Jump to content
Annons

UAD-1e funkar inte med min "Dell dimension 4700"

Recommended Posts

merik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har råkat i riktigt klammeri.

Köpte för mera kraft i min dell-dator (inköpt för 2,5 år sedan) en UAD 1-e, för min lediga PCI express x1 slot. Mina vanliga 2 PCI upptagna av mitt ljudkort och kort för snabbare USB.

Funkade inte alls, datorn bootade inte upp när jag installerat det.

Jag gjorde inköpet på 4Sound i Umeå och dom hjälpte med koll via Fitzpatrick vad som kunde vara felet. Fick veta att mitt moderkort med chipset Intel 915G Express inte funkar med UAD:n. Kalldusch!! Möjligen skulle ett nytt moderkort, ASUS P5WD2 Premium fungera, måste då också byta processor till en Intel med beteckningen 955 eller 975.

Nån vänlig själ med riktig koll, kommer detta isåfall att funka eller väntar fler problem? Kan man säkert veta att delarna passar ihop? Hur att göra?

Please help,,

merik i Övik,,

Annons
Postat

Har en dell inköpt i sommras med två uad kort i funkar galant.

Har 975 processor..o dual core. vilket du kanks eoxå har om du uppgraderar funkar bra förmig i alla fall.

y

Postat

jag har haft haft mitt uad kort (fast det var inte express) i min dell 4600 utan problem.

nu har jag det på moder kortet du nämnde och det funkar också bra.

går det inte att byta kortet till ettt vanligt pci?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

På p5wd2 finns det en hel del man kan ställe in på pcie-sidan, bl.a hastighet etc. inget sånt du kan leka med? Jag skulle testa att ta ner hastigheten på pcie-bussen för ditt grafikkort, alternativt testa med ett gammalt pci-kort (som man givetvis har i skåpet för debug-bruk), och se vad datorn gör då.

merik (oregistrerad)
Postat

Mina vanliga 2 pci är redan upptagna av mitt ljudkort EMU 1820 och kort för snabbare USB, det var därför jag köpte en UAD-1e för min lediga expressplats.

Såg på UAD support "Specific motherboard information" att "Intel 925 based chipset with UAD-1e PCI express card", "System want boot when UAD-1e is installed". Precis det har hänt mig, bootade inte upp.

Jag har ett Intel 915G Express chipset, lika illa som Intel925:s chipset tydligen.

Vad jag har fått fram så ska nog ett Intel 955 eller 975 funka.

Hade jag köpt ett UAD till vanlig PCI plats hade allt varit ok, det står också i UAD-supporten.

Det jag undrar bara är, kommer det att funka med mitt UAD-1e om jag köper ett ASUS P5WD2 moderkort med 975 processor och dualcore?

Eftersom min Dell är 2,5 år gammalt kommer nåt annat att sätta P för att detta ska fungera? Kan man gå in och byta ut delar utan problem?

Jag kanske måste lägga ut en 3-5000 tusen på det här och måste veta säkert innan inköp. Som min dator är nu är grafikkortet inbyggt i moderkortet så det måste också inhandlas.

Är en "gröning" på detta men hoppas få klarhet så att musiken kan börja flöda igen.

Tack ni som har svarat å' förhands-tack till flera som kan bistå mig me' ytterligare tips, råd å' kunskap.

merik :_)

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
köper ett ASUS P5WD2 moderkort med 975 processor och dualcore?

Om du får det billigt, ja. Annars skall du satsa på CoreDuo2. Den ger samma prestande med mindre värme.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.