CaddyLacMusic (oregistrerad) Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 Jag har ett problem. Jag skriver texter men när jag är klar med första versen så kommer jag inte på vad jag ska skriva om mer. Detta är ett jätteproblem för mej för jag har ibland struntat i att fortsätta med låtarna och bara lagt dem åt sidan eftersom jag inte kommer på nån text till dem. HJÄLP MEJ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars XLN Audio Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 2 tips: - Låt vers 1 bli vers 2 istället, tänk ut vad man kan berätta "innan". - Om versen du gjort är lång (16 takter) kanske den kan delas på 2 och bli 2 verser? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 Skit i alltihop och lägg ned? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 (redigerat) Skit i alltihop och lägg ned? Ibland är du helt underbar Musik...! 😆 Till saken då: Be någon annan med mera fantasi skriva dina texter. Redigerat 23 februari 2007 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 23 februari 2007 Dela Postat 23 februari 2007 (redigerat) Lite olika beroende på vad det är för slags text... är det en ballad, alltså berättande, så kan det ju vara kört om du s a s har "berättat färdigt". Kanske dra ut på det på nåt sätt. Är det inte en sån text så behöver du bara hitta en lite annan infallsvinkel på ämnet. Undvik dock att bygga utifrån konceptet "men" i verserna, som t ex "men tänk om..." eller "men kanske en dag...", det sparar du till sticket. Ofta kan du halvera andra versen utan att känna dej snål. Faktum är att det är det bästa alternativet i de allra flesta låtar. Om du har ett stick kan du utan problem köra båda verserna på första minuten och sen refräng stick och ev instrumentalvariation på resterande 2.20. Spana in hur Sounds gör i superhitten Painted by numbers, perfekta låtstrukturen för lata låtskrivare. (EDIT: fast dom gör det utan stick... försök dej inte på det, det fixar du aldrig) Om inget hjälper så kan du alltid skriva massa blaha. Ingen bryr sig om andra versen ändå. Redigerat 23 februari 2007 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
algifari Postat 6 mars 2007 Dela Postat 6 mars 2007 Skriver du sånger för att förmedla någonting, eller bara för skrivandets skull? Du kan börja varje sångskriveri med att tänka ut vad du vill ha med i din text, och låta verserna gå ut på att förmedla detta. Sen någonting som funkar för mig är att börja komma på en melodi, sen improvisera fram lite text till den. Därigenom kan man få fram lite av sina dolda undermedvetna talanger (vilket väl egentligen bara är att härma och göra om det man hört tidigare 😄 ). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.