Jump to content
Annons

Felix Felicis - I just wanna be with you


emelpee

Recommended Posts

* LÅTNAMN: I just wanna be with you

* ARTIST/GRUPP: Felix Felicis

* GENRE: pop... kanske?

* LÅTLÄNGD: 3:27

* KOMPOSITÖR: jag

* PRODUCENT: jag

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2007

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4.8 mb

* STATUS: Skiss

* LÅTLÄNK: http://kort.diinoweb.com/files/Felix_Felic...be_with_you.mp3

Så... La upp två låtar för ett tag sen för att få hjälp på traven, eftersom jag är helt ny med det här.

Nu gjorde jag denna låten för någon vecka sen men fastnade och lät den ligga för att låta den komma till mig.

Men nej, jag vet inte vad jag ska göra mer.

Visst, jag kan lägga på någon elgitarr, men varje gång jag spelar elgitarr blir det så jävla rockigt... och det är nog inte riktigt vad jag är ute efter.

Hade varit kul att få lite idéer på vad jag kan göra med låten...

Självklart får ni gärna kommentera låten över huvud taget.

Även om den är ganska hafsigt demogjort (framförallt sången) så är all hjälp bra hjälp för en nybörjare, i stort sett i alla fall 😏

Texten är som alltid det viktigaste för mig så här får ni den också:

The phone stopped to ring

but why didn't I answer?

well, I didn't want you to hear me

cry and feel lifeless

tonight

I just wanna be with you

My heart was screaming so loud

but I didn't know why

well, I didn't want you to hear it

but still I wrote you this song

to tell that

I just wanna be with you

Can you come over here tonight

We can kiss under the moonlight

Stars are falling down for you

like I  always do

I'm thinking of the future

but why am I looking back?

Well I don't know but the past

isn't the past yet

and this I wanted to tell you for a long time

I just wanna be with you

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet 1

Rätt så falsk sång. Sticket en bit in i låten tär på krafterna måste jag säga.

Problem 2

Ostämnd gitarr. Men kunde Stones med "Tell me" klara av det så ...

Gillar dock pukorna, fast dom ligger kanske för mycket i vänster.

Alltså, vad ska man säga, alltså det är knepigt att kommentera när det är så jävla helfalskt om allt. Men det är bra att du gör musik, det är huvudsaken.

Jag har ändå en viss sympati med energin i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr är jag ju ingen skönsångare och har även en del problem med att höra när det är falskt.

känner dock att det blir bättre och bättre.

När det gäller gitarren så fick jag samma svar förra gången.

Så jag inköpte en stämapparat för att verkligen få allt stämt.

Vet inte vad jag gör för fel för att de lyckas vara ostämda även att stämmaren visar rätt.

Det är visserligen nya strängar på denna, de kan väl om jag förstått det rätt behöva stämmas några gånger innan de blir rätt... eller?

Isåfall förklarar väl det saken kanske 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr är jag ju ingen skönsångare och har även en del problem med att höra när det är falskt.

känner dock att det blir bättre och bättre.

När det gäller gitarren så fick jag samma svar förra gången.

Så jag inköpte en stämapparat för att verkligen få allt stämt.

Vet inte vad jag gör för fel för att de lyckas vara ostämda även att stämmaren visar rätt.

Det är visserligen nya strängar på denna, de kan väl om jag förstått det rätt behöva stämmas några gånger innan de blir rätt... eller?

Isåfall förklarar väl det saken kanske 😆

Jag tycker du gör bra ifrån dig, är bara att träna på tonsäkerheten. Rösten har du!

När du har nya strängar ska du stretcha dom lite först. Stämma några gånger, spela lite, stretcha och stämma igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju skillnad om man så att säga stämmer direkt på anslaget eller när tonen dött ut lite. Stämmer man direkt på anslaget så kommer ju ackorden låta ganska falska om dom får klinga ut.

Man kan även kolla över sin teknik. Det går att ändra tonhöjden ganska mycket bara genom att trycka hårdare eller lösare på strängen med "greppbrädeshanden". Så först och främst kan man ju fundera på om man håller hårdare när man spelar mot när man stämmer t ex.

Dessutom räcker det ju inte bara att stämma gitarren. Den måste även vara intonerad. Att intonera innebär att man justerar stränglängden (m h a stallklackarna) så att gitarren stämmer så bra som möjligt över hela halsen. Egentligen ska man göra detta varje gång man bytt stränger, men det gör jag inte själv.

Och, även om gitarren är intonerad så kan man inte spela hur som helst. Det är t ex helt omöjligt att få både öppna G och öppna E att stämma samtidigt. Så märker man att ett ackord inte stämmer i en viss position får man prova spela det någon annanstans på halsen.

Ren nyfikenhetsfråga, det där bandnamnet, är det från Harry Potter-böckerna, eller är det ett vedertaget begrepp som JK Rowling lånat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte redan en tråd om denna, känns igen.

Det bästa jag har hört av dig tror jag var hip-hop. Detta skär i öronen pga av falskhet. Låten är bra, men inte framförd på ett bra sätt. Skaffa en digital stämmare och spela in bra gitarrljud, sen sitter du med ett klaviatur och försöker spela melodin och samtidigt hitta samma ton med rösten. Det är bara en ton åt gången och du kommer sakta men säkert bli tonsäkrare.

Lycka till...trial and error is da shit

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford

tack för tipsen.

Jag kollade med stämapparaten på gitarren igår och strängarna har ändrat sig i ton en jäkla massa, medan elgitarren inte ändrat sig något, så är väl de nya strängarna som behöver sin tid:)

Namnet Felix Felicis är latin och betyder typ Lyckans lycka. Märkte efteråt att det användes i Harry Potter. Lite oturligt kanske för nu lär folk tro jag är Harry Potter-fan 😆

Zyan

nej, inte om denna. Hade två låtar uppe innan. som var mer klara.

Sysslade med hiphop förut, ja. Har en bra bit kvar innan jag klarar av denhär genren lika bra som hiphop 😆

Jag har en stämmare som man sätter på gitarrhalsen och så tar den upp vibrationerna. Hade ju dock ändrats betydligt på de nya strängarna gentemot min elgitarr, även om den nog behöver nya strängar.

Tack för tipset. Jag brukar bara sätta igång musiken och sjunga. Ganska korkat av mig eftersom jag vet att jag mer eller mindre fortfarande är en aning tondöv.

Ska testa klaviaturgrejen nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviaturtipset är bra för hörträning. Försök hitta din melodi på en synth/keyboard och om du har svårigheter med det så behöver du bara träning. Det kommer gå så småningom. Och om du är osäker så förstår du att din sång blir sur om du inte vet vilken ton det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...