Jump to content
Annons

Inspelning

flowerroad (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej.

Vid inspelning med div instrument som jag kopplar via en Yamaha 01v och skickar vidare via optisk utgång till optisk ingång i ett Digi 001 ljudkort uppstår knäppningar.

När jag ställer kanalerna i pro-tools i rec-läge så knäpper det till var 10-15 sekund och det medför att nivån slår i bott och går på rött.

För övrigt perfekt ljud och allt verkar normalt.

Nån som vet var dessa störningar kommer från.

Annons
Postat

Svårt att säga säkert, men det kan vara ett problem med att både ljudkortet och mixern står inställda som Master - eller så kan det vara så, att du behöver köra synk med Wordclock för att enheterna ska fungera bra ihop.

Postat

Har du kollat vilken ljudkälla som är master och att allt är synkat via dina optiska in-/utgångar? Mest troligt är din utrustning inte synkad, det är därför du får ett "knäpp"-ljud med jämn periodicitet. Så var det iallafall för mig, hoppas att det är samma för dig så är felet avhjälpt =)

Postat

Kolla även att de optiska kablarna är oskadade och är riktigt "inpluggade". Råkade ut för att det sprakade på en adat-lightpipe för några veckor sedan pga att jag hade slarvat när jag kopplade kabeln.

/H.

Postat (redigerat)

Testa att ändra Playback engine i Pro Tools - från internal till ADAT så ska det funka... tror jag. Finns under options (har jag för mig)

EDIT: Kollade igår och det ligger under Hardware - inte playback engine... sorry...

Redigerat av Mr Fancy Pants
Postat

Tack för alla bra svar, nu är det bara att testa i praktiken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.