Jump to content
Annons

Takt...


Martin J (oregistrerad)

Recommended Posts

Martin J (oregistrerad)

Tjenna!

Har spelat gitarr några år nu, mest bara för att det är så himla kul 🙂

Men jag har aldrig brytt mig om det här med takten, jag har bara spelat så som låtarna låter. men nu har jag funnit intresset i att skapa egen musik och testat att spela in lite och så. det var då jag märkte att jag inte håller takten så värst bra 😎

finns det några genvägar till den prefekta takten? eller är det bara att sitta och plika till en metronom 24/7?

det bästa vore ju om det fanns någon mirakel övning 🙂

ha det så bra!

//Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad jag upplevt, vissa har problem med bip bop bop bop bip bop bop etc men man kan använda mycket som metronom när du använder dator som "recorder", tex trummor, midisekvens m.m.

Men spela med i en låt och hålla den takten har du inget problem med ??..

Redigerat av Lexor
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin J (oregistrerad)

Jo, bip bop bop bop är lite jobbigt 😎

Men spela med i en låt och hålla den takten har du inget problem med ??..

Har aldrig spelat med i en låt, så det vet jag inte... men jag skulle nog inte tro att det är några problem om gitarren är med... men spela med bara trummor etc. skulle nog vara värre om det inte är en låt man an riktigt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser problemet och jag håller med Lexor om att en vanlig BIP-BOP-BOP-BOP blir jobbig att lyssna på (den låter väl olika beroende på inspelningsprogram antar jag, men TIK-TAK-TAK-TAK är väl inte så kul det heller...).

Så vad jag gör ibland är att jag helt enkelt gör ett enkelt trumkomp i ett spår och lirar tillsammans med det. Det blir skönare feeling, lite mer levande liksom. Sen kan man ju spara det spåret som en mall tills nästa gång man vill sitta och spåna lite. Det är ju bara att justera BPM efter humör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt stor skillnad att spela med ett band. Ett band förhåller sig oftast ganksa dynamiskt till takten. Framför datorhn tycker jag nog också att det är betydligt roligare med ett trumkomp. Jag brukar börja med slaskversion d v s lite midifiler kopplat till en ekel trumplugg sedan spelar jag in gitarr och sedan går jag loss på trummorna på riktigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

brukar också ha lite problem med "tik tik tik TAK" men jag hittade en jävligt bra lösning som jag gillade

brukar först välja ett tempo inför vad jag vill göra (snabb låt , ballad whatever)

och sen har jag en massa REX filer som jag fick i nån Reason refill , dom brukar jag andvända och spela till

får man ett skönt gung och massa inspiration!

/jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

En ordningsfråga ...

Takt: T ex 4/4, 6/8, 7/8 eller 3/4

Tempo: Taktens hastighet. Anges traditionellt i italienska termer, men numera även i enheten BPM (beats per minute).

Sen kan man spela mer eller mindre tajt. Att spela tajt innebär att anslagen man spelar kommer samtidigt med taktslagen och inte före eller efter.

Vad är du ute efter?

Hålla tempot eller spela tajt?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ordningsfråga ...

Takt: T ex 4/4, 6/8, 7/8 eller 3/4

Tempo: Taktens hastighet. Anges traditionellt i italienska termer, men numera även i enheten BPM (beats per minute).

Sen kan man spela mer eller mindre tajt. Att spela tajt innebär att anslagen man spelar kommer samtidigt med taktslagen och inte före eller efter.

Vad är du ute efter?

Hålla tempot eller spela tajt?

Ska man vara riktigt petig å använda sig av svenska beteckningar så e det du kallar tempo eg. puls eller grundpuls, samt det du kallar takt, taktart.

Tajthet har med samspel snarare än pulshållande att göra.

Sen finns det ju det här med underdelning också, vilket kan styra tajthet högst markant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man vara riktigt petig å använda sig av svenska beteckningar så e det du kallar tempo eg. puls eller grundpuls, samt det du kallar takt, taktart.

Tajthet har med samspel snarare än pulshållande att göra.

Sen finns det ju det här med underdelning också, vilket kan styra tajthet högst markant...

Javisst, vill man vara riktigt exakt så heter det naturligtvis "taktart". Tempo är däremot korrekt uttryck. Tajthet kan handla om samspel i eller ur taktslagen, beroende på vad man vill vara tajt med. En "takt" är däremot nåt annat.

Men den intressanta frågan var att få ett förtydligande på vad "-martin-" vill.

Vill han lära sig hålla tempot genom en hel låt utan att slacka eller lära sig att spela tajt (efter taktslagen i metronomen)?

Vill han lära sig hålla tempot uppe så kanske metronom kan vara ett verktyg.

Vill han lära sig spela tajt så kanske det är bättre att öva genom att spela till skivor med t ex många synkoper.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

eller är det så att du har svårt för att hålla räkningen?

dvs att du kanske spelar in en vända,som du sedan inte kan följa igen?

om det är så,rekomenderar jag att du trännar upp dig till click eller färdiga trumtakter eller vad du en föredrar..sickta på något enkelt..en simpel blues vända typ

det är en rätt så viktig bit att behärska,om inte blir det katastrof när man spelar med endra

eller sig själv,om man helt osammanhängande byter ackord hela tiden

disciplin & träning är trixet

(fast detta kanske inte är ditt problem,men om det är det)

lycka till

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, till att börja med så använder du helt fel term eftersom du egentligen menar att du inte kan hålla "tempot" trots att du använder termen "takten". Dessa termer betyder två helt olika saker, men det är alltså tempot som du har problem med.

(Det är samma slags grundfel i termologin som att säga spela "lägre/högre" trots att man menar att spela "svagare/starkare"!)

Den "genväg" som finns för att bli bättre på att bibehålla ett förutbestämt tempo är helt enkelt att så mycket som möjligt spela till musik som redan håller ett förutbestämt tempo. Ta t.ex. dina köp-skivor och spela till dem. Spela också in egna låtar till ett grundklick i form av ett trumkomp. Det är viktigt att man spelar i så många olika tempon som möjligt och att man inte hela tiden väljer låtar som har i stort sett samma tempo varje gång. Variationen ska helst ha en spännvidd mellan extremt långsam ballad till snabb up-tempo. Variationen i låtvalet (tempot) är alltså en mycket viktig faktor för att lära sig att bli bättre på att hålla ett bestämt tempo! Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ja, till att börja med så använder du helt fel term eftersom du egentligen menar att du inte kan hålla "tempot" trots att du använder termen "takten". Dessa termer betyder två helt olika saker, men det är alltså tempot som du har problem med.

En småsak egentligen, men jag håller inte med i din beskrivning av terminologin. Att "hålla takten" är ett vedertaget begrepp både inom och utom musikens värld och kan mycket väl användas i samma betydelse som att "hålla tempot" (dvs. att under spel inte avvika från ett givet tempo).

Ordet takt kan betyda "en period med ett bestämt antal slag", t.ex. "en tre fjärdedels-takt" eller "sjunde takten i låten", men enligt min erfarenhet används ordet ofta i betydelsen "taktart" eller till och med "kompstil". Kanske inte i strikt akademiska sammanhang, men musiken har ju en plats och ett språk även utanför dessa... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...