Jump to content
Annons

Hur sampla "knarr" ?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons

För att var asådär djävlans träkig. Brukar inte saker låta som dom läter när man spelar in den. Fundera på vad ett knarr byggs av.. ex tremlo jätte liten doppler effekt ...pitch.. mm

o adera det till det du spelar in effekt mässigt.. med flera lager ofta kan de mest oväntade saker nerpitchade ge bra resultat. Stall tipps från knarrrrkaren 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
creel (oregistrerad)
Potatismjöl använder man oftast i film när de ska ha någon som går i snön. Polare jobbar just med ljudeffekter och han sa att det slår allt.

Coolt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kom o tänka på en film jag såg om en snubbe som ljudlägger porrfilmer.. har för mig att han hade creme fraiche eller gröt när han gör själva penetrerings-soundet.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Knarr att sampla finns juh i diverse olika former. Jag har haft samma funderingar själv ett tag men aldrig riktigt tagit tag i att börja sampla ljuden.

Dels för att; Jag inte har någon tillräckligt bra mikrofon, funderar på sm57 som går att använda till mycket och inte är allt för dyr, eller AKG 480 som är väldigt detaljrik men kostar lite väl mycket än så länge, men jag undrar lite vad för andra mickar som kan vara användbara för detta ändamål?

Och är det nån som vet en bra portabel hårddiskinspelningsenhet till det här ifall man skulle vilja ge sig ut och leta ljud.? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåra är oftast att hitta en hyggligt brusfri miljö och en mick som är lämplig för att sampla med. Jag skulle nog rekommendera en hyffsat rak shotgunmick om man inte kan få in just den där knarrande dörren in i en miljö fri från oljud. En vanlig dynamisk kan funka, om man bara är tillräckligt nära, men ofta så blir det inte riktigt bra eftersom t.ex. rumskänsla försvinner. Bara ett knarr säger inte så mycket alltid. Testa att laborera med flera mickar, en konding och en dynamisk. Jag skulle spela in ljudet av en fågel som flyger in i ett fönster, bäst ljud fick jag av att kasta en tejprulle inlidad i en strumpa in i ett lagom skramligt fönster. Uppmickat med en Röde NT1a ca en meter från fönstret, vänd inåt rummet.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...