Jump to content
Annons

Utveckla sitt pianospel


J Lindroos

Recommended Posts

Hej.

Jag spelar mycket piano efter gehör, och tyvärr dåligt efter noter. Kan läsa noter, men jag kan inte spela som jag läser om ni förstår vad jag menar. Utan det går sakta,sakta innan jag hittar de riktiga tonerna. Skulle vara bra om nån vet nåt datorprogram som man med hjälp av ett MIDI-klaviatur kan träna på noter.

Men det min fråga gäller är: Finns det nånstans man kan hitta noter på olika spelstilar och sätt. För jag spelar inte dåligt eller så efter gehör, men jag är bara så otroligt trött på min egen stil och skulle gärna vilja utveckla mig lite. Spela olika stilar och så. Ibland när jag hör en låt så tänker jag, sådär skulle jag vilja kunna spela, men jag vet inte hur jag ska komma ur min egen stil.

Tack på förhand ifall någon har lust att komma med förslag.

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok. Några korta förslag så här på lördagsmorgonen.

Hitta en lärare.

Om du inte hittar en lärare så planka.

Dvs; lyssna på låtar som du gillar pianospelet på.

Ta ut, härma. Det finns ett par program som saktar ner en ljudfil utan att ändra tonhöjden.

Förutom att härma/ta ut låtar/planka så finns det en uppsjö av pianoböcker i olika genres.

Vilken stil är du mest intresserad av?

Och så till sist: öva.

Dvs; piano är ett svårt instrument, svårt att få det att låta bra med lite teknik.

Dåså: skalor; dur moll, arpeggios, fingerövningar, vänster-höger koordanationsövningar, anslagsövningar mm mm Skaffa en metronom - öva med den. Skaffa en äggklocka - dela upp din timma; 10 min skalor, 10 min något annat. etc. Behöver du mer tid så ändra nästa dag.

Skilj på tekniköva, repetoar, spela fritt

Och öva minst en timme om dagen. Kan du inte en timme om dagen så en halvtimme.

Men öva/spela medvetet varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förslag. Ja, man förstår ju att man måste träna och träna, det kommer man inte ifrån. Ska kolla efter lite böcker.

När det gäller stil, så är det väl vad som helst. Gillar de flesta olika genres. Men jag tänker litet på typ när Robert Wells spelar Roll over Beethoven så spelar han ganska enkelt i början, sånn typiskt Rock'n Roll. Verkar inte så svårt att spela, men när jag sätter mig vid pianot så dröjer det två sekunder så är jag inne på min vanliga gamla stil och kan inte framkalla i skallen hur det lät längre. Samma med andra stilar, Jazz och Pop osv. Men jag får väl pröva att spela upp dem sakta och härma.

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jess, då är man igång med övandet :rolleyes:

Jag laddade ner NoteAttack, ett program där noterna kommer flygandes och så ska man spela dom innan de träffar kanten. Vad tror ni, hjälper det nåt?

Jag har letat efter lite skalor, men jag har inte hittat nåt speciellt. Den vanliga och blues-skalan, men utöver det ingenting. Nån som vet var jag kan hitta det på nätet? Och så har jag rett ut vad arpeggios är för nåt. För mig är allt det här nya begrepp, jag har aldrig jobbat på det viset. Bara spelat.

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att du ska hitta en lärare.

Men allmänt så kan det vara bra för dig att "tvinga" dig själv att spela sånt som du inte skulle göra automatiskt. T.ex. börja med lite enkla klassiska stycken, menuetter, sonatiner etc.

Ang notläsningen så tror jag att den värsta fienden är att spela för fort = fastna hela tiden. Spela enkla saker så pass långsamt att du inte behöver fasta och gör det så mycket och länge att det börjar lossna. Men det går inte fort, tänk i termer av år.

Men ärligt talat, det finns 1000 korkade grejer man kan göra som en lärare ser direkt och kan styra upp. Är du seriös så ska du ha en lärare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då.

Ett par pianoteknik tips.

Det ska aldrig vara anspänt i underarmarna. oavsett hur fort man spelar. det ska bara kännas i händerna.

Det ska bara kännas i händerna. Tänk på det. Handmusklerna man ska använda är dem som ligger under handflatan/handryggen. De är DEM som ska jobba, inte underarmarna. Så fort man får ont i underarmarna SLUTA SPELA omedelbart. Vila. Och börja igen.

Spela med de mjukkuddarna på fingrarna. INTE på övre delen av fingerspetsen, utan där man har enliten mjuk kudde.

Man ska inte trycka/pressa ner tangenterna, utan LYFT på fingret och släpp efter. Då använder man mindre energi än att man trycker ner. Lite som när man stryker en katt, så ska man stryka över tangenterna. [jag höll på att skriva: stroke the piano like a pussy ehh -cat] 🙂

För att kunna spela så: så måste man öva långsamt och MEDVETET och distinkt. Dvs var i dina händer när du spelar - andas med händerna - det är en mental grej. Fokusera inifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...