Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej vÀnner!

Jag sitter idag och spelar in pÄ min Dell Latitude D810. Har tröttnat pÄ att den lÄter sÄ mkt (flÀkten) och funderar pÄ att köpa en stationÀr dator. KÀnner ni till nÄgon Dell som Àr riktigt tyst och som passar för musikproduktion? Eller nÄgon annan? Vill ju givetvis ha en dator (PC) som har schysst HD/RAM/processor o allt det dÀr. Har ett externt ljudkort jag köpte i augusti, M-Audio Pro. Har varit missnöjd med det pga att gainen inte gÄr att stÀlla (inspelningsvolymen grymt kÀnsliig) sÄ fint som jag skulle vilja. Nu har kortet börjat knastra ocksÄ. Valde just d kortet framför allt p g a dess usb-möjligheter (har ingen firewire pÄ den bÀrbara) och dess prislÀge.

Dessutom vill jag köpa riktigt bra lurar som har ett BRA ljud (har inga monitorer) och som sluter tÀtt ljudet inte lÀcker in i micken.

Utöver det 😉 funderar jag pĂ„ att försöka fixa nĂ„gon isolerande form av vikvĂ€gg sĂ„ jag slipper det vĂ€rsta ekot i mitt vardagsrum med parkettgolv och fönster och vitrindörrar. NĂ„gon som har nĂ„got kĂ€ckt tips?

LÀgger det hÀr inlÀgget i andra forum ocksÄ för sÀkerhets skull, orkar inte skriva om allt det hÀr en tredje gÄng....

Är otroligt tacksam för alla tips jag kan fĂ„.

Kram

Stensdotter

Redigerat av Stensdotter
Annons
Postat

Alltid problem med att datorer med tanke pÄ kylflÀktar. Du skriver bÀrbar stationÀr men om du menar stationÀr sÄ finns det speciella kabinett med tysta flÀktsystem. Har skrivits om i en trÄd hÀr nyligen. TrÄkigt att ljudkortet trasslar, min erfarenhet Àr att FW Àr bÀttre Àn USB. IngÄngskÀnsligheten Àr ngt jag kÀnner igen med t.ex. en dynamisk mick typ SM57, har ett M-Audiokort oxÄ. En stormembranare brukar ge lite mer effekt som kompensar det fenomenet eller skaffa en micpreamp. Ang. lurar kan jag tipsa om AKG K271, mycket bra men lurar verkar vara lite av religion hÀr sÄ du kommer fÄ mÄnga Äsikter.

Har du testat att spela in i sovrummet?

Postat

Jag och en kompis byggde riktigt fina akustikskÀrmar för ett tag sedan. Dom isolerar inte sÄ mycket men dÀmpar bort mycket av reflektionerna. TvÄ-delade sÄ man kan göra sig ett hörn. Vi har en sÄn över som vi tÀnkte sÀlja. Intresserad? 170cm höga och 2x80 cm breda. Dessutom vÀger dom knappt nÄnting sÄ man flyttar runt dom sjÀlv utan problem.

Postat
Alltid problem med att datorer med tanke pÄ kylflÀktar. Du skriver bÀrbar stationÀr men om du menar stationÀr sÄ finns det speciella kabinett med tysta flÀktsystem. Har skrivits om i en trÄd hÀr nyligen. TrÄkigt att ljudkortet trasslar, min erfarenhet Àr att FW Àr bÀttre Àn USB. IngÄngskÀnsligheten Àr ngt jag kÀnner igen med t.ex. en dynamisk mick typ SM57, har ett M-Audiokort oxÄ. En stormembranare brukar ge lite mer effekt som kompensar det fenomenet eller skaffa en micpreamp. Ang. lurar kan jag tipsa om AKG K271, mycket bra men lurar verkar vara lite av religion hÀr sÄ du kommer fÄ mÄnga Äsikter.

Har du testat att spela in i sovrummet?

Tack för tips Arhall!

Menade sjÀlvklart stationÀr *ler*.

FÄr söka lite pÄ trÄd om speciella kabinetter.

Ja, ska se till att ha FW i den nya datorn.

Hade ocksÄ tankar om ett mickpreamp, jag har en membranmick (Studio Projects C1) men ljudkortet orkar inte riktigt med trots fantommatning. Ska kanske testa att lÄna lite beg prylar av en kompis som har en Röde mick o sÀkert nÄgon preamp i lÄdan ocksÄ. Mailar honom idag.

Jag vet, lurar Àr religion. Har sjÀlv haft ett par billiga Sennheiser (400 spÀnn) som jag gillade (tyvÀrr fick sonen lÄna dem och GNAGDE (min lilla rÄtta) hÄl pÄ kablarna, garvar). FÄr köpa ett par egna till honom.

Sovrummet Àr tyvÀrr uteslutet, det ligger precis vid trapphuset och ytterdörren Àr tunn som papp. Det slÄs hÄrt i alla dörrar...

Som sagt: TACK för ditt engagemang!

Postat
Jag och en kompis byggde riktigt fina akustikskÀrmar för ett tag sedan. Dom isolerar inte sÄ mycket men dÀmpar bort mycket av reflektionerna. TvÄ-delade sÄ man kan göra sig ett hörn. Vi har en sÄn över som vi tÀnkte sÀlja. Intresserad? 170cm höga och 2x80 cm breda. Dessutom vÀger dom knappt nÄnting sÄ man flyttar runt dom sjÀlv utan problem.

Tack för tipset VacUm, MSN:ar dig lite senare.

Postat (redigerat)
Jag vet, lurar Àr religion. Har sjÀlv haft ett par billiga Sennheiser (400 spÀnn) som jag gillade (tyvÀrr fick sonen lÄna dem och GNAGDE (min lilla rÄtta) hÄl pÄ kablarna, garvar). FÄr köpa ett par egna till honom.

Han hade lite tur ÀndÄ ...en fd kollega berÀttade att nÀr han i sn ungdom lÀste en spÀnnande bok sÄ tuggade han samtidigt pÄ en lampsladd....

Det slutade med en svart kindtand 🙂 Sorry lite OT.

UtifrÄn vad du redan har sÄ tycker jag du ska testa med en preamp innan du ev. byter ljudkort.

Redigerat av arhall

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.