Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har alltid problem att få till sången, vad använder ni för värden när ni ställer in delay och reverb?

tycker det låter för mycket när jag testar presetsen och det blir inte bra när jag skruvar själv heller.

vill bara att det ska låta bra, som det det gör på vanliga rock, punk, pop inspelningar. alltså inget överdrivet.

alla handfasta tips motages tacksamt. 😳

Annons
Postat

Använd sparsamt. Testa att lägga ett delay med fjärdedelar som rythm. Bussa delayet svagt och lägg det gärna i stereo.

Om man använder ett bra delay kan man i många fall skippa reverb eller bara använda vääldigt lite. För mycket så blir det ju som du antagligen själv har märkt väldigt grötigt och blött.

Jag är i skolan just nu så jag kan inte ge dig några exakta värden men fjärdedelar/åttondelar brukar funka fint. Beror ju på tempot på låten.

.Viktor

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag använder i regel nästan alltid monodelay. Det ligger en massa annat i steroebilden ändå utan att sången ännu skall dit och slåss. jag tycker största delen av soundet kommer från komprimering. Reverbet bör ha en hel del predelay, och det kan ersätta delayet i vissa fall.

Postat

Håller med ViktorDenStore att använda sparsamt, själv lyssnar jag på väldigt låg volym när jag ställer in hur mycket jag vill använda.. bara nåt jag hittat som fungerar bra för mig,tycker jag hör detaljer bättre då 🙂 . brukar även ha låg Decay på reverb. Delay är effektfullt men jag lägger inte för mycket om det inte behövs, blir lätt "kladdigt" om du samtidigt använder ett reverb.

Så brukar jag pilla..

Postat
Får jag bara välja ett av dom så tar jag delay före reverb när det gäller sång.

Absolut. Jag körde alltid på reverb förut i sång-sammanhang men sen testade jag att byta ut reverbet mot ett delay. Vilket lyft! =)

Nu bussar jag bara reverbet väääldigt svagt och delayet lite mer dominerande men fortfarande väldigt svagt där också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.