Jump to content
Annons

Köp av synth/keyboard och lite annat


Barathrum (oregistrerad)

Recommended Posts

Barathrum (oregistrerad)

Spelar i ett hårdrocksband. Är nybörjare på studioteknik och vill spela in bl.a. episk och symfonisk orkestermusik via synth/keyboard. Musik i stil med filmmusiken i t.ex. The Last Samurai och Braveheart (går väl antagligen inte att få lika bra kvalitét som en riktig orkester, antar jag, men letar efter en synth eller något som kan ta mig en bit på vägen). Vill kunna lägga in mina egna ljud.

- 61-76 tangenter, då 88 verkar för dyrt.

- Många samplade orkesterinstrument och lite annat smått och gott, som går att ändra

- Känslighet för hur hårt man trycker

- Pitchbend-hjul

- Helst inbyggda högtalare

- Helst runt 3000-4000 kr, max 5000 (finns det en otroligt bra synth på kanske 5500 kan ni gärna föreslå den också)

Planerar även att köpa lite andra saker för att spela in i datorn. Har ett digitalt Roland TD-8-trumset som jag vill kunna koppla till datorn och spela in. Vill även kunna få stereoljud med t.ex. sång i vänstra högtalaren och gitarr i högra. Är det en mixer man behöver då? Vill även kunna koppla gitarren till datorn och spela in. Har sökt i olika trådar om gitarrinkoppling men förstår inte så mycket av det som skrivs där då alla använder facktermer.

Kan väldigt lite om alla termer som används, så jag uppskattar om ni skriver det på en treårings nivå 😎

Tackar för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första är det svårt att få tag på en synth för under 5000:-. Sedan tror jag det är rätt ont om orkestersyntar, då blir det samplebaserat, och vill man ha hyfsat bra sådana billigt så får man köpa dem begangat.

Hittade i och för sig följande lådor i en sökning på vintagesynth.org.

EMU Virtuoso

EMU Proteus

Solina String

I och för sig är jag osäker på om någon av dessa egentligen är bra eller passar. Jag skulle nog rekommendera Korg Triton om det inte var för att den är sjukt långt utanför din prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se en till hårdrockande synthare!

Egentligen skulle jag nog tipsa dig om att spara ihop till 10.000 innan du köpte en synth, men om du absolut måste handla nu skulle jag själv köpa en Roland Jv-1010 eller en 1080 begagnad och sedan slänga in Orchestral kortet ... (1010:an har sessionkortet inbyggt)....

Sedan skulle jag köpa mig en bunt kablar och en midiklaviatur...

Det borde gå att bygga ihop för under 5000..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bor händelsevis inte i närheten av Luleå? I så fall har jag en roland RS-5 (bättre alternativ än jv1010) som du skulle kunna få köpa för under 5000.

Annars är ju en beggad yamaha motif det bästa köpet jag kan komma på just nu, fast då kostar ju den några tusenlappar till och väger betydligt mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Rs-5 ?

Jämför själv på Rolands Hemsida... www.rolandus.com

Rs-5:ans keyboard har ingen aftertouch

512/128 patcher ... och ingen plats för expansionskort....

Eftersom de bästa orkestrala ljuden finns på expansionskorten orchestral 1&2 + session kortet, hur kan det isåfall vara en bättre idé än en 1010 eller 1080?

Inte särskilt intressant om du frågar mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har i och för sig inte hört expansionskorten på JV1010, men standardljuden kommer jag ihåg att jag definitivt inte gillade, men korten kanske låter bra mycket bättre än enheten i övrigt.

Men jag skulle idag varken köpt en JV1010 eller RS-5. En beggad triton LE eller allra helst en motif skulle vara fruktansvärt mycket bättre. Helt klart värt att lägga några tusenlappar till. Roland syntarna som nämnts i tråden låter som leksaker i jämförelse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma expansionskort som på rolands XP synthar..

Hellre en Casio än en Triton LE 😛

Men motifen låter faktiskt riktigt bra, använder min till nästan allting, förutom körer, kyrkorglar och vissa orkestrala ensembler, där tar jag gärna min gamla XP-30...

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Neko

Jo, har inte hittat speciellt mycket när jag sökt. Tackar för tipsen, men det verkar lite väl dyrt.

brojd

Detsamma 😉 Hmm varför köpa både en synth och en midiklaviatur?

l_simon_l

Tackar för erbjudandet, bor dessvärre i Stockholm 😛 Yamaha Motif var ju lite dyrare, ja. Skulle ju kunna köpa en sådan begagnad, men jag tycker det verkar så riskabelt att köpa synthar begagnade. Har läst mycket rövarhistorier på forum 🙂

Har funderat lite på att enbart köpa midiklaviatur och köra mjukvarusampling. Verkar ju vara mycket billigare och flexiblare. Någon som kan kommentera det?

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog säga att det är billigast och smidigast (Förutsatt att du redan har en sequencer, men det finns helt ok billiga sequencers. Midiklav behöver inte heller vara jättedyrt, men det är ju en smaksak vad man vill ha...). Dock är det ju större risk för krashar. Sedan krävs det ju lite av datorn med, och då måste du ju köpa program, midiklaviatur och ett samplebibliotek. Beror nog lite på vad du själv tycker blir smidigast. Är ni ute och far mycket, köp en synt, är ni inte ute mycket och vevar, skaffa mjukvara. 😛

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Neko

Okej, vad för krascher syftar du på? Vanliga programkrascher då data kan gå förlorad? Jo, har precis köpt en socket 939 Athlon 64 3500+ med 1gb Corsair 3200XLPRO Twin 512-ram, så datorn borde räcka tycker jag 😛

Program i form av någon Cubaseversion hade jag redan tänkt köpa.

Till det hade jag funderat på Steinberg Halion med samplade orkesterljud. Något att ha?

Sedan återstår midiklaviaturen. Har letat, men inte hittat någon som passar... enda jag har som krav för den är minst 61 tangenter, anslagskänslighet och pitchbendhjul. Även att den är hyffsat billig.

l_simon_l

Nej, är trummis i första hand, så något livesynthande blir det nog inte.

Redigerat av Barathrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Crashar händer lite då och då om man inte har datorn konfigurerat rätt. Ibland händer de ändå. Men om man anstränger sig lite och inte slarvar in massa skräp överallt på datorn så borde det ju inte vara några större problem. Det är huvudsakligen programkrashar jag tänker på, även om windows ibland kan vara en elak bov. Halion mfl har bra orkesterbanker, det verkar mer som om det är din grej med mjukvara, då du ändå ska/har investera/t i så mycket annat datorrelaterat. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Barathrum (oregistrerad)

Neko

Ah, men tror nog jag kör midiklaviatur med mjukvarusampler. Japp, måste ju använda datorn till nåt också 😛 Du hade ingen rekommendation på midiklaviaturen, eller? Tackar så väldans mycket för all info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag gå in och slå ett slag för RS-5: an. Om man som jag använder den till pianon (och förut orgel) så låter den otroligt bra för sitt pris. Riktigt bra Rhodes, Wurlizer och även akustiska pianoljud. Sen är det inge fel på de orkestrala ljuden heller. Och tangenterna är mycket bättre än på Yamahas S-03 (som ligger i samma prisklass), de är riktigt plastiga och för lätta.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...