

1 nej. sÄ Àr det med wrappade pluggar.

2 skapa ett midi spÄr för tonerna. skapa ett annat spÄr för midi-automatiseringen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Borde du inte kunna anvÀnda dig av delete doubles ocksÄ? Det finns ju sedan 7.0.

Delete doubles? 😛

Se hÀr: http://www.glantz.nu/st/workflows/delete/delete.htm

Och sedan tackar du Mr. Glantz/Mr. Olsson snÀllt!

😄

😛

Okej... men hur skulle det dÀr egentligen hjÀlpa mig?

Det Àr ju inga dubletter jag fÄr, utan Protools raderar min midi information som jag har nÀr jag trycker pÄ record och ska automatisera.

2 SpÄr av varje verkar lite knasigt, men inte helt ovettigt!

Antar att det blir mycket att vÀnja sig vid gentemot Cubase, men jag mÄste sÀga att det kÀnns vÀldigt skönt att byta DAW.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Borde du inte kunna anvÀnda dig av delete doubles ocksÄ? Det finns ju sedan 7.0.

Delete doubles? 😛

Se hÀr: http://www.glantz.nu/st/workflows/delete/delete.htm

Och sedan tackar du Mr. Glantz/Mr. Olsson snÀllt!

😄

😛

Okej... men hur skulle det dÀr egentligen hjÀlpa mig?

Det Àr ju inga dubletter jag fÄr, utan Protools raderar min midi information som jag har nÀr jag trycker pÄ record och ska automatisera.

2 SpÄr av varje verkar lite knasigt, men inte helt ovettigt!

Antar att det blir mycket att vÀnja sig vid gentemot Cubase, men jag mÄste sÀga att det kÀnns vÀldigt skönt att byta DAW.

Jaha! DÄ missförstod jag din frÄga.

Men vÀnta nu, du behöver vÀl inte ha tvÄ spÄr för det! Det gÄr ju att precis som i Cubase vÀlja midi merge. Har inte PT framför mig sÄ jag kan inte beskriva hur man gör, men det handlar om en knapptryckning eller max tvÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

alltid bra att hÄlla isÀr de olika midiinformationerna.

miditoner med velocity för sig.

midi volym för sig

midiautomatisering för sig.

mera spÄr? javisst!

lÀttare att hÄlla reda pÄ vad man gör? javisst!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...