Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan goda mUsiker..

Satt idag å tittade på det som skall inköpas för att tysta ner datorn till max..

Mitt största ljudproblem är flåset baktill från fläktarna..

så jag tänkte bygga en liten special hurts som skall tysta ner en del..

Vilka av dessa plaster skulle ni ljud dämpa med?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93058

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277

eller finns det några bättre till vettiga priser att finna?

// B

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ingendera. Det kommer att äta upp viktiga luftkubik inne i lådan, vilket leder till sämre kylning, vilket leder till högre fläktljud, vilket gör hela projektet mer eller mindre onödigt.

Istället:

- Utgå från ett bradesignat chassi med dämpade (gummituttar) platser för hårddiskar

- Köp tysta fläktar med termostat, framförallt CPU-fläkten bör bytas om den är fabrikens

- Köp delar med passiv kylning (moderkort, grafikkort)

- Limma bitumskivor (självhäftande bitum kan hittas i bilreservdelsaffärer, inte dock i iltema vad jag vet) på insidan av plåten

- Se till att ha ett bra luftflöde, in och ut i din lådam annars kokar det, täck inte in lufthålen

- Stora fläktar på låga varvtal är att rekommendera (120mm 500-600rpm)

- Ju billigare, desto sämre

- En inblåsare och en utblåsarfläkt

- Tillräckligt med watt i nätagget att det inte behöver gå på 100% effekt hela tiden, vilket leder till mera värme vilket leder till att dess fläkt måsta jobba hårt vilket leder till ljud

- Ordning och reda i burken: runda IDE-kablar, knippa ihop kablar, garantera luftflöde

Postat (redigerat)

jag hadde inte tänkt att stänga till helt..

Jag kommer ta en data Hurts från ikea..

dämpa väggar tak och skapa en bakdel som får absorbering..

i bakre finns doch öpningar nertill för kablar..

+ ett par extra lufhål där luften kan komma ut.. dock ej mitt i en fläkt..

ljust detta skall inte påvärka värmen efter som att intaget fram kommer vara fritt och det finns luftvägar ut..

Redigerat av Broghard
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag byggde en box till min dator. Kom fram till att den akustiskt försärkte ljudet, och luften kring datorn blev varmare, ledde till mera intern värme och att fläktarna gick på högre varv. Nu står min fina tilläggslåda på balkongen och väntar på bättre tider.

Vad är hurts?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.